Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D vs 7d vs 5d mark 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50D vs 7d vs 5d mark 2

    Beste,

    zit met serieuze twijfels, nl ik werk nu met een 50d en denk deze te gaan vervangen door of een 7d of eventueel zelfs een 5d mark2.
    nu is mijn reden omdat ik soms toch redelijk hoog ga in de iso waarden (1000 en 1600), en dan vind ik toch wel redelijk wat ruis optreden en zijn de beelden toch wel redelijk wat zachter.
    ik werk wel enkel in raw dus misschien is het in jpeg beter maar dan is de bewerkingsruimte weer kleiner.
    nu is dus de vraag, scoort de 7d al redelijk wat beter? want 1stop winst qua ruis zou me al veel helpen, en dan is ook de vraag, hoeveel verschil zit er dan weer tussen de 7d en de 5d mark2,
    is het kwaliteitsverschil echt zo hoog?
    ik werk voornamelijk met mijn 24 105L maar wil in de toekomst misschien ook nog de 70 200L F4 IS, deze is al voldoende scherp op f4, ik heb prime lenzen geprobeerd in low light maar de winst daar vind ik te verwaarlozen, een 1.8 naar 2.8 brengen om hem scherp te krijgen en dan de IS moeten missen is voor mij geen winst.
    nu brengt ook met zich mee dat als de 5d mark 2 er zou komen ik er een lens bij moet halen om mijn bereik te dekken weer, dus dan word het al heel duur.
    Wat is aan te raden, bij de 50D blijven en een oplossing zoeken in bewerken, een 7d halen voor toch wel wat winst (een 60D boeit me niet door de andere bediening) of wat doorsparen voor een 5d mark 2?

    mvg bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

    Ik had een 50D en heb hem vervangen door een 5D mark2
    heb het nog geen minuut beklaagd (qua scherpte - iso)
    Heb intussen een 17-40 bijgekocht (2e hands) en een 70-200
    mvg
    Christian

    Comment


    • #3
      Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

      Low-light omstandigheden absoluut 5D MKII tegenover 7D geen twijfel mogelijk
      Toestellen staan naast elkaar, een 5D MK II is geen stap hoger dan een 7D (omgekeerd ook niet), elk hebben hun gebruiksdoeleinden.
      Je zal zelf een keuze moeten maken, snelheid en crop van de 7D vs low noise - high iso en FF van de 5D MKII
      Volgens hetgeen je zelf zegt heb je behoefte aan low noise op hogere iso, dus 5D MKII

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

        thx voor de reacties al, er spelen nog voor en nadelen mee natuurlijk maar de iso is toch wel een grote reden.
        maar als zo een toestellen worden vergeleken qua ruis is dat dan in raw of in bewerkte jpeg met ruisonderdrukking vanuit camera?
        zou eens een vergelijk willen van zeg maar op een 50D is iso 500 gelijk aan iso 800 op een 7d tegen 1600 op een 5d mark 2. zo ergens zou ik wel eens een vergelijking willen maken maar weet niet waar ik dat eventueel kan doen.

        als dat zo werkt tenminste.

        mvg bart
        Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
        500px site: https://500px.com/crazy_b

        Comment


        • #5
          Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

          Het verschil tussen de 7D en de 5d MK2 is ongeveer 1 stop. Op mijn site staat een uitgebreid vergelijk tussen de 5D MK2 en de 60D. Deze laatste heeft dezelfde sensor als de 7D.

          De grotere sensor van de 5D MK2 zorgt ervoor dat het gemakkelijker is om te spelen met scherptediepte.

          Ik vind het bereik van een 70-200 op een FF camera veel fijner dan op een APS-C camera.

          Bovengenoemde zaken hebben wel te maken met de stijl van je fotografie.

          Bedenk wel dat de hele knollenmand, dus camera + lenzen, in FF versie groter is dan in APS-C versie.

          Alsje eenmaal ff gewend bent wat betreft beeldoverdracht dan wil je niet snel terug naar APS-C.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

            De autofocus van een 7D is duidelijk beter dan die van de 5D MKII, maar als het op de beeldkwaliteit aankomt (en dan zeker op hoge iso) is de 5D MKII zeker de beste van de twee.

            Voor actiefotografie ben je waarschijnlijk het best af met een 7D, voor de foto's waarbij de AF-snelheid en andere AF-mogelijkheden minder belangrijk zijn is de 5D MKII in het voordeel.

            Je hebt wel full-frame lenzen nodig op een 5D MKII, waar je met een 1,6x crop camera eventueel ook lichtere EF-S lenzen kan gebruiken.

            Als je een lens wil die met het diafragma volledig open heel erg goed presteert over het hele zoombereik, dan kan ik de Canon 70-200 f2,8 L IS II aanraden, maar die is niet echt goedkoop...

            De Canon 24-70 f2,8 L is op f2,8 iets minder scherp dan die 70-200, maar de fotokwaliteit is toch nog goed genoeg voor een grote afdruk.
            En de 16-35 f2,8 L is in het midden van het beeld heel scherp op f2,8 , maar als je de hoeken ook scherp wil op een full-frame, dan zal je het diafragma wel op f8-f11 moeten zetten.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

              Ik heb me zo een paar voor en nadelen van de camera's langs elkaar gelegd en het blijft toch moeilijk, nu ben ik er wel uit door verschillende testen te lezen dat de 5d mark 2 echt qua kwaliteit wel hoger is en ook in de iso waarden, maar er spelen mij nog verschillende dingen mee.
              nu wil ik dit effe wel tonen.

              7D:
              voordelen:
              - Beter af, denk ik ook wel in het donker
              - interne draadloze flitssturing (wou deze extren nu nog bijkopen maar toch wel weer een 200 euro voor ttl, want radiotriggers heb ik al) dus das 200 euro uitgespaard weer
              - meer af punten en draaien ook mee, handig voor portretten wat ik veel plan te doen
              - mijn 24 105L blijft er altijd op, deze is qua bereik nu ideaal (wel 38 160 ongeveer)
              - goedkoper in aankoop
              - goedkopere grip in aankoop
              - 70 200L f4is kan erbij maar moet niet voorlopig
              - ingebouwde flits voor als de externe overkill is

              nadelen:
              - hoge iso en scherpte dan? (al denk ik dat deze al een beetje beter presteerd als mijn 50D maar scheelt het een stop,)
              - mindere beeldkwaliteit

              5d mark 2:
              voordelen:
              - hoge iso en beeldkwaliteit

              nadelen:
              - prijs
              - prijs grip
              - geen infraroodsturing flits
              - Af en af punten
              - 70 200 noodzakelijk om mijn bereik te houden

              deze punten spelen me in mijn hoofd dus daar moet de keuze op gebaseerd worden
              kan men zich hierin verstaan of zijn er die zeggen daar werk je omheen

              mvg bart
              Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
              500px site: https://500px.com/crazy_b

              Comment


              • #8
                Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                Ikzelf heb een 60D en een 5D mark II met zowel 70-200 2.8 l is en 24-105 f4 l is.
                En moet toch bekennen dat alles er op de 5d mark II er nog beter uitziet dan op de 60D.
                Sterker, het verschil is meteen te zien. Ook op hoge iso's.
                Qua AF zit het met de 7D natuurlijk veel beter dan de 5D mark II en de 60D op beide gebruik ik zo goed als altijd het middelste AF punt.
                Op hetgeen je zegt van iso zou ik opteren voor de 5D mark II
                Gebruik je het echter om actie goed vast te leggen: de 7D.
                en op 1600 valt de 7D wel nog mee hoor. Ik heb die eventjes geleend van een vriend.
                maar als beeldkwaliteit en hoge iso's het belangrijkste zijn: zonder twijfel de 5D mark II
                "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                Comment


                • #9
                  Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                  @micn: als je zegt op iso 1600 is het nog goed, bedoel je dan qua ruis en scherpte in jpeg? of in raw?
                  want hoger als 1600 zou ik niet of zelden nodig hebben, maar flitsen is er ook nog voor die enkele keren.
                  nu wil ik gewoon niet hoger gaan als pak 1250 van iso daar mijn foto's daar dan te bewolkt mee worden.
                  maar merk ook dat het beter is qua bewerken nu van eerst de raw te bewerken in dpp, kan ik de cameraprofielen gebruiken qua onderdrukking en verscherping, de belichting goed stellen en dan de andere bewerkingen doen in aperture.
                  want als ik de raw rechtstreeks in aperture doe ben ik de ruis onderdrukking en verscherping kwijt, en moet ik het daar doen met iets minder resultaat in mijn ogen.
                  maar in raw zijn ze niet veel verschillen allen qua ruis enz denk ik, of ik ben mis.

                  mvg bart
                  Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                  500px site: https://500px.com/crazy_b

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                    De 7D heeft een snellere en betere AF dan de 50D en meer fps - buiten een reeks andere verbeteringen, het is (en was zeker 2 jaar terug) een duidelijk modernere camera.
                    Je moet hem kopen voor de snelheid, de ruis is niet opmerkelijk beter.
                    Op beide moet je boven ISO 400 zeker nabewerken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                      Hier kun je zelf de raw beelden vergelijken op verschillende isowaarden (en ook andere camera's kiezen):
                      http://www.dpreview.com/reviews/stud...33246698819296
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                        @ ts

                        ik ben begin dit jaar zelf overgeschakeld van 50d naar 5dII en nog geen seconde beklaagd,

                        beeldkwaliteit is superieur, en AF valt ook best mee hoor (heb toch ook al rallycross getrokken en indoor skateboarden met goede resultaten)

                        bij mij was het grote verschil dat ik vroeger redelijk veel foto's , na beoordeling op computer, toch weggooide wegens toch niet scherp genoeg, en bij de 5dII is dit percentage veel lager.

                        @ oermens
                        interessante link, ben er nog steeds niet uit, 7d of 1dIII naast de 5dII die ik nu heb,
                        maar als ik puur op de kleuren rechtstreeks uit camera voort ga, zal het toch 1dIII worden...
                        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                          Van de week een heel donker concert gedaan, en mijn 5D MII weigerde soms gewoon om een foto te nemen, ik had bijna goesting om hem tegen de muur te gooien !!! Met de 1D MIII had ik geen enkel probleem, alleen is die niet zo goed op hoge Iso.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50D vs 7d vs 5d mark 2

                            Ik heb zowel de 7D als de 5DmkII en als ik nu s'avonds de hondentraining ga fotograferen neem ik zeker de 5 en niet de 7 , op zondagvoormiddag neem ik dan de 7 of ik moet 24mm willen .

                            Comment

                            Working...
                            X