Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

    Overal lees ik dat diafragma,sluitertijd,witbalans- en iso belangrijk zijn voor een geslaagde foto.
    Maar nu is m'n vraag,waar begin je mee ??.
    Stel ..... je wil buiten een foto nemen van een bvb een bloem.
    Waar begin je dan mee?
    Natuurlijk begin je met de camera in te stellen op close-up,maar dan...
    Wat doe je dan eerst,de iso instellen of diafragma of sluitertijd of wat weet ik nog meer

    Ik heb sinds enkele weken een Nikon D3100 met 18/55 en 55/200 lens en ik weet op den duur niet meer waar ik moet mee beginnen want naar wat ik overal lees en zie is de kwaliteit van de foto van een heleboel factoren afhankelijk.
    Kan er mij hier iemand uitleggen wat het beste startpunt is en de volgorde van de factoren die bepalen of je foto dan optimaal wordt genomen??

    Ik weet dat ik nog veel moet leren en ben er mij bewust van dat het oefening en tijd vraagt,maar volgens mij is een goede start al een heel goed beginpunt,en zeker door mensen die al wat ervaring hebben in de digitale fotografie.

    Alle hulp is welkom en ik kan er nog altijd veel uit leren door jullie reakties.

    Groetjes Yvy
    www.bloggen.be/doggylover

  • #2
    Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

    best een boekje kopen voor beginners, daar staat normaal alles netjes in uitgelegd wie wat doet.

    Comment


    • #3
      Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      best een boekje kopen voor beginners, daar staat normaal alles netjes in uitgelegd wie wat doet.
      Bwa, dat vind je op het internet ook.

      Licht verteerbare fotocursus van Leon Volders (alias Fullator):
      - Deel 1: klik!
      - Deel 2: klik!
      - Deel 3: klik!
      - Deel 4: klik!

      Ik zie net dat er op zijn site (klik!) nog vier delen zijn bijgevoegd onder "Digitaal lichtdrukmaal".
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

        Idd best wat basislectuur doornemen.

        Maar om kort antwoord op je vraag te geven:
        Iso laat je best zo laag mogelijk staan, tenzij het zo donker is dat je deze wel omhoog moet trekken omdat je met andere parameters niet voldoende het gewenste resultaat krijgt.

        Diafragma/sluitertijd, hangt er van af wat je wil en wat belangrijk is in de foto.
        Het is altijd een afweging tussen beide die je moet maken.

        Is bv een kleine (of heel hoge) scherptediepte belangrijk dan zal je het diafragma eerst vastzetten en kijken of dit nog een aanvaardbare sluitertijd oplevert. (indien niet, dan toch diafragma aanpassen of iso).

        Wil je iets bewegend fotograferen, dan moet je eerst de sluitertijd bepalen, en zien welk diafragma dat oplevert en of er dan nog voldoende scherpte in zit.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

          1 diafragma voor de gewenste scherptediepte of de sluitertijd voor de gwenste 'bevriezing' van een beweging(kan ook juist het omgekeerde van bevriezing wezen).
          2 in A of S volgt hier dan een sluitertijd of diafragma uit
          3 de iso instellen zodat de belichting goed is en de niet ingestelde waarde aan je wensen voldoet(S of A).
          4 wb op A of op het aanwezige licht en camera op RAW.
          5 later belichting aanpassen met +/-EV als je weet hoe het bovenste werkt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

            Ok, iedereen bedankt voor de reakties en zal jullie raad zeker opvolgen,al is het soms momenteel een beetje Chinees voor mij,maar dar zal met de tijd wel beteren
            www.bloggen.be/doggylover

            Comment


            • #7
              Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

              Het zij gewoon wat basisprincipes die je door moet krijgen.
              Dat kan niet in een paar minuten of woorden, zodra je iets hebt gelezen , toepassen en stap voor stap het onder de knie krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Het zij gewoon wat basisprincipes die je door moet krijgen.
                Dat kan niet in een paar minuten of woorden, zodra je iets hebt gelezen , toepassen en stap voor stap het onder de knie krijgen.
                dat is het nu net, de uitleg kan in een paar zinnetjes. Het gebruik ervan internaliseren kan in 100 boeken nog niet.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

                  Er is bij de boekelier een tijdschrift genaamd Chip Special Foto Video met als Titel

                  Het grote Spiegelreflex handboek.
                  Daarin wordt ook ingegaan op sluitertijden diafragma en iso instellingen zon 53 pagina aan praktijk tips

                  Comment


                  • #10
                    Re: diafragma,sluitertijd,witbalans,iso

                    Ik ben ook met die vraag begonnen en ben lessen gaan volgen in avondschool, en kijk nu, nu studeer ik fotografie!
                    Avondschool is echt een aanrader, als je tijd vindt
                    Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                    SITE

                    Comment

                    Working...
                    X