Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer info over manueel instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meer info over manueel instellen

    Inmiddels een flitser met softboxen gekocht.
    Nu ben ik aan het rondneuzen voor meer info mbt het instellen van de flitser.
    Wil het gelijk goed doen, zodat ik het licht ook goed onder controle heb.

    Mijn eerste aankomende opdracht gaat het fotograferen van een zwangere vrouw zijn.
    Ze had een aantal voorbeelden gestuurd. Ze wil een zwarte achtergrond, waar ze zelf via flitslicht deels word belicht. Lowkey dus.

    Heb al uitgezocht dat ik door het onderwerp verder van de achtergrond te zetten en de achtergrond te onderbelichten het zwart effect kan creëren. Echter wil ik na gaan hoe ik de flitser moet gaan instellen. Kan op dat moment met trial en error, maar wil me er dus alvast in verdiepen.

    Tevens denk ik persoonlijk dat een soort van highkey opname, misschien wel mooier is met dit onderwerp. Echter zal ik naar mijn idee daar iets voor moeten bedenken om een lichte achtergrond te verkrijgen.

    Iemand goede links of info omtrent deze onderwerpen die me verder op weg helpen?

    Alvast bedankt!
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

  • #2
    Re: Meer info over manueel instellen

    deze kan je mss een beetje helpen voor lowkey => http://ricknunn.com/how-i-shoot-lowkey-portrait

    voor high-key weet ik da je je achtergrond dient over te belichten en dacht ik dat je een opzet moest hebben van 4 flitsers om het goed erdoor te krijgen

    voor beide zal sowieso een aangepaste achtergrond in die kleur helpen, dus een wit en zwart doek
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Meer info over manueel instellen

      - Als de dame in kwestie lowkey wil en jij eerder naar highkey neigt, is ze dan bij de juiste fotograaf?
      - koop een flitsmeter. Meten is weten. op basis van je histogram alleen, ga je nooit weten of je huidtonen correct belicht zijn, een grijskaart kan natuurlijk ook helpen.
      - lees & oefen.

      Sven, koop gerust 4 flitsers voor je witte achtergrond. Hetgeen je dan teveel hebt, mag je aan mijn voordeur komen afzetten.

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: Meer info over manueel instellen

        Het is m'n schoonzus.
        Ik doe het dus om te oefenen.

        Een flitsmeter heb ik niet.
        Ik ga die link eens bekijken.

        Het voornaamste waar ik gevoel bij wil krijgen is de hoeveelheid licht dat ik moet wegsturen.
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Meer info over manueel instellen

          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          Sven, koop gerust 4 flitsers voor je witte achtergrond. Hetgeen je dan teveel hebt, mag je aan mijn voordeur komen afzetten.

          G
          ik dacht het he , mits correcte plaatsing & instelling zalt me minder ook wel kunnen

          en kzal al eerst is sparen voor 1 of 2 studiokopkes voor mijn eigen voor binne
          dus ik denk nie da ge chance zult hemme
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Meer info over manueel instellen

            Sven, erg hulpvolle link die je daar geplaatst hebt.
            Binnenkort maar eens gaan proberen.
            WillemClassensDesign: Mijn website
            Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
            Flitsers:HVL-F42AM;

            Comment


            • #7
              Re: Meer info over manueel instellen

              Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
              Sven, erg hulpvolle link die je daar geplaatst hebt.
              Binnenkort maar eens gaan proberen.
              graag gedaan hoor

              is een van de dingen waar ik ook nog mee wil gaan experimenteren

              er zijn nog veel dingen die ik wil leren
              maar $$$ is niet altijd voorhanden want je wilt alles deels natuurlijk maar we komen er wel, trial & error, materiaal stap voor stap en de nodige workshops om de kennis bij te schaven
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Meer info over manueel instellen

                Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                - koop een flitsmeter.
                +1 :g
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Meer info over manueel instellen

                  Wat is bijvoorbeeld een beetje een goede flitsmeter?
                  Of zit daar nauwelijks / geen verschil tussen?
                  WillemClassensDesign: Mijn website
                  Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                  Flitsers:HVL-F42AM;

                  Comment


                  • #10
                    Re: Meer info over manueel instellen

                    als mijn fotostudio (lees: zolder) opgeruimd geraakt ga ik me deze wel aanschaffen:
                    Sekonic L-308S

                    Heeft niet alle toeters en bellen als zijn grotere broertjes, maar meer dan voldoende voor mijn setup. Prima prijs/kwaliteit volgens verscheidene reviews

                    Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                    Wat is bijvoorbeeld een beetje een goede flitsmeter?
                    Of zit daar nauwelijks / geen verschil tussen?
                    Last edited by Sam Jae; 18 oktober 2011, 07:39.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Meer info over manueel instellen

                      is idd meer dan voldoende die meter, en op ebay kost hem maar de helft van de prijs van hier....wel een groot prijsverschil .....
                      http://www.jvs-photography.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Meer info over manueel instellen

                        Poeh, zo'n apparaatjes kosten ook nog wel een leuke duit zie ik dus

                        Een dezer dagen maar eens gaan beginnen met oefenen..
                        Denk dat het in eerste instantie veel experimenteren wordt.

                        Of zijn er toch nog bepaalde 'regeltjes' die je in acht moet houden m.b.t. de hoeveelheid licht e.d.?
                        Ben hoop aan het rondgooglen, maar misschien dat mensen hier nog tips hebben (veel websites komen beetje op het zelfde standaard verhaaltje uit).
                        WillemClassensDesign: Mijn website
                        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                        Flitsers:HVL-F42AM;

                        Comment


                        • #13
                          Re: Meer info over manueel instellen

                          bwa, met een touwtje geraak je ook wel een eind

                          string en lighting essentials

                          tijdens de 'trail-and-error' kan je best de 'inverse square law' in je achterhoofd houden. simplistisch uitgedrukt: afstand tussen lichtbron en onderwerp x 2 = opvallend licht / 4
                          Last edited by Sam Jae; 18 oktober 2011, 14:22.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Meer info over manueel instellen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                            bwa, met een touwtje geraak je ook wel een eind

                            string en lighting essentials
                            Klopt, maar je moet het een keer uitgemeten hebben.

                            Je kan bijvoorbeeld ook beginnen omrekenen met richtgetal/afstand/diafragma maar dan krijg je een probleem als je er ook nog maar een softbox voorplaatst.


                            G
                            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                            Comment

                            Working...
                            X