Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen bij sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen bij sportfotografie

    Vandaag foto's gaan nemen op een winterduathlon en het resultaat was niet goed.

    Ik was in het bos gaan staan om foto's van de mountainbikers te nemen en had mijn flash geïnstalleerd om de gezichten op te lichten.

    Kan iemand mij helpen met onderstaande vragen:

    Bij frontale shots zat ik met sluitertijden van 1/400 maar mijn flitser ging zo rap niet. Ik was even de theorie rond high sync speed vergeten. Ben geen flitsexpert maar kan je met een Speedlite 430 EX II high sync speed flitsen?

    Wanneer je met 1/200 fotografeerd en je richt de flash recht naar voor, gaat dan de flash de fietser bevriezen en heb je dan ook scherpe foto's of moet je high sync speed flitsen?

    Wat is het beste flash met difussor op naar boven of naar voor?

    Een andere vraag indien je wil pannen en je zet je flash op 2de gordijn lukt het dan zonder dat je het beeld door de flash bevriest?
    Last edited by Tim76; 16 oktober 2011, 20:39.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Flitsen bij sportfotografie

    sport en flitsen gaat volgens mij niet goed samen gaan

    ik snap persoonlijk ook niet waarom je wenst te flitsen bij outdoor mountainbiken

    je flits overbrugt maar een bepaalde afstand en m.i. zal je altijd vrij ver staan hiervoor

    ik denk dat je meer zal hebben aan een lichtsterke telezoom met een snelle AF zoals de canon 70-200 2.8 IS MK1 of MK2
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen bij sportfotografie

      Wat is het beste flash met difussor op naar boven of naar voor?
      Wat is het nut van die diffuser in open lucht?
      Het oppervlak van de flits blijft even groot, het licht zal dus even hard of zacht zijn.
      Met een diffuser ga je binnen het licht spreiden zodat het kan bouncen tegen een zo groot mogelijk oppervlak, om zo een grote lichtbron te maken en bijgevolg zachter licht.
      Buiten...ga je enkel je flitser harder laten werken.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen bij sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
        Bij frontale shots zat ik met sluitertijden van 1/400 maar mijn flitser ging zo rap niet. Ik was even de theorie rond high sync speed vergeten. Ben geen flitsexpert maar kan je met een Speedlite 430 EX II high sync speed flitsen?
        waarom 1/400 als je toch flitst?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

        Wanneer je met 1/200 fotografeerd en je richt de flash recht naar voor, gaat dan de flash de fietser bevriezen en heb je dan ook scherpe foto's of moet je high sync speed flitsen?
        de gemiddelde flits flitst aan 1/1000 tot 1/16000 in functie van de flitskracht
        dus dan moet je al heel snel bewegen om niet bevroren te worden...

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

        Wat is het beste flash met difussor op naar boven of naar voor?
        waarom gebruik je een diffuser? dan verzwak je het licht met bijna 1 stop...

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

        Een andere vraag indien je wil pannen en je zet je flash op 2de gordijn lukt het dan zonder dat je het beeld door de flash bevriest?
        het beeld wil je toch bevriezen?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen bij sportfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          ik snap persoonlijk ook niet waarom je wenst te flitsen bij outdoor mountainbiken
          Om gezichten op te lichten in een donker bos. Elke mtb kijkt ook met zijn hoofd een stuk naar omlaag.
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen bij sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Wat is het nut van die diffuser in open lucht?
            Het oppervlak van de flits blijft even groot, het licht zal dus even hard of zacht zijn.
            Met een diffuser ga je binnen het licht spreiden zodat het kan bouncen tegen een zo groot mogelijk oppervlak, om zo een grote lichtbron te maken en bijgevolg zachter licht.
            Buiten...ga je enkel je flitser harder laten werken.
            Een 430 heeft geen wit kaartje om het licht naar voor te kaatsen. Mijn redenering was dat indien ik naar boven flitste door de diffuser, dat deze een beetje licht naar voor stuurde terwijl deze zonder al het licht in de lucht zou gooien. Ben ik mis?
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen bij sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              A) waarom 1/400 als je toch flitst?



              B) de gemiddelde flits flitst aan 1/1000 tot 1/16000 in functie van de flitskracht
              dus dan moet je al heel snel bewegen om niet bevroren te worden...



              waarom gebruik je een diffuser? dan verzwak je het licht met bijna 1 stop...



              het beeld wil je toch bevriezen?
              A) Ik was niet frontaal aan het flitsen maar omhoog. Ik kreeg de fietser niet bevrozen vandaar de combinatie. Dus best gewoon naar voor flitsen.

              B) Gaat er een verschil zijn tussen 1ste en 2de gordijn want indien je pant wil je natuurlijk niet alles bevrozen hebben. Ik dacht dat je bij pannen 2de gordijn moest flitsen?

              C) Zie boven
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen bij sportfotografie

                Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Leuk om bij te leren
                Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen bij sportfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                  Een 430 heeft geen wit kaartje om het licht naar voor te kaatsen. Mijn redenering was dat indien ik naar boven flitste door de diffuser, dat deze een beetje licht naar voor stuurde terwijl deze zonder al het licht in de lucht zou gooien. Ben ik mis?
                  je vergist je...

                  tja... dat kaartje of de diffuser is niet meer als een catch light in de ogen van de cyclist... de bomen zullen wel mooi verlicht zijn...

                  naar boven richten dient ENKEL maar om te bouncen...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen bij sportfotografie

                    Bedankt Koen maar nog een kortje vraagske:

                    Een tweetal maanden geleden is mijn broer getrouwd en de fotograaf van dienst had een Nikon D3 en hij heeft zowat de ganse mis in een hoge kerk waar dat er naar mijn mening niet meer gebounst kon worden o.w.v. de hoogte zijn flits omhoog of naar achter gericht met difussor er op. Waarom doet hij dit? Is dit zinloos?

                    Ik heb toen de vraag gesteld waarom zet je flits naar achter en hij gaf als antwoord das toch logisch want dan doe ik hetzelfde als een softbox maar achter hem was er geen muur.
                    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen bij sportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                      .........

                      Een tweetal maanden geleden is mijn broer getrouwd en de fotograaf van dienst had een Nikon D3 en hij heeft zowat de ganse mis in een hoge kerk waar dat er naar mijn mening niet meer gebounst kon worden o.w.v. de hoogte zijn flits omhoog of naar achter gericht met difussor er op. Waarom doet hij dit? Is dit zinloos?

                      Ik heb toen de vraag gesteld waarom zet je flits naar achter en hij gaf als antwoord das toch logisch want dan doe ik hetzelfde als een softbox maar achter hem was er geen muur.
                      en hoe waren die foto,s..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen bij sportfotografie

                        Misschien dat hij daardoor een beetje een catchlight in de ogen kreeg, maar echt bijdragen tot de foto lijkt het me niet.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsen bij sportfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                          Bedankt Koen maar nog een kortje vraagske:

                          Een tweetal maanden geleden is mijn broer getrouwd en de fotograaf van dienst had een Nikon D3 en hij heeft zowat de ganse mis in een hoge kerk waar dat er naar mijn mening niet meer gebounst kon worden o.w.v. de hoogte zijn flits omhoog of naar achter gericht met difussor er op. Waarom doet hij dit? Is dit zinloos?

                          Ik heb toen de vraag gesteld waarom zet je flits naar achter en hij gaf als antwoord das toch logisch want dan doe ik hetzelfde als een softbox maar achter hem was er geen muur.
                          't is niet omdat je een Ferrari hebt, dat je auto kan rijden... Ik vermoed dat die fotograaf snelle lenzen had en hoog in de ISO's ging... en zodoende toch nog acceptabele foto's opgeleverd heeft... terwijl hij nog steeds denkt dat die flits hem geholpen heeft .
                          Ik flits zelden of nooit in een kerk, maar gebruik snelle lenzen en ga hoog in de ISO's...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsen bij sportfotografie

                            Dit is een heel goede oplossing voor sportfotografie , Foursquare. Is een houder voor 4 flitsers en er komt ook een softbox bij. Je kan die ook zonder softbox gebruiken, hou je wat meer licht over en kan je verder flitsen. Uiteraard een statief gebruiken.
                            Liefst een hoger sluitertijd gebruiken, boven 1/1000s, en omdat je dan in high speed sync zit, moet je dichtbij je onderwerp gaan staan.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitsen bij sportfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Liefst een hoger sluitertijd gebruiken, boven 1/1000s
                              waarom?
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X