Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aloba Bij Maanlicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aloba Bij Maanlicht



    >Klik hier voor grote versie<

    Even een snel berichtje vanuit Londen waar ik zojuist de prijsuitreiking van het Veolia/BBC Wildlife Photographer of the Year gala heb bijgewoond. Mijn foto 'Moonlight over Aloba' werd door de jury geselecteerd uit meer dan 41.000 inzendingen - een ongelofelijk aantal.

    De Aloba rotsboog bevindt zich op het Ennedi plateau in noord-oost Tsjaad, dichtbij de grens met Soedan. Het is wat mij betreft een van de mooiste rotsbogen ter wereld. En een van de grootste, want hij is maar liefst 122 meter hoog. Gezien de locatie is het tevens een van de minst bezochte bogen. Reizen naar dit gebied is problematisch vanwege het gebrek aan faciliteiten, politieke onrust en ontvoeringsgevaar, dus het was er lekker rustig. Tijdens onze drie weken lange expeditie in deze regio hebben we geen enkele andere auto gezien.

    Ik wilde deze boog graag 's nachts fotograferen, dus ik had mijn bezoek zorgvuldig gepland zodat er voldoende maanlicht zou zijn om als lichtbron te gebruiken. Geen volle maan, want dat zou veel te fel zijn geweest waardoor je geen sterren meer zou kunnen zien. Overdag heb ik allerlei composities en standpunten uitgeprobeerd en ik besloot uiteindelijk voor deze simpele oplossing te kiezen, met een van de kleine boompjes centraal onder het midden van de opening als belangrijk schaalelement.

    [D3s, AF-S 24-70/2.8, 15s @ f/2.8, ISO 2500]
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Aloba Bij Maanlicht

    Indrukwekkend, proficiat!
    Je had er misschien ook een sterrensporenfoto van kunnen maken, of was daar geen tijd voor?
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #3
      Re: Aloba Bij Maanlicht

      Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
      Je had er misschien ook een sterrensporenfoto van kunnen maken, of was daar geen tijd voor?
      Ja, dat had zeker gekund. Er was in ieder geval meer dan genoeg tijd voor. Mijn tentje staat rechts achter deze rotsboog, dus ik hoefde niet ver te lopen. De reden dat ik niet altijd sterrensporen maak, is dat dat snel gaat vervelen. Bovendien zijn sterrensporen erg dominant aanwezig in de foto, en dan is ook niet altijd wenselijk. In dit geval vond ik het beter als alle aandacht naar de enorm rotsboog zou gaan en het maanlicht. De sterren zijn in dit beeld heel subtiel, en dat was precies de bedoeling.
      Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

      Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

      Comment


      • #4
        Re: Aloba Bij Maanlicht

        één woord : machtig
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #5
          Re: Aloba Bij Maanlicht

          prachtig en adembenemend.
          "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

          Comment


          • #6
            Re: Aloba Bij Maanlicht

            Ja, ik zie het hier maar op mini-formaat , maar het is al Wat moet dat niet geven op groter formaat. Proficiat natuurlijk met de verdiende selectie.
            En het blijkt hier alweer uit uit de begeleidende commentaar, dat veel topfoto's niet zomaar 'uit de lucht komen vallen'

            gr,
            canon5DIII, 24-105mm, 50mmf1.4, Panasonic TZ-7

            website : www.leonvanham.com

            Comment


            • #7
              Re: Aloba Bij Maanlicht

              Proficiat met je prijs
              Die zou'k ook wel eens willen zien in 't groot.
              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

              Comment


              • #8
                Re: Aloba Bij Maanlicht

                Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                k wilde deze boog graag 's nachts fotograferen, dus ik had mijn bezoek zorgvuldig gepland Geen volle maan, want dat zou veel te fel zijn geweest waardoor je geen sterren meer zou kunnen zien. Overdag heb ik allerlei composities en standpunten uitgeprobeerd en ik besloot uiteindelijk voor deze simpele oplossing te kiezen, met een van de kleine boompjes centraal onder het midden van de opening als belangrijk schaalelement.

                [D3s, AF-S 24-70/2.8, 15s @ f/2.8, ISO 2500]
                Momenten zoals deze vragen wat meer voorbereiding en dat zie je er ook aan...
                Toch telkens weer een mooie registratie en die boompjes maken de foto af als compositie.
                De sterren staan er netjes op...
                Knap Marsel..En proficiat.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #9
                  Re: Aloba Bij Maanlicht

                  mooi en aan je verhaal te lezen, knap met het aanwezige licht omgegaan.
                  de schaduwen heel goed gelukt.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aloba Bij Maanlicht

                    Mooie foto.

                    Het enigste wat ik me afvraag. Het licht komt niet echt als maanlicht over. Ik zou
                    eerder blauwig verwachten. Is dat iets dat jezelf verandert hebt of komt het door de
                    omgeving?
                    I put the sexy in dyslexia

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aloba Bij Maanlicht

                      Tja ...alles is reeds gezegd. Knap beeld Iso 2500 en 15sec belichtingstijd...valt de beeldruis op groot formaat nog mee? In de vergroting van deze opname is er al wat meer beeldruis zichtbaar lijkt me , of beeld ik me dat in?
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aloba Bij Maanlicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door aerts_bert Bekijk bericht
                        Het licht komt niet echt als maanlicht over. Ik zou
                        eerder blauwig verwachten. Is dat iets dat jezelf verandert hebt of komt het door de
                        omgeving?
                        Maanlicht is inderdaad een stuk koeler. Ik vind dat echter niet mooi, dus ik heb mijn witbalans op zonnig gezet, waardoor alles er warmer uitziet. Het zand en de rotsen hebben van zichzelf al een vrij warme toon.
                        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aloba Bij Maanlicht

                          prachtig beeld en kunstig werk ,ik heb deze ook mogen bewonderen op BD lite
                          proficiat met je prijs

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aloba Bij Maanlicht

                            heel knap gedaan
                            en proficiat
                            eos 600 d
                            lens 18-135 canon 10-22canon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aloba Bij Maanlicht

                              Proficiat met de prijs en de foto.
                              Geniet van foto's maken

                              Comment

                              Working...
                              X