Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Purple rings II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Purple rings II



    De rest van die rode uien heb ik net in de spaghettisaus verwerkt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Purple rings II

    leuk
    EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
    www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Purple rings II

      Doet mij denken aan mijn eerste microscoop. Ik mis scherpte en contrast.

      Comment


      • #4
        Re: Purple rings II

        Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
        Doet mij denken aan mijn eerste microscoop. Ik mis scherpte en contrast.
        De voorste schijven zijn 100% scherp, de achterste niet, maar dat was ook de bedoeling.
        Op een A4 afdruk zijn er meer kleine details zichtbaar, ik heb hier een reeksje tegen de muur gehangen (en ik heb zelfs al iemand die interesse heeft om ze te kopen om in een keuken te hangen, maar dan worden ze wel nog groter afgedrukt).

        Op f8 is de Sigma 150mm heel scherp, er is miror lock up gebruikt en de camera stond op een statief, de lens heeft perfect scherpgesteld, daardoor ziet de foto er zelfs op 100% perfect uit.

        De contrasten zijn voor mij zoals ze moeten zijn (auto contrast bij Photoshop Elements verandert niets aan de contrasten, die zullen dus wel juist zitten).
        Mijn monitor is vorige week nog gekalibreerd...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Purple rings II

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De voorste schijven zijn 100% scherp, de achterste niet, maar dat was ook de bedoeling.
          Op een A4 afdruk zijn er meer kleine details zichtbaar, ik heb hier een reeksje tegen de muur gehangen (en ik heb zelfs al iemand die interesse heeft om ze te kopen om in een keuken te hangen, maar dan worden ze wel nog groter afgedrukt).

          Op f8 is de Sigma 150mm heel scherp, er is miror lock up gebruikt en de camera stond op een statief, de lens heeft perfect scherpgesteld, daardoor ziet de foto er zelfs op 100% perfect uit.

          De contrasten zijn voor mij zoals ze moeten zijn (auto contrast bij Photoshop Elements verandert niets aan de contrasten, die zullen dus wel juist zitten).
          Mijn monitor is vorige week nog gekalibreerd...
          Met scherpte en contrast doel ik op de details.

          Comment


          • #6
            Re: Purple rings II

            Als je er licht langs boven op zet, dan krijg je meer scherpte en detail, maar het is voor mij net de bedoeling om het eens anders te doen.
            De uienschijfjes zijn alleen langs de onderkant belicht, het licht schijnt er dus door, en daardoor wordt het zachter en worden de details ook minder scherp afgelijnd.

            In zo'n uien zitten ook niet zo'n heel fijne details, wat er niet in zit, zie je ook niet op een foto.
            Ik heb ook nog een courgette "doorgelicht", en daarin zat verrassend veel detail dat ik nooit zag als het licht er langs boven op viel.
            Alle foto's staan op mijn website, dan kan je zelf zien wat de mogelijkheden zijn als je foto's maakt op deze manier.
            Met wat experimenteren kan er nog veel meer uitgehaald worden.
            Voor de belichting heb ik een led-zaklampje met "zoomfunctie" gebruikt http://www.manafont.com/product_info...00black-p-7586 .
            Dat geeft een redelijk egaal lichtvlak dat perfect bruikbaar is voor deze experimentjes (je kan de verlichte cirkel vergroten of verkleinen met de zoom van het lampje).
            Ik zet er nog wel een kartonnen rolletje van een keukenrol over om rechtstreekse lichtinval van de zaklamp op de lens te voorkomen, want dat geeft problemen met de contrasten (en dan word je verblind tijdens het maken van de foto's..).
            Het onderwerp ligt dus op een plexiglas, de lichtbron zit eronder, en de camera op statief erboven.
            Dit soort fotomodellen kost niet veel, en er zijn héél veel mogelijkheden om mee te experimenteren.
            Last edited by Black B@ndit; 15 oktober 2011, 17:34.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Purple rings II

              Knap beeld! Voor mij is dit geen macro (is trouwens ook niet daar geplaatst) en voor mijn part gelden er toch lichtjes andere wetten voor "stilleven & abstract".
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X