Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-120 f4 op dx

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24-120 f4 op dx

    stel, ik gebruik een 24-120 nikkor(f4) op een dx toestel, wat kan ik verwachten?

  • #2
    Re: 24-120 f4 op dx

    Hetzelfde als op een FF met enkele kleine verschillen; 24mm is soms niet wijd genoeg voor binnengebruik is mijn ervaring (heb een 24/70) maar daar heb ik een 15/30 voor, beeldkwaliteit is zeker goed want je gebruikt de uiterste randen van het objectief niet (daar zitten meestal de mindere eigenschappen van een lens).

    mvg Jozef
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: 24-120 f4 op dx

      Om het concret te maken: de vervorming en lichtafval zal minder sterk zijn dor gebruik te maken van een kleine beeldsensor. Ook zal het verschil tussen entrumscherpte en hoekscherpte minder groot zijn. Optisch gezien lijkt het objectief dus beter te presteren.

      Voor veel fotografen telt wel het gemis aan beeldhoek, het verschil tussen 24 en 36 mm is groot!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: 24-120 f4 op dx

        maar in vergelijking met de oude 35mm body's,
        is m'n lens bereik hier dan 36-160, met behoud van die f4?

        Comment


        • #5
          Re: 24-120 f4 op dx

          sterker nog, 36-180 MM!

          En met weemoed zal je dan terugdenken aan de wonderschone Nikkor 180 mm/2.8.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: 24-120 f4 op dx

            Voorop gesteld dat het uitstekende resultaten zal geven, vind ik zelf de veel lichtere 16-85 lens een stuk geschikter voor DX. Ik ben er op de D7000 heel tevreden over.
            Voordelen:
            Lichter
            Handiger bereik
            filters te combineren met de 70-300VR waardoor je in 2 objectieven een enorm bereik hebt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: 24-120 f4 op dx

              Ik heb een 24-120 op mijn D90 en vind het een uitstekende lens met een uitstekend bereik en scherpte. Ik fotografeer geen vogels dus ik hoef niet groter. In het groothoekgebied mis ik wel wat en overweeg een 16-36/F4 erbij.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: 24-120 f4 op dx

                Voor mij is die 24mm op dx onvoldoende groothoek.
                Ik heb vroeger ook gewerkt met mijn oude D100 en de 24-120 (eerste generatie) en het groothoekbereik was voor mij onvoldoende. Ik heb toen de 18-70 en later de 18-200 gekocht. Dit gaf een veel beter bereik.

                Maar ja , dat is natuurlijk allemaal persoonlijk, ieder zijn manier van werken, de één heeft meer behoefte aan tele, de ander aan meer groothoek.

                Comment


                • #9
                  Re: 24-120 f4 op dx

                  maar met de 24-120 heb ik bij 120 F4, bij de 11-85 zal ik bij 85 wel F5,6 hebben,
                  of ga je dat niet merken?

                  Comment


                  • #10
                    Re: 24-120 f4 op dx

                    Oorspronkelijk geplaatst door jan berckmans Bekijk bericht
                    maar met de 24-120 heb ik bij 120 F4, bij de 11-85 zal ik bij 85 wel F5,6 hebben,
                    of ga je dat niet merken?
                    Het verschil tussen f4 en f5.6 is een volle lichtstop. De 24-120 mm kan dus in zijn voordeel zijn op het moment dat de lichtomstandigheden kritisch gaan worden. Maar alles zal natuurlijk afhangen van de situatie waarin je fotografeert; ISO, licht en scherptediepte zullen gaan bepalen of je een dergelijk verschil gaat merken.
                    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                    Comment

                    Working...
                    X