Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D of 1D3, wie helpt!?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 7D of 1D3, wie helpt!?

    Dag allen.
    Ik heb nood aan een nieuwe body!
    Jammergenoeg ben ik zonder 1D3 terug gekomen van op reis...
    Nu twijfel ik om tussen de 7D en 1D3.
    Even schetsen...
    Ik hou me vooral bezig met natuurfotografie.

    voordelen van de 1D:
    stevig!
    Ik heb er nog een batterij, extra lader,.... van
    ik ben hem gewoon (had hem sinds 2 jaar)
    even goed in iso's als de 7D
    voordeel: niet té veel MP!


    Nadeel:
    zwaar en lomp voor op trektocht
    verouderd?
    duurder
    niet zo'n goed schermpje

    Voordelen 7D
    recenter
    kleiner, compacter, lichter
    goedkoper

    Nadelen:
    té veel MP
    grip nodig

    Ik heb geen EF-s lenzen, dus dat maakt momenteel niet uit.
    7D heeft grotere cropfactor = meer tele, maar dat maakt me ook niet zoveel uit. meestal kom ik wel toe met mijn 500mm...
    voor macro heeft de 1D dan weer een stapje voor door zijn iets grotere sensor.
    bij groothoek kwam ik toe met 17mm op mijn 1D, als ik meer nodig had, maakte ik een pano

    Of gaat de prijs van de 1D4 in maart (met de komst van de 1Dx) zakken tot +- 1600€?

    Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

    (5D 2 vind ik niet geschikt voor mij).
    Website

  • #2
    Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

    Te veel MP een nadeel? Eventueel meer ruis, ja, maar voor de rest een nadeel? Dacht het niet.
    Nu, als ik mocht kiezen tussen een 1D of een 7D, zou het wellicht de 1D worden. Maar ik ben zeer tevreden van mijn 7D. Kleiner, compacter, lichter dan die 1D, dat wel, maar zwaarder en groter dan mijn vorige toestellen (350D en 50D).
    Grip nodig? Kweet ni. Voor mijn het eerste toestel dat ik zonder grip gebruik. Batterijverbruik is uitstekend; zeer zuinig toestel. Ik maak alleen wat minder portrait-foto's sinds ik zonder grip werk. Met grip zou het toestel te groot worden voor een normale fototas (een 50D met grip is eigenlijk al te groot).
    Last edited by LesC; 25 oktober 2011, 11:55.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

      Ik zou persoonlijk voor de 1D gaan omwille van zijn betere IQ.
      Een Canon en een paar bokaalglazen.

      Comment


      • #4
        Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

        even iets rechtzetten, de 1D mark 3 is toch BETER in zijn ISO dan een 7D.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

          tjah ... die vraag is hier al verschillende keren gepasseerd en het blijft in mijn ogen een moeilijke keuze.
          IQ van de 1D is iets beter dan de 7D wordt regelmatig gezegd, lijkt me ook logisch !
          7D = 18mp op 1,6 crop sensor
          1D MK III = 10mp op 1,3 sensor

          Dus logisch gevolg hiervan is minder ruis en een zogezegde betere IQ, maar als je de beelden naast elkaar op dezelfde grootte bekijkt zie je niet zo veel verschil.

          De AF van de 7D is bangelijk snel, uiteraard ook die van de 1D MK III. solide zijn ze allebeide.
          De 7D heeft een véél beter schermpje dan de 1D MKIII, is veel recenter qua techniek, en is veel handelbaarder op bvb een wandeling ....
          Kleuren van de 7D zijn ooc iets warmer dan die van de 1D, is uiteraard in nabewerking aan te passen.

          Enige nadeel dat ik ondervonden heb met de 7D is iets meer ruis, alhoewel als je niet goed belicht heb je uiteraard met elk toestel ruis !
          Hier een plaatje gemaakt met m'n 7D op 1600 iso, dus lang niet zo slecht als er verteld wordt volgens mij
          Nog een nadeeltje, maar dat is dan persoonlijke ondervinding, is dat ik 'm steeds moet gebruiken met batterijgrip erop om een aanvaardbaar evenwicht te vinden met de 500 mm lens.

          Qua prijs zou het kunnen dat de 1D MK IV zal zakken met de komst van de 1Dx, maar ik heb al het tegenovergestelde gehoord.
          Er zijn namelijk veel natuurfotografen die toch het gebruik van die 1,3 crop nodig hebben, dus is er op het ogenbik een serieuze vraag naar de MK IV zolang die nog te leveren is.
          Als canon een 1,7 extender zou uitbrengen met dezelfde kwaliteit als de 1,4 III is dat probleem uiteraard opgelost.

          Dus... zelf een keuze maken zou ik zeggen !

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 25 oktober 2011, 15:13.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

            meer MP is ook tragere nabewerking, meer geheugen en inderdaad meer ruis ook.
            Het blijft twijfelen

            ik vrees inderdaad voor minder verticale foto's zonder grip, en het evenwicht met mijn 500mm is misschien ook niet ideaal...
            Ik neig dus meer en meer naar de 1D3...
            Mensen die dit niet zouden doen om bepaalde redenen?
            Website

            Comment


            • #7
              Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

              Ik heb een tijdje een 7D gebruikt naast mijn 1D3 en 5D2 , mocht ik moeten kiezen dan zou dat zeker de 1D3 zijn, gewoon omwille van de beeldkwaliteit die mijns inziens nog een stap hoger is dan datgene wat uit een 7D komt, ook op vlak van AF kan die 7D helemaal niet aan de 1D tippen. Qua body en bedieningsgemak zou ik dan weer de 7D kiezen die op dat vlak toch een fantastisch toestel was, ik heb er echter nooit de beelden uit gekregen die ik uit mijn 1D kreeg...
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                PFFF...
                Ik ga eens een weekendje een 7D moeten lenen/huren, want zo geraak ik niet verder
                Erg bedankt voor uw ervaring te delen RDB, Alweer een stapje dichter bij de 1D denk ik..
                Website

                Comment


                • #9
                  Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                  Beste,

                  Van waar bent U ?
                  Anders eens afspreken om te testen

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 25 oktober 2011, 19:26.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
                    Dag allen.
                    Ik heb nood aan een nieuwe body!
                    Jammergenoeg ben ik zonder 1D3 terug gekomen van op reis...
                    Nu twijfel ik om tussen de 7D en 1D3.
                    Even schetsen...
                    Ik hou me vooral bezig met natuurfotografie.

                    voordelen van de 1D:
                    stevig!
                    Ik heb er nog een batterij, extra lader,.... van
                    ik ben hem gewoon (had hem sinds 2 jaar)
                    even goed in iso's als de 7D
                    voordeel: niet té veel MP!


                    Nadeel:
                    zwaar en lomp voor op trektocht
                    verouderd?
                    duurder
                    niet zo'n goed schermpje

                    Voordelen 7D
                    recenter
                    kleiner, compacter, lichter
                    goedkoper

                    Nadelen:
                    té veel MP
                    grip nodig

                    Ik heb geen EF-s lenzen, dus dat maakt momenteel niet uit.
                    7D heeft grotere cropfactor = meer tele, maar dat maakt me ook niet zoveel uit. meestal kom ik wel toe met mijn 500mm...
                    voor macro heeft de 1D dan weer een stapje voor door zijn iets grotere sensor.
                    bij groothoek kwam ik toe met 17mm op mijn 1D, als ik meer nodig had, maakte ik een pano

                    Of gaat de prijs van de 1D4 in maart (met de komst van de 1Dx) zakken tot +- 1600€?

                    Wat zouden jullie in mijn plaats doen?

                    (5D 2 vind ik niet geschikt voor mij).
                    Vermits je natuurfotografie doet is het mij een raadsel waarom de 5DMKII niet geschikt is voor jou ?
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                      ik volg dit topic met zéér veel interesse, vind het zelf ook een zeer moeilijke keuze...

                      ben nog altijd niet overtuigd van de beeldkwaliteit van de 7d (t.o.v. de 5dII gezien dan)

                      misschien dat de 1d IV iets betaalbaarder wordt 2dehands met de komst van de nieuwe 1d x
                      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                      Comment


                      • #12
                        Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                        tundra 5d is duidelijk beter in iq, daar is geen discussie over mogelijk

                        Comment


                        • #13
                          Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                          Ik heb ook in twijfel gestaan voor een 1DMKIII naast mijn 7D maar voor de 5DmkII gegaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                            Voormij de 1D mk 3.Ben er zeer tevreden van en denk dat hij beter presteert dan een 7D.
                            Ik zeg denk ik.Ben ook maar een amateurke !

                            Comment


                            • #15
                              Re: 7D of 1D3, wie helpt!?

                              Mijns inziens is op vlak van beeldkwaliteit ( en deels AF ) de 7D één van de meest overrated camera's die Canon de laatste jaren heeft gemaakt, voor de rest wel een schitterende camera dat niet, maar het eindresultaat heb ik nooit echt top gevonden eigenlijk...
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X