Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Botero achtergrond wit maken voor portretten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Botero achtergrond wit maken voor portretten

    Hallo

    Heb een Botero collapsible aangeschaft via Cameratools #037 (Black/White). De witte kant blijkt heel licht grijs te zijn maar soit ... zou even goed moeten lukken om hem volledig wit te maken.
    Heb een CAnon 580 EXII en een Lumopro LP160. Heb dit weekend geprobeerd om de lichtgrijze kant volledig spierwit te krijgen, maar dit lukt niet perfect. Heb geprobeerd met 1 en 2 flashes op de achtergrond. Sommige stukken zijn perfect wit (blinkies op mijn camerascherm), maar er blijven altijd stukken over dit niet "echt" wit worden.
    Heb op dit forum gecheckt en op internet maar vind niet onmiddellijk een oplossing hiervoor. Ik wil ook niet beginnen prutsen in Photoshop om het volledig wit te krijgen, wil het met de beliching in orde krijgen. Hoe ik de flits(en) ook zet (vanuit een hoek, recht op, laag bij de grond, hoog, ...) mooi egaal wit krijg ik het niet.
    Enige mensen met ervaring hiermee? Hoe en waar plaats ik de flits? 1 of 2? laag bij de grond of op hoogte? welke flitsinstelling (zoom?) ...

    Thx

  • #2
    Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

    Beetje op een afstand zodat het afstandverschil van elk punt tot de flitser minimaal is.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

      ik veronderstel flits zo veel mogelijk op groothoek (24 mm)? Anders krijg ik een hotspot (goed voor highlights in de achtergrond maar niet voor egaal wit).
      Hoogte van de flits? Laag bij de grond, midden, vanuit hoogte naar beneden? Denk ni te hoog of te laag, anders krijg je ook weer afstandverschillen van flits tot actergrond, met kleurverschillen.
      Flits vanuit een hoek of recht naar achtergrond ?
      Heb ik 2 flashes nodig of is 1 voldoende? Heb het met 2 geprobeerd en dan krijg ik het nog niet volledig egaal.
      David Hobby en Zack Arias tonen het, en het lukt hen perfect, maar in de praktijk lijkt het toch nog wat anders te zijn ...
      Alle tips en ervaringen zijn welkom

      Comment


      • #4
        Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

        zoals Paly zegt... plaats je lichten ver genoeg van de achtergrond (zeker 3 meter) zodat je een gelijkmatige spreiding krijgt... (omgekeerde kwadraatswet in acht genomen), een reflectie paraplu is hier geschikt voor... zet een lichtbron aan elke kant...
        Last edited by d_oracle; 17 oktober 2011, 17:15.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

          gisreren nog een paar testen gedaan. als ik mijn flash centraal voor de achtergrond zet, op ongeveer een meter afstand, en de iso van mijn camera verhoog naar 200, krijg ik het grootste deel van de botero puur wit ... het andere deel valt toch buiten de compositie of wordt uit het zicht gehouden door het model
          vanuit een hoek (enkel getest met 1 flash) lukt het niet om alles mooi egaal wit te krijgen
          als ik de LP160 op 3 meter afstand van de achtergrond zet, frontaal, krijg ik hem ook wit, maar ook weer enkel op iso 200 ... maar dan moet het model ook op zo een grote afstand van de botero staan, en dan wordt het al moeilijk om het model binnen de frame van de achtergrond te houden ...
          zoiets simpel als een witte achtergrond krijgen blijkt in de praktijk toch niet zo evident te zijn :-(

          Comment


          • #6
            Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

            Er is geen wet die zegt dat je achtergrond evenwijdig moet staan met je sensor....uiteindelijk maak je een 2d plaatje.
            Wel opletten dat er dan geen licht op je model gaat vallen.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

              Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
              zoiets simpel als een witte achtergrond krijgen blijkt in de praktijk toch niet zo evident te zijn :-(
              Een achtergrond witflitsen is nooit simpel geweest
              Het lijkt simpel als je het anderen ziet doen, maar je moet weten wat je aan het doen bent (licht begrijpen).
              Zoals gezegd speelt hiet de omgekeerde kwadratenwet een grote rol (egale spreiding) en de exacte lichtsterkte (te weinig licht -> niet egaal wit, te veel licht -> overstraling).

              Aan beginners raad ik altijd een gekleurde achtergrond aan, dan een zwarte en als laatste (als ze wat gevorderd zijn) een witte
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

                het lukt redelijk maar is niet perfect, dus zeker nog blijven oefenen ...
                theorie heb ik ondertussen genoeg bekeken en gelezen, maar in de praktijk blijkt het idd allemaal ni zo simpel als getonod of beschreven wordt
                ik vraag me ook af hoe je een white seamless (papier, doek) die als background gebruikt wordt maar ook over de grond verder loopt (waar je dan een model plaatst of legt), hoe je die onderkant ook mooi wit krijgt ...
                op de achtergrond kan je nog 1 of meerdere lichten plaatsen, maar op die ondergrond, zonder raw light op je model te morsen ... ??

                Comment


                • #9
                  Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                  het lukt redelijk maar is niet perfect, dus zeker nog blijven oefenen ...
                  theorie heb ik ondertussen genoeg bekeken en gelezen, maar in de praktijk blijkt het idd allemaal ni zo simpel als getonod of beschreven wordt
                  ik vraag me ook af hoe je een white seamless (papier, doek) die als background gebruikt wordt maar ook over de grond verder loopt (waar je dan een model plaatst of legt), hoe je die onderkant ook mooi wit krijgt ...
                  op de achtergrond kan je nog 1 of meerdere lichten plaatsen, maar op die ondergrond, zonder raw light op je model te morsen ... ??
                  Als je de voeten van je model goed belicht dan wordt de ondergrond ook goed belicht (en welke kleur heeft een goed belichte witte ondergrond? )
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

                    ;-)
                    zelf nog nooit getest maar ik zie dat op dvd workshops en dgl, en daar lijkt alles vanzelfsprekend ...
                    maar een aparte spot op de grond plaatsen zou toch spill light geven op het model...
                    dus stel dat het model op de zij op de ondergrond ligt, het belichten van het model (hoofd, lichaam, voeten) zou dus ook de ondergrond wit maken ? moet toch altijd meer licht op het witte doek, papier, ... komen (overbelichten) om het echt wit te krijgen ? dus ofwel ondergrond grijs, ofwel model overbelicht... ??
                    voorlopig heb ik enkel nog maar de botero (zwart / wit) - handig, compact, goedkoop om te testen en oefenen, dus van die liggende / staande modellen op een white seamless / psycho wall heb ik nog geen ervaring mee ...
                    ben ondertussen aan het zoeken wel systeem ik zou nemen als 'echte' seamless achtergrond

                    Comment


                    • #11
                      Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                      ;-)
                      ....dus stel dat het model op de zij op de ondergrond ligt, het belichten van het model (hoofd, lichaam, voeten) zou dus ook de ondergrond wit maken ? moet toch altijd meer licht op het witte doek, papier, ... komen (overbelichten) om het echt wit te krijgen ? dus ofwel ondergrond grijs, ofwel model overbelicht... ??
                      Als het model op iets wit ligt en het wit toont grijs dan is de foto onderbelicht (ook je model).
                      Stel je model heeft een witte jurk aan, welke kleur heeft dan haar jurk als je juist belicht?
                      Alles op de afstand waar het model staat moet op de foto dezelfde kleur hebben als in werkelijkheid.
                      Witte ondergrond waar een model op ligt zal dus ook wit zijn ( niet overbelicht, maar wel wit).

                      Als je een witte achtergrond belicht ((opvallend) gemeten tegen achtergrond) op hetzelfde diafragma als je hoofdlicht ((opvallend)gemeten tegen je model) dan zal de achtergrond wit zijn op de foto.
                      We gaan deze wel een halve stop overbelichten om geen detail meer te hebben (egaal wit).
                      Een grijze achtergrond moet je 2.7 stops overbelichten om egaal wit te zijn.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

                        duidelijke uitleg, bedankt
                        het is natuurlijk ook zo dat wanneer het model op witte achtergrond/ondergrond zit/ligt, de afstand tussen model en grond heel klein is, en dus ms idd dezelfde belichting mag krijgen
                        backdrop in de rug staat meestal 1 of paar meter van model, dus door falloff en omgekeerde kwadraten wet moet daar extra licht op komen ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Botero achtergrond wit maken voor portretten

                          Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                          duidelijke uitleg, bedankt
                          het is natuurlijk ook zo dat wanneer het model op witte achtergrond/ondergrond zit/ligt, de afstand tussen model en grond heel klein is, en dus ms idd dezelfde belichting mag krijgen
                          backdrop in de rug staat meestal 1 of paar meter van model, dus door falloff en omgekeerde kwadraten wet moet daar extra licht op komen ...
                          inderdaad
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment

                          Working...
                          X