Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

    goede avond

    Nu ik mijn 550D al dik half jaar heb wordt het eens tijd om mijn kitlens 18-55 te vervangen naar een beter lensje.

    Na 2 weekjes opzoeken ben ik wat wijzer geworden.
    Mijn keuze lag eerst bij de 15-85, maar toen ik maar bleef lezen dat de canon 17-55 2.8 zo goed zou zijn doet mij nu toch wel erg twijfelen !

    nuja de 17-55 2.8 is ook niet de goedkoopste met zijn 850 euro
    daarom er zijn ook alternatieven: bv Sigma 17-50 2.8 +- 630 euro

    Mijn vraag aan jullie is uit u ervaring de canon zijn meerwaarde waard ?

    Ik trek meestal gewoon foto's op uitstappen, maar ik ben er steeds meer en meer met bezig om ze mooier te maken al is dat niet zo simpel met ons belgenweer en weinig licht. ( + ik speel graag met scherpte diepte, een mooie achtergrond blurr )
    De foto's van in toscane deze zomer zijn super scherp met de kitlens, maar de zon was der ook goed aanwezig..


    En mijn volgende vraag welke breedhoek lens kan ik best aanschaffen ? want daar heb ik echt geen verstand van.

    Het doel zou zijn Landschappen te trekken + in steden grote gebouwen ( logisch ), in het vooruitzicht naar Rome deze lente, omdat ik deze zomer soms toch wel wat groothoek miste..
    Moet deze dan licht sterk zijn? tja.. alweer geen flauw benul.
    Landschap lijkt mij best met een statief te trekken, maar in een grootstad rondtjollen met nen statief

    Als jullie mij wat voorbeeldjes kunnen geven ?

    grtz
    Last edited by SupernovaBE; 24 oktober 2011, 21:51.
    Canon 7D, 70-300 is usm 4-5.6 - Sigma 17-50 2.8 - canon 50 1.8II - EX430II
    Manfrotto 055XPROB + 804RC2, Gorrilapod
    wishlist: 70-200 2.8

  • #2
    Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

    uit je vragen stel ik vast dat je 3 dingen wilt

    met name:
    - meer bereik
    - een breedhoek voor landschappen
    - lichtsterkte

    Correct me if I'm wrong

    Daarom zou ik eerder je keuze van de 15/17-85 laten varen alsook de 17-55 2.8

    Ik denk dat je dan meer gediend bvb zal zijn met volgende mogelijkheden:
    - 24-70 f2.8 (canon of sigma) of 28-75 f2.8 (tamron)
    - 11-16 f2.8 (tokina) of 12-24 f4 van tokina

    De combinatie van de tamron met een van de 2 tokina's kost iets meer dan de 17-55 2.8 die je aanhaalt maar je hebt wel direct het 'bereik' lijkt me dat je wenst, lichtsterkte ook en een continu F-waarde op je lenzen.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

      vind bij landschap een lichtsterke lens niet zo nodig.
      blijft er ook meer keuze over.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

        Zoals TS correct opmerkt levert de kitlens zeer goede beelden.
        Ze is alleen niet lichtsterk en focust minder snel.

        De 17-55 2.8 IS is op deze punten uiteraard beter, maar geeft niet meer groothoek en heeft nog altijd teveel vertekening voor architectuur.
        Daarvoor moet je een UWA hebben, en voor Canon koop je best de EF-S 10-22, niet merkelijk duurder dan 3th party en nog altijd één van de beste.
        Ik heb al jaren daarbij een EF 24-85 3.5-4.5 USM, scherpe lens met snelle AF en niet duur (er staat er één in aangeboden).

        Om niet altijd met 2 lenzen rond te lopen zou ik de kitlens houden en een UWA en een betaalbare 24-85 bijkopen.
        Op die manier vergroot je het meest je mogelijkheden voor je budget.

        Als je geen supergroothoek nodig hebt (gebruik je in de praktijk weinig) ben je met de 15-85 met één lens gesteld (maar die kost ongeveer evenveel dan de 10-22).

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

          merci voor de info al.

          om even een schets te maken wat het kostenplaatje zou zijn in diverse mogelijkheden.

          De 24-70 2.8 van canon is buiten mijn prijsklasse.. ( kleine 1100 euro )
          de plaats vervangende 24-70 2.8 in het sigma gama kost 800 euro ( zonder OS )

          En al ben ik zeker dat die lens mij niet goe zal liggen. aangezien het hier gaat over 24 mm als startpunt.. en ik merk nu in sommige gevallen ik met 18 net te kort kom.

          Ik ben er bijna vrij zeker van mijn beslissing om een 17-55 2.8 (800 euro) te nemen
          met een daar op aansluitende groothoek:
          Tokina 11-16mm 2.8 ( 560 euro )
          Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ( 699 euro )
          Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM Canon ( 625 euro )

          Mijn eerste aankoop gaat zoizo de 17-55 2.8 zijn.
          Die 17 vs 18 van de kitlens zal nu wel geen wereld van verschil zijn kwa breedhoek maar tis al iets!

          Ik ga zien bij mijn volgende uitstappen met de nieuwe lens of ik echt wel behoefte heb aan een UWA lens. anders lijkt mij dat maar een kapitaal weggegooid.

          ik dacht dat mijn broer zo een sigma 10-20 met 82mm filter had. ik zal die eens trachten te bemachtigen

          als er andere ideeën zijn, shoot!

          grtz
          Canon 7D, 70-300 is usm 4-5.6 - Sigma 17-50 2.8 - canon 50 1.8II - EX430II
          Manfrotto 055XPROB + 804RC2, Gorrilapod
          wishlist: 70-200 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

            Wat ik totaal niet begrijp is dat je als eerste nieuwe lens exact dezelfde gaat kopen als die je al hebt, enkel 8 keer duurder en 2 keer beter .
            Daar komen niet vanzelf betere fotos uit.
            Ik kan me eerder voorstellen dat je - zeker in het begin - een nieuwe lens koopt om zaken te fotograferen waar je huidige niet zo geschikt voor is.
            Buiten 17 en 55mm (en f:2.8) is er een hele wereld.

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

              hierbij nog een vergelijking tussen de verschillend lichtsterke standaard zooms:

              http://darwinwiggett.wordpress.com/2...#comment-10734

              ik ben erg tevreden met mijn sigma 17-50 2.8 OS HSM...die toch een slordige 200 euro goedkoper is dan de canon...en daarbij 3 jaar meer garantie en een gratis zonnekap en softcase...
              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
              Canon powershot s120

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Wat ik totaal niet begrijp is dat je als eerste nieuwe lens exact dezelfde gaat kopen als die je al hebt, enkel 8 keer duurder en 2 keer beter .
                Daar komen niet vanzelf betere fotos uit.
                Ik kan me eerder voorstellen dat je - zeker in het begin - een nieuwe lens koopt om zaken te fotograferen waar je huidige niet zo geschikt voor is.
                Buiten 17 en 55mm (en f:2.8) is er een hele wereld.
                ik snap wel uw mening maar de 2.8 is nu wel een groot pluspunt aan het worden.
                ivm scherpte diepte, en foto's maken op het einde van de dag.
                De lens zal wel meer dan 2x beter zijn zeker ?
                + usm
                + 2.8
                + veel scherper
                + mooier bokeh
                + ...

                ik wil gewoon niet zoveel geld uitgeven aan bv mijn eerste keuze 15-85 om dan een lens te hebben die En breedhoek heeft en iets meer tele.. maar bij beide dan wel vervorming optreed + dat ze niet zo lichtsterk is.

                Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                hierbij nog een vergelijking tussen de verschillend lichtsterke standaard zooms:

                http://darwinwiggett.wordpress.com/2...#comment-10734

                ik ben erg tevreden met mijn sigma 17-50 2.8 OS HSM...die toch een slordige 200 euro goedkoper is dan de canon...en daarbij 3 jaar meer garantie en een gratis zonnekap en softcase...
                Merci voor de link, En inderdaad ik heb die lens ook al overwogen. je vind er gewoon nog bitter weinig over omdat het zo een recente lens is denk ik..
                De ene persoon zegt dat ze scherper is dan de canon.. dan ergens anders hoor je terug iets anders.
                Tis een beetje moeilijk om zo te beslissen !
                Maar je hebt wel gelijk, de sigma is compleet met lenskap case + veel meer garantie..
                Dan wordt het wel al snel 270 euro goedkoper, en dat is al niet niets meer natuurlijk.

                Jullie weten misschien betrouwbare reviews sites ? waar eventueel nog meer vergelijking op te vinden is ?
                On full frame cameras the 24-70mm f2.8 lens is the go-to lens for travel, sports, wedding, street, and landscape photography. On cropped sensor cameras the equivalent focal length to a 24-70mm is r…
                Last edited by SupernovaBE; 25 oktober 2011, 22:41.
                Canon 7D, 70-300 is usm 4-5.6 - Sigma 17-50 2.8 - canon 50 1.8II - EX430II
                Manfrotto 055XPROB + 804RC2, Gorrilapod
                wishlist: 70-200 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                  Mocht de Canon 17-55 2.8 iets te duur zijn (en ze is inderdaad duur, maar ook goed) dan
                  zou je eens kunnen kijken naar de Tamron 17-50 2.8. Dat is een betaalbaar alternatief en
                  een stuk beter dan de kitlens. (De Canon is iets sneller, iets stiller, maar qua IQ gaat u ze
                  toch al heel fors moet uitvergroten om het verschil te zien.)
                  Dan heeft u nog geld over voor een UWA lens wat fijn is voor architectuur en landschap.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                    Over de Sigma 17-70 is wel degelijk wat te vinden.

                    Onderaan het artikel van deze link vind je een aantal links met testen en wat persoonlijke ervaringen.

                    Mijn eigen ervaring met de Sigma 17-70 mm is overigens heel positief!

                    De Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM is een hele lichte en compacte groothoekzoom voor de APS-C R-camera’s. Het is ook redelijk betaalbaar. EOS R100 en R50 gebruikers krijgen met de Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM eindelijk een goede groothoekoptie.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                      Waarom niet gewoon een UWA en een 50mm 1.8?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                        Over de Sigma 17-70 is wel degelijk wat te vinden.

                        Onderaan het artikel van deze link vind je een aantal links met testen en wat persoonlijke ervaringen.

                        Mijn eigen ervaring met de Sigma 17-70 mm is overigens heel positief!

                        http://www.camerastuffreview.com/nl/...18-135mm-aps-c
                        de 17-70 kan je volgens mij niet vergelijken met de 17-55 want die 1ste heeft ook weer een variabele lichtsterkte waar de 17-55 een zelfde lichtsterke opening aankan over het hele bereik
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Mocht de Canon 17-55 2.8 iets te duur zijn (en ze is inderdaad duur, maar ook goed) dan
                          zou je eens kunnen kijken naar de Tamron 17-50 2.8. Dat is een betaalbaar alternatief en
                          een stuk beter dan de kitlens. (De Canon is iets sneller, iets stiller, maar qua IQ gaat u ze
                          toch al heel fors moet uitvergroten om het verschil te zien.)
                          Dan heeft u nog geld over voor een UWA lens wat fijn is voor architectuur en landschap.

                          in de boven vermoede review doet de tamron het slechtste, AF zou heel slecht zijn in vergelijking met de 2 andere, dan ben ik nog best af met de 17-50 van sigma die compleet geleverd wordt, incl zonnekap + zakje.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                          Waarom niet gewoon een UWA en een 50mm 1.8?
                          omdat dat niet het soort lens is dat ik zoek.. ik wil wel degelijk een zoomlens.
                          de plastic fantastic zal er in de toekomst waarschijnlijk ook wel bijkomen

                          http://www.youtube.com/watch?v=4p6mK...eature=related ( video van art of the image waar ze vertellen dat de sigma de canon beats op de DXOmark
                          Last edited by SupernovaBE; 26 oktober 2011, 19:58.
                          Canon 7D, 70-300 is usm 4-5.6 - Sigma 17-50 2.8 - canon 50 1.8II - EX430II
                          Manfrotto 055XPROB + 804RC2, Gorrilapod
                          wishlist: 70-200 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                            dubbelpost
                            Canon 7D, 70-300 is usm 4-5.6 - Sigma 17-50 2.8 - canon 50 1.8II - EX430II
                            Manfrotto 055XPROB + 804RC2, Gorrilapod
                            wishlist: 70-200 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aanschaf lens, vervanger kitlens 18-55 + aanchaf groothoek.

                              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                              Over de Sigma 17-70 is wel degelijk wat te vinden.

                              Onderaan het artikel van deze link vind je een aantal links met testen en wat persoonlijke ervaringen.

                              Mijn eigen ervaring met de Sigma 17-70 mm is overigens heel positief!

                              http://www.camerastuffreview.com/nl/...18-135mm-aps-c
                              Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                              de 17-70 kan je volgens mij niet vergelijken met de 17-55 want die 1ste heeft ook weer een variabele lichtsterkte waar de 17-55 een zelfde lichtsterke opening aankan over het hele bereik
                              volgens mij hebben we het nu over 2 lenzen. TS en ik hebben het over de sigma 17-50 ex dc os hsm f/2.8 en niet over de 17-70.
                              en over die 17-50 os hsm is inderdaad niet al te veel te vinden. Voor veel mensen is het toch; of de goedkopere tamron 17-50, of anders de canon 17-55.
                              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                              Canon powershot s120

                              Comment

                              Working...
                              X