Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor men D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor men D60

    ik heb nog altijd de standaardlens op mijn nikon d60

    Ben op zoek naar een 2de lens wat ik zo wat voor alles kan gebruiken...

    reizen, vrije tijd, portret...

    had gedacht aan de af-s 35mm /1.8 of de 50mm / 1.8

    wie kan me helpen???

    groetjes steven

  • #2
    Re: welke lens voor men D60

    Wat is jouw standaardlens? Een 18-55 of een 18-135, of wat?

    De 50mm f/1,8 (de z.g. "fantastic plastic") is een leuk en goedkoop hebbedingetje, maar voor portret ben je beter af met ietsjes meer op je cropcamera, een 85mm bv.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor men D60

      TS,
      Je geeft zo weinig details over wat je fotografeert + je stijl van fotografie + je budget dan niemand in staat is een zinnig advies te geven. Ook geef je niet aan wat het doel is van de fotobestanden. A3 print voor aan de muur of 10 x 15 cm foto voor het familie album.

      Voorbeeld: stel je speelt graag met scherptediepte als onderdeel van jouw stijl dan is een lichtsterkobjectief heel belangrijk.

      Kortom, graag meer info geven!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor men D60

        de 50mm 1.8 is een standaard lens.
        snap niet waarom men vraagt, wat je zoal wil vastleggen als je toch duidlijk vaagt om een standaardlens.
        misschien omdat men denkt, dat een KITlens een standaardlens ..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor men D60

          TS vraagt niet om een standaardlens, maar om een 2de lens (die hij voor zowat alles kan gebruiken), naast zijn totnogtoe onbekende standaardlens. Qua brandpuntsafstand zou ik de fantastic plastic wel een standaardlens durven noemen, echter niet qua lichtsterkte. Bovendien is vandaag de dag een zoomlens veel meer standaard dan een prime.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor men D60

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            de 50mm 1.8 is een standaard lens.

            grt,bouk.
            Op een D60 duidelijk niet....

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor men D60

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Op een D60 duidelijk niet....
              inderdaad, op een crop camera is de 35mm een standaard lens... leuk lensje, prima voor straat fotografie en binnen in huis fotografie...
              de 50mm is niet zo interessant voor een crop camera als de D60, is eerder voor een fullframe zoals de D700 geschikt...

              dus 35mm prima voor reizen en vrije tijd!

              puur portret... vanaf 85mm...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor men D60

                De 35 mm voldoet prima als extra lens als je deze globaal voor reizen, vrije tijd en portretten wil gebruiken. Je kan er eigenlijk alle kanten mee op, maar is nergens specifiek voor in te zetten. Het is geen groothoek voor landschappen en heeft te weinig tele voor het betere portretwerk.
                Je kan deze 35 mm wel perfect toepassen onder slechte lichtomstandigheden, en voor bijvoorbeeld in een drukke stad maakt het je camera een stuk compacter dan met een zoomobjectief.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor men D60

                  Ik zou de 35 mm juist niet inzetten als een portretlens!
                  Op een DX camera zou ik da eerder voor een 70 of 85 mm objectief kiezen.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor men D60

                    dank voor al jullie reacties,

                    met mijn standaardlens bedoel ik de 18-55mm.

                    Heb ook nog niet zoveel ervaring daarin...

                    mijn bedoeling is puur vrije tijds/hobby gebruik.

                    Mijn intresses gaan dan ook uit naar reizen en portretten.
                    Is er een lens dat ik deze 2 mee kan combineren?

                    groetjes steven

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor men D60

                      Oorspronkelijk geplaatst door steven24 Bekijk bericht
                      Mijn intresses gaan dan ook uit naar reizen en portretten.
                      Is er een lens dat ik deze 2 mee kan combineren?

                      niet echt... anders zouden we allemaal slechts één lens nodig hebben...

                      aan de 35mm f1.8 zal je veel plezier beleven!
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor men D60

                        Een telelens ...
                        Een 50 mm en 35mm liggen reeds binnen zijn bereik (weliswaar niet op het gebied van diafragma ).
                        In zijn geval zou ik dus een 55-200mm of 70-300mm kopen beiden prima lensen voor een eerlijke prijs...

                        Ik vind een tele trouwens erg leuk voor portretten en close-ups van mensen, delen van gebouwen, ...
                        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor men D60

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                          Een telelens ...
                          Een 50 mm en 35mm liggen reeds binnen zijn bereik (weliswaar niet op het gebied van diafragma ).
                          In zijn geval zou ik dus een 55-200mm of 70-300mm kopen beiden prima lensen voor een eerlijke prijs...

                          Ik vind een tele trouwens erg leuk voor portretten en close-ups van mensen, delen van gebouwen, ...
                          in wezen... kan je met je voeten wat je met een tele kan... (niet helemaal waar natuurlijk)

                          maar een groter diafragma... daar heb je toch wel een andere lens voor nodig... en die levert een erg grote meerwaarde! (zie maar naar de prijs van de pro lenzen)
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor men D60

                            Combineren misschien niet echt. Maar een 85 1/8 is leuk voor portretten en ook voor
                            straatfotografie. Ik gebruik geen ander meer sedert ik die heb en schiet er zelfs land-
                            schappen mee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor men D60

                              TS,
                              bedenk dat 'de' lens niet bestaat. Er zijn fotogafen die heel mooie landschapsfoto's maken met een telelens terwijl anderen juist zweren bij een supergroothoek.

                              Ga zelf dus aan de slag en bekijk wat past bij jouw manier van kijken, de wereld beleven en fotograferen!

                              Een Nikkor 18-105 mm of een Sigma 17-70 mm OS xijn vorbeelden van obectieven die net wat meer tele hebben dan de 18-55 standaardlens. Je loopt dan niet meteen tegen veel beperkingen aan tenzij je vogeltjes van veraf groot erop wilt hebben.

                              Wil je meer groothoekig hebben dan zal je een 2e lens erbij moeten nemen, bv een 12-24 mm.

                              Na verloop van tijd zal je je eigen stijl ontwikeld / ontdekt hebben wardoor je sterke voorkeuren voor bepaalde lenzen krijgt.

                              Of ga een fotocursus volgen waar je tevens apparatuur kan lenen.

                              Succes!
                              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                              Comment

                              Working...
                              X