Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flatterend belichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flatterend belichten

    ik heb een opdracht om van het voltallige personeel van de organisatie waarvoor ik werk een smoelenboek te maken. Nu heb ik tot dusver mijn flitsers enkel opgesteld voor baby's en peuters die sowieso schone huidjes hebben en altijd schattig zijn.

    Maandag gaat het om volwassenen, waar wel een paar mooie vrouwtjes tussen zitten maar toch ook flink wat boeventronies (m/v). Ik denk dat iedereen het werk van Van Fleteren wel kent, ik zou het omgekeerde willen doen, zo weinig mogelijk rimpels,..

    De dienst die dat organiseert heeft verzuimd iedereen op de hoogte te stellen van deze portrettenronden dus mijn collega's weten niet dat ze zich extra strak moeten scheren en schminken.

    ik zou graag wat tips hebben om daar een reeks flatterende foto's te maken. Op gebied van werkafstand en brandpunten enzo kan ik wel uit te voeten. Het is vooral de belichting waarmee ik weinig ervaring heb. Ik heb 2 flitsers een reflectieparaplu/doorflitsparaplu combinatie, een doorsflitsparalu en een klein (30x30) refleciescherm.

    Ik zou denken dat ik een doorschietparaplu gebruik om de achtergrond op te lichten de andere zo dicht mogelijk bij de geportretteerden en het reflectiescherm aan de andere kant om wat schaduw in te vullen.

    Ik ga ervan uit dat ik als fotograaf ervoor kan/moet zorgen dat mensen een goed gevoel hebben bij hun portret.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: flatterend belichten

    Twee flitsers, maar zijn dat studioflitsers of reportageflitsers, want dat geeft een pak verschil in vermogen hé. Mooie portretjes maken met twee flitsers is best te doen, ga je werken op een donkere achtergrond, of een witte ?

    Bij gebruik van 1 flitser als hoofdlicht voor het model heb ik mijn vragen wat je aan de ander zijde gaat uitrichten met slechts 30 cm reflectiescherm, waarom zet je ni gewoon een isomo plaat van 2meter aan de ander zijde .

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: flatterend belichten

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

      Ik zou denken dat ik een doorschietparaplu gebruik om de achtergrond op te lichten de andere zo dicht mogelijk bij de geportretteerden en het reflectiescherm aan de andere kant om wat schaduw in te vullen.
      ik zou dat niet doen... dan kan je ze beter naar een studio meenemen... Dit worden oersaaie foto's... laat toch wat bedrijfs-context zien op de achtergrond... dus twee flitsers gebruiken om de personen, eventueel in hun omgeving te belichten en met de sluitertijd de omgeving toe laten...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: flatterend belichten

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        ik heb een opdracht om van het voltallige personeel van de organisatie waarvoor ik werk een smoelenboek te maken..... Ik denk dat iedereen het werk van Van Fleteren wel kent, ik zou het omgekeerde willen doen, zo weinig mogelijk rimpels,..
        dan krijg je zeker naderhand de lachers op je hand.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: flatterend belichten

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          ik zou dat niet doen... dan kan je ze beter naar een studio meenemen... Dit worden oersaaie foto's... laat toch wat bedrijfs-context zien op de achtergrond... dus twee flitsers gebruiken om de personen, eventueel in hun omgeving te belichten en met de sluitertijd de omgeving toe laten...
          Dat is nu net het probleem. Ze vragen oersaaie foto's! Er komt een 'wie is wie' met van elke medewerker contactgegevens en een foto. Die foto's moeten allemaal hetzelfde zijn: gewoon portretje met neutrale achtergrond. En dat terwijl we in een van de mooiste gebouwen van Gent werken .

          Daarna zijn er nog wat activiteten en een receptie waarop ik me wat meer kan uitleven en de mensen wat dynamischer in beeld nemen.


          Daarom blijft de vraag. Hoe belichten voor een zo flatterend mogelijk portret?

          Het gaat om 1 studioflitser en 1 reportageflitser (30 jaar oud lor dat max 1/2 van mijn SB900 haalt.)
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: flatterend belichten

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Dat is nu net het probleem. Ze vragen oersaaie foto's! Er komt een 'wie is wie' met van elke medewerker contactgegevens en een foto. Die foto's moeten allemaal hetzelfde zijn: gewoon portretje met neutrale achtergrond. En dat terwijl we in een van de mooiste gebouwen van Gent werken .

            Daarna zijn er nog wat activiteten en een receptie waarop ik me wat meer kan uitleven en de mensen wat dynamischer in beeld nemen.


            Daarom blijft de vraag. Hoe belichten voor een zo flatterend mogelijk portret?

            Het gaat om 1 studioflitser en 1 reportageflitser (30 jaar oud lor dat max 1/2 van mijn SB900 haalt.)
            ik zou je studioflitser gebruiken om je 'model' te lichten met indien mogelijk een softbox / octobox en je reportage flits voor de eventuele schaduw op de achtergrond

            mss een rare opmerking maar je gaat een oude reportageflits gebruiken zeg je die maar de helft geeft van je sb-900?
            daar snap ik dan de logica niet van waarom je die oude zou gebruiken en niet je sb-900
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: flatterend belichten

              Ik zou kiezen voor een clamshell verlichting kiezen.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: flatterend belichten

                Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                ik zou je studioflitser gebruiken om je 'model' te lichten met indien mogelijk een softbox / octobox en je reportage flits voor de eventuele schaduw op de achtergrond

                mss een rare opmerking maar je gaat een oude reportageflits gebruiken zeg je die maar de helft geeft van je sb-900?
                daar snap ik dan de logica niet van waarom je die oude zou gebruiken en niet je sb-900
                ik zou de beide gebruiken. Best het oude ding voor de achtergrond, omdat ik daarvan de flitskracht ook niet zo fijn kan regelen?
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: flatterend belichten

                  Der is natuurlijk ook nog een mogelijkheid om een meer geschikte belichting in huur te bekomen, en aldus de te verwachten resultaten wat op te krikken.

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: flatterend belichten

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    ik zou de beide gebruiken. Best het oude ding voor de achtergrond, omdat ik daarvan de flitskracht ook niet zo fijn kan regelen?
                    dat is een mogelijkheid

                    trial & error vnl
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: flatterend belichten

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Ik denk dat iedereen het werk van Van Fleteren wel kent, ik zou het omgekeerde willen doen, zo weinig mogelijk rimpels,..
                      Rimpels komen duidelijk in beeld door het schaduwspel van sterke contrasten.
                      Minder schaduw is minder duidelijke rimpels.

                      Het gebruik van een reflectiescherm voor het oplichten van schaduwen zorgt sowieso voor een contrast van 5:1 waarbij beautyshots beter op 3:1 tot zelfs 2:1 worden genomen.

                      Dus de typische 45°(2 lichten) opstelling ofwel de clamshell
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment

                      Working...
                      X