Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotostudio bouwen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotostudio bouwen

    Dag iedereen!

    Ik ben helemaal geen fotograaf (en ik heb ook geen fototoestel op het flutdingetje van Dunaldi na, dus heb ik een klein beetje gelogen tijdens mijn registratie ) maar mijn vriend heeft wel 'n opleiding van fotograaf.

    Binnenkort gaan we samen bouwen, we zitten in de planningsfase. We gaan in Wilsele wonen, da's bij Leuven. Hij wil graag een echte fotostudio integreren om in bijberoep te fotografen.

    Hij zegt dat het essentieel is voor een aantal dingen dat die blok veel hoger is dan een gewone verdieping, in de richting van 4 à 5 meter ongeveer. Het grondoppervlak zou 4 op 6 moeten zijn.
    Ik denk, zeg makker, door dat idee moeten we met hoogteverschillen gaan werken in huis. Kan op zich ook mooie dingen van gemaakt worden, maar ik vraag me af of het echt wel nodig is om 't zo hoog te maken.

    Wat vinden jullie?

  • #2
    Re: Fotostudio bouwen

    3 meter is een goeie hoogte. Maar 6 meter is veel te kort om goed te kunnen werken. Ik laat het model min 3 meter van de achtergrond staan ( zo komt er minder licht van de softboxen op de achtergrond ) en dan heb je nog een 3 a 4 meter nodig van je model. tenzij je in groothoek wil werken of enkel portret wil doen.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Fotostudio bouwen

      Voor wat het waard is een wat oudere discussie:
      Hoi, Ik sta op punt een eigen studio in te richten, maar had graag nog een jullie mening/ervaring geweten ivm de ruimte van een studio. Hoe groot/hoog is jullie studio? In welke kleur is hij? Is alles op doek, papier of werk je ook met een ruwe muur in de studio? Alle tips zijn zeer welkom. De ruimte die ik voor


      Wat meer hoogte geeft mogelijkheden om apparatuur aan het plafond te bevestigen, waarmee je bv reflectie van het plafond kunt regelen of flitsapparatuur kunt ophangen.

      Laat je vriend je eens overtuigen wat hij met die grotere hoogte gaat doen.

      Groet Hans.

      Comment


      • #4
        Re: Fotostudio bouwen

        Oorspronkelijk geplaatst door FlyingVorstin Bekijk bericht
        Binnenkort gaan we samen bouwen, we zitten in de planningsfase. We gaan in Wilsele wonen, da's bij Leuven. Hij wil graag een echte fotostudio integreren om in bijberoep te fotografen.

        Hij zegt dat het essentieel is voor een aantal dingen dat die blok veel hoger is dan een gewone verdieping, in de richting van 4 à 5 meter ongeveer. Het grondoppervlak zou 4 op 6 moeten zijn.
        Ik denk, zeg makker, door dat idee moeten we met hoogteverschillen gaan werken in huis. Kan op zich ook mooie dingen van gemaakt worden, maar ik vraag me af of het echt wel nodig is om 't zo hoog te maken.

        Wat vinden jullie?
        NIET doen... 't wemelt van fotografen in wilsele...

        en als je't wel doet... en toch moet bouwen...

        4m hoog is ok... (je kan ook dieper in de grond gaan!)

        breedte 6m en lengte 8 à 10m...

        maar geef de ruimte een polyvalent karakter...
        tevens logeer kamer en pingpong ruimte...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Fotostudio bouwen

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          niet doen... 't wemelt van fotografen in wilsele...
          lol
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Fotostudio bouwen

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            NIET doen... 't wemelt van fotografen in wilsele...

            en als je't wel doet... en toch moet bouwen...

            4m hoog is ok... (je kan ook dieper in de grond gaan!)

            breedte 6m en lengte 8 à 10m...

            maar geef de ruimte een polyvalent karakter...
            tevens logeer kamer en pingpong ruimte...
            Dieper in de grond lijkt me een pak duurder dan wat hoger bouwen.

            in een studio is een achtergrondrol snel opgerold en flitsers even snel aan de kant gezet. Je kan daar idd een heel leuke hobbykamer van maken.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Fotostudio bouwen

              ben ook volop bezig aan een home fotostudio, kamer meet 4m x 4m en het plafond is 2.50m hoog, misschien niet de meest ideale afmetingen maar bij gebrek aan beter...

              Nu een kwestie van de juiste kleuren aan te brengen, zelf heb ik het al eens gehad over een volledig witte ruimte maar ik denk dat ik toch alvast één muur in 't grijs ga zetten, het plafond komt misschien in 't zwart.

              Ik zou graag, héél graag, eens heel veel foto's zien van jullie opstellingen, inrichting,
              fotostudio in zijn geheel, etc.
              waarvoor alvast enorm bedankt!
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

              Comment


              • #8
                Re: Fotostudio bouwen

                je kan die studio make in bv de garage!

                makkelijk te kuisen vloer, inbouwkasten die een vlakke wand vormen (alle rommel verstoppen)

                auto buiten en studio zetten en klaar is kees
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Fotostudio bouwen

                  Leuk voorstel maar da's geen optie voor mij, ik heb namelijk geen garage (allez 't is te zeggen, heb er wel eentje maar die bevindt zich op 700m van mijn deur.)
                  Dus absoluut not done, er is zelfs geen elektriciteit voorzien.
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotostudio bouwen

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    ben ook volop bezig aan een home fotostudio, kamer meet 4m x 4m en het plafond is 2.50m hoog, misschien niet de meest ideale afmetingen maar bij gebrek aan beter...

                    Nu een kwestie van de juiste kleuren aan te brengen, zelf heb ik het al eens gehad over een volledig witte ruimte maar ik denk dat ik toch alvast één muur in 't grijs ga zetten, het plafond komt misschien in 't zwart.

                    Ik zou graag, héél graag, eens heel veel foto's zien van jullie opstellingen, inrichting,
                    fotostudio in zijn geheel, etc.
                    waarvoor alvast enorm bedankt!
                    geef de muren een neutrale kleur... grijs dus...
                    je hebt immers een beperkte ruimte... je kan je model geen 3 meter van je achtergrond zetten zoals je normaal wel doet, dus zal je de muur mee moeten opnemen in je shoots...
                    en een witte muur krijg je moeilijk wit als je geen ruimte hebt... je hebt immers geen plaats tussen je model en de muur...
                    werk met behangpapier om verschillende achtergronden te hebben...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotostudio bouwen

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      geef de muren een neutrale kleur... grijs dus...
                      je hebt immers een beperkte ruimte... je kan je model geen 3 meter van je achtergrond zetten zoals je normaal wel doet, dus zal je de muur mee moeten opnemen in je shoots...
                      en een witte muur krijg je moeilijk wit als je geen ruimte hebt... je hebt immers geen plaats tussen je model en de muur...
                      werk met behangpapier om verschillende achtergronden te hebben...
                      OF ik verf alle muren spierwit en koop mij een grijze achtergrond ?

                      met behangpapier werken om verschillende achtergronden te hebben? verklaar eens nader a.u.b. want ik ben niet volledig mee...
                      ik dacht toch om de muren gewoon te verven zodat ik van het vervelende behangpapier verlost ben.
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotostudio bouwen

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        OF ik verf alle muren spierwit en koop mij een grijze achtergrond ?

                        met behangpapier werken om verschillende achtergronden te hebben? verklaar eens nader a.u.b. want ik ben niet volledig mee...
                        ik dacht toch om de muren gewoon te verven zodat ik van het vervelende behangpapier verlost ben.
                        't probleem van een kleine ruimte en witte muren is dat het erg moeilijk wordt om je licht te beheersen... er zal overal licht gereflecteerd worden... Tenzij je met witte muren werkt en er zwarte gordijnen over heen kan schuiven... ik zie eigenlijk niet goed in waarom je ze wit wilt? kan je dit uitleggen?

                        behangpapier hang je voor de muur (maak je niet vast) om andere patronen te verkrijgen...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotostudio bouwen

                          ik zou ook voor een vier a vijf meter hoogte gaan en tevens zeker een acht meter lengte. Maak de ruimte polyvalent, tevens jullie bureel bv, zodat je ze ook voor iets anders kan gebruiken en als hij inderdaad in bijberoep gaat fotograferen dan niet vergeten de kosten in de boekhouding op te nemen
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotostudio bouwen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            ik zou ook voor een vier a vijf meter hoogte gaan en tevens zeker een acht meter lengte.
                            Ja, dat zou ik met heel veel plezier ook doen, als ik zo'n ruimte ter beschikking had hé, en da's nu niet het geval, ze is nu éénmaal 4x4m.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            Maak de ruimte polyvalent, tevens jullie bureel bv, zodat je ze ook voor iets anders kan gebruiken en als hij inderdaad in bijberoep gaat fotograferen dan niet vergeten de kosten in de boekhouding op te nemen
                            Bureautafel staat momenteel al jaren in de woonkamer maar mijn fotostudio krijgt een
                            kleine bureautafel die ook voor andere zaken zal dienen
                            .
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotostudio bouwen

                              Ik treed d_oracle bij. Je ziet inderdaad vaak studio's met witte muren, maar die studio's zijn dan ook vaak heel groot. In kleinere ruimtes gaan ongewenste reflecties vaak roet in het eten strooien. Mijn studio is ongeveer 5x8 meter en die heb ik ook voor de helft, daar waar de modellen en verlichting staan, zwart geschilderd omdat ik het licht niet voldoende onder controle kreeg. Nu wel dus. Toegegeven, vanuit esthetisch oogpunt is het maar niks, maar daarvoor komen mijn klanten niet...

                              Trouwens, het is niet omdat je muur "spierwit" geschilderd is, dat die ook zo op de foto komt. Meestal zal dat nog lichtgrijs worden op een foto. Een echt witte achtergrond op een foto wil zeggen "overbelicht" of "zonder detail" en dat krijg je in de praktijk meestal enkel door extra licht op je achtergrond (dus muur, rol,...) te zetten. Om te zorgen dat je model niet in dat "overbelicht gedeelte" staat, zal je dus zoals hier gezegd werd voldoende afstand moeten houden tussen model en achtergrond. Daarom: wil je werken met een echt witte achtergrond op foto, dan heb je ruimte nodig. Veel ruimte. Maar dat betekent niet dat je met beperkingen geen goeie beelden kan maken...

                              Hopelijk van enig nut,

                              Roeland
                              www.135mm.be
                              @135mm_leuven
                              info@135mm.be

                              Comment

                              Working...
                              X