Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lensen voor een D3100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lensen voor een D3100

    Welke lensen zijn het meest geschikt voor een D3100.
    liefst betaalbaar.

    Greetz.

  • #2
    Re: Welke lensen voor een D3100

    Hangt ervan af, wat jij wenst te fotograferen.
    Je zal wel AF-S lenzen moeten kopen, anders wordt het manueel focussen met je D3100
    Macro? Landschap? Street? Portret of gewoon een allround lens?
    Waarom niet gewoon starten met de Nikon-kitlens en dan leer je vanzelf wel, welke dingen je het meest fotografeert en/of welke brandpunt je het meest gebruikt/nodig hebt.
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

    Comment


    • #3
      Re: Welke lensen voor een D3100

      De lens die jij geschikt vindt heeft te maken met jouw stijl van fotografie, jouw budget en het gewicht dat jij mee wilt zeulen.

      Lees deze link en je weet wat bij jou past.

      Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Welke lensen voor een D3100

        Welk soort fotografie je ook kiest ... een 35mm f1.8 is toch een must have vind ik , alleen maar omdat het je leert fotograferen

        Comment


        • #5
          Re: Welke lensen voor een D3100

          Annoh's website

          De cropfactor, extra rekenwerk om de beeldhoek te bepalen

          Een belangrijk kenmerk van elk objectief is de brandpuntsafstand. Deze bepaalt de beeldhoek. Lastig is dat die beeldhoek ook afhangt van het formaat van de sensor. Een 50-mm objectief op een APS-C-camera met een cropfactor (verkleiningsfactor) van 1,5 heeft dezelfde beeldhoek als een 75-mm objectief op een kleinbeeldcamera. Dit komt doordat de sensor en zoeker van de APS-C-camera gevuld worden door een kleiner deel van de beeldcirkel van het objectief, waardoor er een tele-effect ontstaat; het lijkt alsof er is ingezoomd, en er dus een langere brandpuntsafstand is gebruikt. Verwarrend is dat de cropactor bij Nikon en Pentax 1.5 is en bij Canon 1.6 is. En bij het four-thirds formaat hebben we het over een cropfactor 2 omdat de sensor nog kleiner is. Als we de brandpuntsafstand voor APS-C of four thirds vergelijken met die van kleinbeeld, praten we over het brandpuntequivalent. Overigens, een modern woord voor kleinbeeld is ‘full frame’.

          In dit artikel ga ik uit van kleinbeeld, oftewel full frame. Dus wanneer ik ‘100 mm’ schrijf, bedoel ik 100 mm voor kleinbeeldformaat. De beeldhoek is dan 24 graden. Van oudsher noemt men een objectief met een brandpuntsafstand van 50 mm het standaardobjectief. Op een gegeven moment werden veel analoge kleinbeeldcamera’s uitgerust met een standaardzoomobjectief, bereik 28-90 mm. Het standaardzoomobjectief voor een digitale APS-C-camera heeft een bereik van ongeveer 18-55 mm en wordt vaak ‘kitlensje’ genoemd.
          Ik heb geen idee van de voorkennis van TS, maar ga ervan uit dat hij niet vertrouwd is met de beeldhoeken van 35mm film. Omrekenen naar middenformaat had hem dus even ver op weg gezet. Ik wil jou daarmee geen veeg uit de pan geven, maar gewoon even melden dat we stilaan in die tijd zijn dat omrekenen niet meer nodig is. Na zoveel jaar APS-C formaat is een heel groot deel van de mensen die beginnen met fotografie gewoonweg nooit vertrouwd geweest met beeldhoeken op 35mm. Iets dat men niet kent omrekenen naar iets dat men ook niet kent heeft weinig zin. De fysieke brandpuntsafstanden hebben in zekere zin wel zin, omdat alle berekeningen ivm scherptediepte uiteindelijk op basis daarvan gebeuren.

          Om een idee te krijgen van de beeldhoek vind ik het veel eenvoudiger om met om het even welk beeldformaat te rekenen:

          brandpuntsafstand = F
          F= diameter beeldvlak (film of sensor) normale lens, beeldhoek ongeveer zoals het menselijk oog. Voor D3100 is dat dus 30-35mm
          F/2= groothoeklens, er kan meer op de foto, maar alles is kleiner Voor D3100 is dat dus 17 mm
          Fx2 = portretlens, kleine tele er kan minder op de foto, maar alles is groter. Voor D3100 is dat dus ongeveer 70mm.
          F/4 = supermegagroothoeklens Voor D3100 is dat dus 8mm. 12mm is ook al een fenomenale hoek.
          Fx4 = middellange tele. Voor D3100 is daar een 135mm geschikt.

          voor een beginnend fotograaf zijn de kitlenzen 18-55 en 55-200 zeer geschikt. Ik heb er zelf ook jarenlang en tot grote tevredenheid mee rondgelopen, tot ik ineens vond dat ik met vaste lenzen moest fotograferen.
          Last edited by putor; 18 oktober 2011, 21:13.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Welke lensen voor een D3100

            Putor,
            Dank voor de tip!

            Het artikel is nog geschreven met idee dat deel van lezers uit het analoge tijdpwerk afstammen.Misschien moet ik het artikel herzien.

            Lastig is evenwel dat ik ook veel lensvragen krijg van Nikon D700 en Canon 5D MK2 bezitters.

            Nogmaals, ik beleef het niet als een veeg uit de pan!
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welke lensen voor een D3100

              Ik zou zeggen gewoon een kitlens kopen en daar een paar maanden mee fotograferen.
              Zo ontdek je waar je voorkeur naar uitgaat, en kan je daar naar believen centen aan
              besteden, of tevreden zijn met je kitlens.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lensen voor een D3100

                Ik zou toch misschien voor een allround lens??

                Merci voor de tips

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lensen voor een D3100

                  Misschien is de Nikon 18-105 voor jou genoef 'all round'. Het zoombereik is van matig groothoek tot tele, veel fotografische situaties kan je er mee de baas.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment

                  Working...
                  X