Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verspringen scherpstelpunt 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verspringen scherpstelpunt 7D

    Ik heb pas een 7D gekocht.

    Ik heb deze ingesteld op het middelste AF punt.
    Wanneer ik de camera horizontaal houdt dan licht inderdaad het middelste Af punt op (AF horizontaal en verticaal in het midden).
    Wanneer ik de camera echter verticaal houdt dan gaat niet het middelste maar licht er één op, op ongeveer 1/3 van onderaan te beginnen (AF horizontaal in het midden maar verticaal op 1/3).

    Hoe komt dit en hoe kan ik dit wijzigen?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

    Gaat het daarbij niet om een AF methode zoals beschreven op pags. 87 tot 89
    van de handleiding (zoals zone AF of AF-puntuitbreiding)?

    Comment


    • #3
      Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

      Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
      Ik heb pas een 7D gekocht.

      Ik heb deze ingesteld op het middelste AF punt.
      Wanneer ik de camera horizontaal houdt dan licht inderdaad het middelste Af punt op (AF horizontaal en verticaal in het midden).
      Wanneer ik de camera echter verticaal houdt dan gaat niet het middelste maar licht er één op, op ongeveer 1/3 van onderaan te beginnen (AF horizontaal in het midden maar verticaal op 1/3).

      Hoe komt dit en hoe kan ik dit wijzigen?
      Het klopt dat dit niet werkt.
      Ik stoor er mij niet aan, je verlegt toch constant zelf je AF punt.
      Best mogelijk dat ik een instelling over het hoofd heb gezien.

      Comment


      • #4
        Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

        Ik heb het gevonden op pag 214.
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

        Comment


        • #5
          Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

          Als je die tutorials (die ik regelmatig aanprijs in een topic over de 7D) bekeken hebt, dan weet je dat die AF punten apart in te stellen zijn voor landscape en portrait.
          Explore the Canon Digital Learning Center to find everything ranging from buying guides to training courses.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

            Ik vraag me af of die functie (veel) gebruikt wordt.

            Comment


            • #7
              Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

              O, jawel, hoor. In portretstand heb ik bijna constant een ander AF-punt dan in landscape.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Als je die tutorials (die ik regelmatig aanprijs in een topic over de 7D) bekeken hebt, dan weet je dat die AF punten apart in te stellen zijn voor landscape en portrait.
                http://www.learn.usa.canon.com/resou...rce_list.shtml
                Mijn laptop is in herstelling en kan momenteel enkel snel opt werk even kijken. Daarom heb ik de link nog niet bekeken maar ga ik zeker doen.
                Alvast bedankt
                Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                Comment


                • #9
                  Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  O, jawel, hoor. In portretstand heb ik bijna constant een ander AF-punt dan in landscape.
                  Als ik de functie goed begrijp dan blijft bij het draaien van de camera hetzelfde AF-punt relatief
                  tov het midden aktief, min of meer alsof de camera zou draaien en de zoeker niet.
                  Je behoudt in dat geval eigenlijk hetzelfde AF-punt als het om dezelfde compositie gaat, niet?
                  Het lijkt me ook niet vanzelfsprekend om die keuze als (vaste?) instelling te hebben omdat het
                  me van situatie tot situatie lijkt af te hangen welk AF-punt gewenst is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                    Tuurlijk hangt het van de situatie af welk AF punt je kiest, maar in tegenstelling tot mijn vroegere camera's (350D en 50D), waarbij het AF punt ongewijzigd bleef, ongeacht de stand (portrait of landscape) van de camera, is het mogelijk om bij de 7D verschillende AF punten als standaard in te stellen. Volgens mijn instellingen heb ik -nu bijvoorbeeld- bij landscape het AF-punt onmiddellijk links van het midden ingesteld, en draai ik mijn camera in portrait staat momenteel het middenste AF-punt geselecteerd (en de camera onthoudt beide punten tot ik die wijzig). In het begin kan dat verwarrend zijn, als je je camera draait, maar zodra je doorhebt wat er aan de hand is, kun je gebruikmaken van die functionaliteit.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                      Ik zou in de portretstand liefst mijn bovenste AF punt selecteren als standaard omdat daar meestal het hoofd zit.

                      Ik heb de handleiding al een paar gelezen maar ik snap niet goed hoe je een bepaald punt kunt opslaan. Ik vind de instelling waar je kan kiezen tussen dezelfde of verschillende Af punten maar ik begrijp niet goed wanneer je kiest voor verschillende hoe je ze ook effectief kan kiezen en dat punt dan kan opslaan als standaard AF punt in een bepaalde stand.
                      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Tuurlijk hangt het van de situatie af welk AF punt je kiest, maar in tegenstelling tot mijn vroegere camera's (350D en 50D), waarbij het AF punt ongewijzigd bleef, ongeacht de stand (portrait of landscape) van de camera, is het mogelijk om bij de 7D verschillende AF punten als standaard in te stellen. Volgens mijn instellingen heb ik -nu bijvoorbeeld- bij landscape het AF-punt onmiddellijk links van het midden ingesteld, en draai ik mijn camera in portrait staat momenteel het middenste AF-punt geselecteerd (en de camera onthoudt beide punten tot ik die wijzig). In het begin kan dat verwarrend zijn, als je je camera draait, maar zodra je doorhebt wat er aan de hand is, kun je gebruikmaken van die functionaliteit.
                        Verwarrend, dat dacht ik ook. Maar dat gebeurt wel vaker met onbekende dingen. De enige methode is inderdaad om het
                        zelf te proberen en dan kan, zoals blijkbaar in dit geval, een op het eerste zicht rare funktie van nut blijken te zijn

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                          Ik zou in de portretstand liefst mijn bovenste AF punt selecteren als standaard omdat daar meestal het hoofd zit.

                          Ik heb de handleiding al een paar gelezen maar ik snap niet goed hoe je een bepaald punt kunt opslaan. Ik vind de instelling waar je kan kiezen tussen dezelfde of verschillende Af punten maar ik begrijp niet goed wanneer je kiest voor verschillende hoe je ze ook effectief kan kiezen en dat punt dan kan opslaan als standaard AF punt in een bepaalde stand.
                          Hoe je bepaalde AF-punten kunt opslaan als "favorites", of hoe ze ook genoemd worden, leer je in de video.
                          Bij mij staan de AF-punten als "verschillend", en zij blijven staan zoals ik ze de laatste keer gezet had, snap je, zelfs al zet ik de 7D uit en weer aan?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verspringen scherpstelpunt 7D

                            Ik wens niets apart in te stellen, maar gewoon wanneer ik in landscape bezig ben en mijn punt bv rechts boven gekozen is, dat dat gewoon zo blijft wanneer ik de camera draai.

                            Opnieuw, prima toestel, maar op dit punt ben ik helemaal niet bij.

                            (ik gebruik wschl ook maar zo'n 10% van de mogelijkheden van mijn GSM en met een auto begint het dezelfde richting uit te gaan )

                            Comment

                            Working...
                            X