Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ideale portret lens voor d (nikkon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ideale portret lens voor d (nikkon)

    mijn vraag gaat eigelijk over afstand.

    50 f1,8 zal op een d(90) 75 worden, een 85 gaat naar 130.

    beiden zeker goed inzetbaar, maar hoeveel afstand moet ik ongeveer hebben tussen onderwerp en model, bij gezichtsopname.

  • #2
    Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

    Dat ligt eraan wat je allemaal wilt laten zien alleen het gezicht, bovenlichaam, de gehele model.

    Ik zou zeggen ga eens met je camera langs een fotozaak en vraag of je allebei de lensen zou mogen testen dan krijg je enigzins een indruk hoeveel je achter uit moet lopen

    Comment


    • #3
      Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

      klik interessant!
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

        ....en het bezoek aan de fotozaak wordt helemaal interessant als je portretten maakt, wat krap gekaderd, van zelfde persoon en dezelfde uitsnede. De opnameafstand bij 50 mm zal kleiner zijn dan bij 85 mm. Is die afstand te klein dan treedt er een vorm van vertekening op. De neus wordt dan (te) sterk weergegeven.

        Niet voor niets wordt een 70 of 85 mm op een DX camera gezien als een goede brandpuntsafstand voor portretten.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

          Wat belangrijk is bij portretten, is de vervorming van het gezicht. Dat heeft niets te maken met de brandpuntsafstand van de lens, maar wel met de afstand camera-onderwerp. Dat is pas goed duidelijk als je met dezelfde lens eerst een foto maakt van heel dichtbij en dan vanop pakweg 2 meter.
          Ik denk dus dat je eerst de afstand moet bepalen welke ideaal is, en dan de lens aanpassen al naargelang je het gezicht meer of minder beeldvullend wil hebben. Dus je, je hoort me al komen, meerdere lenzen of een lichtsterke zoom zijn dan aangewezen.

          Comment


          • #6
            Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            ..Niet voor niets wordt een 70 of 85 mm op een DX camera gezien als een goede brandpuntsafstand voor portretten.
            ideaal, maar je hebt wel een grote studio nodig

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Voor studiowerk is een 70-200 op een FX camera heel geschikt, zowel full body als portret. Bij een DX camera heb je en grote studio nodig om dan nog full body te schieten.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

              ------
              Last edited by K-2; 25 oktober 2011, 14:06.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                ideaal, maar je hebt wel een grote studio nodig
                een gemiddelde huiskamer is voldoende, om te werken met een 85 mm op een dx (ts geeft aan om portretjes te fotograferen....)
                ik gebruik mijn 85 mm hier thuis ook voor half body opname en bij kinderen ook full body
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                  indien je je beperkt tot portret dan bedraagt de onderwerpafstand bij 85 mm ongeveer 1,5 meter.
                  Afstand model - achterwand minimaal 1 meter.

                  En je hebt ruimte nodig achter de camera.

                  Huiskamer is prima voor portretwerk.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                    bedankt, dit laatste was de info die ik zocht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                      en ja...sorry, in hoeverre is die 85 dan nuttig bij landschap ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                        Landschap hoeft niet meteen met een superbrede lens.
                        Ik heb onlangs nog prachtige landschapsfoto's gezien die met een 70-200 gemaakt waren.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                          Wat belangrijk is bij portretten, is de vervorming van het gezicht. Dat heeft niets te maken met de brandpuntsafstand van de lens, maar wel met de afstand camera-onderwerp. Dat is pas goed duidelijk als je met dezelfde lens eerst een foto maakt van heel dichtbij en dan vanop pakweg 2 meter.
                          Dat is geen vervorming, maar vertekening.

                          Voor een cropcamera zou een (eventueel tweedehandse) AF-D 105 f/2 DC wel leuk zijn. Die DC geeft extra controlo over de achtergrondonscherpte. Die lens staat hoog op mijn verlanglijstje.

                          Met mijn 80-200 gebruik ik voor portretten meestal op 100-120 mm.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                            Ik heb onlangs een 40mm en een 58mm op de kop getikt. Op DX komen die dan neer op 60mm en 87mm.
                            Naar mijn goesting is die 40mm ideaal voor full-body of als ik de straat doe, en de 58mm dan weer meer voor half-body/head (soms ook eens op straat, voor iets verder).

                            Comment


                            • #15
                              Re: ideale portret lens voor d (nikkon)

                              bedankt, maar 't blijft moeilijk kiezen.

                              Comment

                              Working...
                              X