Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

    Ivm een volgende aankoop had ik graag een snelle lens gekocht.
    Gebruik : Voor straat fotografie en landschapsfotografie
    Te gebruiken op een Nikon D 700.
    De 24/1.4 krijgt lovende kritieken , betere heb ik de indruk dan de 35/1.4.
    Anderzijds ligt de brandpuntsafstand me iets meer bij 35.
    Een beetje een dilemma.
    Kan iemand me raad geven?

    Dank je

  • #2
    Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

    Voor straatfotografie is een 35 mm objectief heel goed geschikt. Ik vraag me af een 24 mm in dit geval niet te veel groothoek gaat geven, zodat alles wel heel klein en ruimtelijk wordt neergezet. Voor landschappen is zo'n 35 mm ook geschikt, al zal het er natuurlijk sterk van afhangen wat je allemaal wil fotograferen.
    Ik gebruik zelf voor straatfotografie een Nikkor AF-D 35 mm/f2.0 op een D700 en dat bevalt prima. Je kan mensen mooi vastleggen en daarbij ook een stukje van hun omgeving, zonder dat alles heel erg klein gaat worden.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

      Ik heb ze allebei en kan zeggen dat ze allebei perfect zijn.
      Wat betreft brandpuntsafstand die je nodig hebt, dat is iets wat je zelf zal moeten beslissen...
      mijn website

      Comment


      • #4
        Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

        Persoonlijk vind ik 35 mm geen echte groothoek;
        maar voor straatfotografie zal dit wel 'gepaster' zijn dan een 24 mm
        Anderzijds zo'n 'wide' is uitermate knap voor landschap ed.
        Je zal zelf de knoop moeten doorhakken Gunther...

        Comment


        • #5
          Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

          en om het ingewikkeld te maken, bij straatfotografie gebruik ik nog wel eens 16 mm, op FF camera.

          Kortom, of een bepaalde beeldhoek bij jouw straatfotografie kan alleen jij beslissen!

          Misschien een dagje een 24 mm/1.4 huren?
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

            Een beetje offtopic, sinds ik geen idee heb over deze beide lenzen, maar vermoed dat voor zover er een een verschil is in kwaliteit, moet je wel erg scherpe ogen hebben om het waar te nemen. De meningen over de canon versies ervan lopen uiteen, velen zeggen 35 en wat minder gebruikers maar niet minder overtuigd van hun gelijk vinden de laatste versie 24mm beter. Bij Nikon zal het vast niet veel anders zijn.
            Ik hou van 24mm, zeker op crop, 35mm vind ik net genoeg of net niet genoeg in kleine ruimtes ( binnenkamers voor verjaardagen en feestjes etc) . Als je ff hebt dan is het een andere verhaal.


            Maar waarom zou je een 1.4 lens willen voor landschappen? landschapfoto's worden toch vaak op hele grote f getallen gemaakt..........of begrijp ik er niks van? Het zal vast die laatste zijn vermoed ik.

            Comment


            • #7
              Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

              TS heeft het over landschapsfotografie en straatfotografie. Voor dat laatste is een lichtsterk exmeplaar soms heel handig.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                TS heeft het over landschapsfotografie en straatfotografie. Voor dat laatste is een lichtsterk exmeplaar soms heel handig.
                Dat zeker, ik wacht ook op een goede deal van de canon versie hiervan de mk2 dan omdat er vaak wordt gezegd dat het eerste versie op 1.4 niet al te best is. Zoals het een beginneling betaamt, als het ff kan zal ik zoveel mogelijk op 1.4 of 1.8 werken lol

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  TS heeft het over landschapsfotografie en straatfotografie. Voor dat laatste is een lichtsterk exmeplaar soms heel handig.
                  voor straatfotografie met een 24mm moet je wel héél dichtbij komen. Daarvoor toch eerder een 35mm of zelfs 50mm
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

                    Voor straatfotografie zou ik op FX eerder 35mm kiezen. Op welk toestel moet de lens komen?
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door arran Bekijk bericht
                      Te gebruiken op een Nikon D 700.
                      Dacht ik te lezen in de vraag.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 24/1.4 of Nikon 35/1.4

                        Welke lenzen gebruik je nu ? Als er een zoom tussen zit die een bereik heeft van én 24 mm, én 35 mm, dan kun je toch in je exifs zien welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikt. En kwalitatief schijnen ze allebei heel goed te zijn.

                        Comment

                        Working...
                        X