Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help mij uit de twijfel ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help mij uit de twijfel ?

    Ik twijfel nu al een paar dagen/weken over een Nikkor 70-200 f/2.8..
    Zelf ben ik zoveel mogelijk bezig met concert/nightlife fotografie. Hier en daar -in de momenten dat ik zin heb of dat ik een mooie kans zie- probeer ik ook wat shots van modellen te nemen of van mijn fotogenieke hond enz van die dingen.
    Maar voornamelijk concert/nightlife. Toen ik onlangs op Rock Ternat zat,2 dagen,flakkerde de 'goesting' naar een 70-200 2.8 terug op,en sindsdien zitk er al helen tijd over na te denken.

    Waarom heb ik ze dan nog niet ?Heel simpel. Ben nog redelijk jong (21.) en mijn fotowerk is dan ook niet echt op regelmatige basis en al zeker niet met een verzekerd/vast 'inkomen' die eraan gelinkt is... En die lens is natuurlijk ook niet goedkoop. (kwaliteit betaal je altijd voor.) Prijzen moet ik hier niet gaan noemen,want iedereen kent de prijzen. (toch?)

    Maar wat ik mij nu afvroeg, is het dat waard om :

    a) door te sparen (of te wachten tot ik ergens 2000€ teveel heb) en ze nieuw aan te schaffen
    b) ergens een koopje af te wachten en m'n slag slaan op de 2dehands-markt.. (en er met geluk vanaf zijn voor iets meer dan de helft) .. ?


    Eerder in topics over deze lens las ik al dat dit sowieso wel een lens is die je voor een hele tijd zal kunenn houden,maar toch,het blijft een smak geld...waar ik vooral bang voor ben is dat ik ze niet vaak genoeg ga gebruiken. Als ik dan zo een investering doe,is het toch zonde van hem meer thuis te laten dan te gebruiken...

    Wat raden jullie aan? ... Huren voor een concertje mee te doen en dan zo kijken wat het geeft? Of beter gewoon vergeten ? of wachten tot ik eens de lotto win / het geld heb,en dan verstand op 0 en nieuw in huis halen? ..

    I'm all ears.

  • #2
    Re: Help mij uit de twijfel ?

    Een Nikkor 80-200 2.8 heb je al voor een fractie van het bedrag van 70-200. Het kost meer moeite om foto's zonder bewegingsonscherpte te krijgen. Zeker met een moderne camera moet het lukken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Help mij uit de twijfel ?

      bedoel je dan dat op die 80-200 gewoon geen VR zit? Opzich niet zo erg,heb een D90 body (moet trouwens ook eens vernieuwen..) en eigenlijk (nog) geen VR Lenzen.. dus ben wel wat gewoon,lol.

      Comment


      • #4
        Re: Help mij uit de twijfel ?

        het is altijd en leuke lens de 70-200 mm f 2,8 ,en het is zeker niet dat je die maar alleen voor concerten kan gebruiken ,je kan ze zelfs voor modelwerk gebruiken ,ik vindt deze lens en (must) om ze te hebben .
        Je kan ook voor en neven merk kiezen zoals sigma-tamron deze zijn ook zeer goede lenzen en zekers voor de helft van de prijs van de nikor 70-200 mm f 2,8 en nieuw natuurlijk .

        Groetjes
        Ardesign
        Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

        Comment


        • #5
          Re: Help mij uit de twijfel ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
          het is altijd en leuke lens de 70-200 mm f 2,8 ,en het is zeker niet dat je die maar alleen voor concerten kan gebruiken ,je kan ze zelfs voor modelwerk gebruiken ,ik vindt deze lens en (must) om ze te hebben .
          Je kan ook voor en neven merk kiezen zoals sigma-tamron deze zijn ook zeer goede lenzen en zekers voor de helft van de prijs van de nikor 70-200 mm f 2,8 en nieuw natuurlijk .

          Groetjes
          Ardesign
          Ja! dat is mij ookal gezegd geweest,dat dat tochwel dé lens bij uitstek is voor portretwerk. al vind ik persoonlijk dat dit tochwel een groot bereik is voor portretten (of sla ik hier écht een kemel?) .. Vandaar dat ik extra twijfel. het zou handig zijn om bv vanop veilige afstand mn hond heel degelijk te fotograferen,of bv,de klassieker,in de zoo !
          Onlangs iemand gezien die de Tamron had,en die was tochwel irriterend traag in focussen. Hij moest echt lang zoeken... Voor concert is dat dan weer alles behalve handig. Maar idd,voor portret, #care. Nuja,de keerzijde is dan idd ook de 'scherpere prijs' ..


          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
          Een Nikkor 80-200 2.8 heb je al voor een fractie van het bedrag van 70-200.
          Had er nooit aangedacht -mijn lokale dealer heeft die lens niet meer- maar inderdaad,bij fotokonijn staat die een kleine 1000€ goedkoper dan de 70-200... best wel erg eigenlijk ! Bedankt om mij erop te wijzen,ik hou die sowieso in het achterhoofd

          Comment


          • #6
            Re: Help mij uit de twijfel ?

            Een 80-200nkoop je 2de hands afhankelijk van de uitvoering loopt de prijs op van de: schuifzoom, 2 ring en AFS van goedkoop tot veels te duur.

            Moet wel zeggen dat het aantal scherpe foto bij gigantisch omhoog ging toen ik een 70-200 VR kocht, maar ik sta meestal in donkere holen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Help mij uit de twijfel ?

              Fantastische lens maar of u ze veel (voldoende) zal gebruiken of niet, daar kan u hier
              niemand een fatsoenlijk antwoord op geven.
              Ik zou zeggen: ken u zelf. Een eenvoudige maar degelijke waarheid.

              Tweedehands kopen is goed, maar zelden voor een prikje te koop aangezien deze lenzen
              hun waarde redelijk behouden. Dat is dus ook positief. Kent u uzelf onvoldoende en schaft
              u ze zich toch aan, en gebruikt u ze onvoldoende, dan kan u ze nog altijd tegen een goede
              prijs verder verkopen.

              Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Help mij uit de twijfel ?

                Voor studiowerk is een 70-200 op een FX camera heel geschikt, zowel full body als portret. Bij een DX camera heb je en grote studio nodig om dan nog full body te schieten.

                Ik vind de Nikkor 70-200/2.8 VR2 een heel fijne en kan je die van harte aanbevelen. Echter, heb je ook wel eens gedacht aan een Sigma 70-200 mm/2.8 OS?

                Of de investering bij jou uit kan kan alleen jij beantwoorden!
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Help mij uit de twijfel ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  Ik vind de Nikkor 70-200/2.8 VR2 een heel fijne en kan je die van harte aanbevelen. Echter, heb je ook wel eens gedacht aan een Sigma 70-200 mm/2.8 OS?

                  Of de investering bij jou uit kan kan alleen jij beantwoorden!
                  ow ! vette tip ! die van Sigma ziet er ookwel in orde uit ! Maar is die even snel als die van Nikon? Nu, ik heb al een Sigma 24-70 2.8 en daar ben ik toch ookwel redelijk tevreden over zal er eens wat opzoekwerk over doen .. en hem eens gaan testen bij m'n lokale dealer hier (Art&Craft) maar inderdaad,scheelt ookwel meer dan de helft !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help mij uit de twijfel ?

                    De autofocus van de Nikkor 70-200 is supersnel en de kwaliteit van dit objectief is ook tiptop in orde. Maar kijkend naar het geld wat je mogelijk kan besteden aan dit type objectief, moet je eens proberen bij de fotohandel zowel de Nikkor en de Sigma variant naast elkaar te testen. Krijg je al snel een idee van wat voor jou noodzakelijke specificaties zijn...
                    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help mij uit de twijfel ?

                      Sinds lange tijd had ik ook mijn zinnen gezet op zo'n Nikon 70-200 mm lens. Momenteel werk ik echter met een Sigma 70-200 (zelfs nog zonder OS) op mijn D200-camera. Deze lens had ik vroeger bijna voortdurend op mijn camera staan en ik was (en ben nog steeds) er zeer tevreden over: zeer scherp en snel. Doch, ik merkte de laatste 2 jaren dat ik ze steeds minder vaak gebruikte. Vorig jaar investeerde ik wel in een Nikon 24-70 mm en beschouw deze nu als mijn standaardlens, zelfs voor portret en fashion.
                      www.guydewestelinckfotografie.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help mij uit de twijfel ?

                        Ik heb ondertussen al een drietal jaar de 80-200 2.8 schuifzoom. Zeer goeie lichtsterke lens.
                        VR is niet altijd een must maar toch wel handig om te hebben, omdat ik ondertussen in bijberoep werk heb ik mij de 70-200 VR aangeschaft, nog geen seconde spijt van gehad!
                        De 80-200 is hier nog te koop voor een prikje Zeker een goeie tussenoplossing
                        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help mij uit de twijfel ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                          Vorig jaar investeerde ik wel in een Nikon 24-70 mm en beschouw deze nu als mijn standaardlens, zelfs voor portret en fashion.
                          Ik heb de Sigma 24-70,ook zonder OS,maar net hetzelfde verhaal,sinds ik die in mijn bezit heb,ligt mn oude en echt niet mee te vergelijken standaard 18-55 ergens in een hoekje op mn kamer,en ga ik continu op pad met de 24-70 2.8 ... Maar soms voel ik dat ik tekort schiet (om bv een mooie gelaatsuitdrukking van een artiest on stage vast te kunnnen leggen) ... Of als je bv een internationale artiest in't sportpaleis mag shooten,hebben ze je vaak liggen dat de foto-zone op enkele meters (soms zelf belachelijk ver) van het podium ligt... vandaar dat ik toch al even aan't kijken ben voor een 70-200 . Iedereen spreekt van de Nikkor VR2,dus ging mijn gedacht automatisch ook hiernaartoe.. Maar die prijs,hallokes. Die Sigma lijkt mij opnieuw een mooie oplossing. Maar filmkes (youtube to the rescue) konden mij nog niet echt overtuigen van de snelheid.... Of is dat alles behalve waar en focust hij tochwel behoorlijk (snel) ?...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help mij uit de twijfel ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Moet wel zeggen dat het aantal scherpe foto bij gigantisch omhoog ging toen ik een 70-200 VR kocht, maar ik sta meestal in donkere holen.
                            ik heb een paar jaar met een 80-200 schuif zoom gewerkt... en toen overgeschakeld op een 70-200mm... wat een verschil!! Ik zou je geen 80-200mm aanraden als je voor iets meer een 70-200mm kan kopen...

                            koop een 70-200mm VR1 tweedehands, je vindt ze al vanaf 1000€, da's een pak minder en deze lenzen behouden hun waarde goed!!
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help mij uit de twijfel ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              koop een 70-200mm VR1 tweedehands, je vindt ze al vanaf 1000€, da's een pak minder en deze lenzen behouden hun waarde goed!!
                              dat was idd mn gedacht toen ik de nieuwprijzen zag van de VR2.... maar -ofwel weet ik niet goed waar zoeken/kijken- tot hier toe nog niet echt een mooi koopje gevonden... Ofwel veel te duur (1600 of meer,dan koop ik liever een VR2 nieuw..) ... ofwel niet te vertrouwen (engels/Frans en niet antwoorden op mails..) ... en hier op BD,meerendeel is VR2.. of vergis ik me opnieuw?

                              Comment

                              Working...
                              X