Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

    Beste allemaal,

    Ik ben nu al een tijdje een soort van recensent voor een belangrijke internationale website en tot voor kort ging altijd een collega fotograaf mee voor de foto's te maken van hotels, kamer etc. Maar mijn collega is spijtig genoeg ziek gevallen en nu moet ik de taak op mij nemen ook foto's te maken.

    Nu ik heb een Nikon D7000 voor een aantal maanden met een 18-105 lens. Nu vraag ik mezelf af of er betere lenzen zijn geschikt voor dagelijks gebruik op vakantie ? Ik dacht misschien aan een 18-200 lens ?

    Ook is er een betaalbare lens geschikt om bv hotelkamers mee te fotograferen zonder er een 'groter effect' aan een kamer te geven ?

    Liefst nieuw maar toch betaalbaar ?

    Alvast bedankt voor de tips !!

  • #2
    Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

    Zieke collega eens bellen? Of nog beter eens op bezoek gaan......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Zieke collega eens bellen? Of nog beter eens op bezoek gaan......
      Ja zou ik kunnen maar hij ligt spijtig genoeg in coma in Amerika ...

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

        dan gaat hij niet veel kunnen vertellen .

        Die lens zal wel goe zijn , maar pak een statief mee

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

          Kun je de EXIFvan de foto's niet bekijken . Dan weet je meer.

          -N-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

            Oorspronkelijk geplaatst door maxie Bekijk bericht
            Beste allemaal,



            Ook is er een betaalbare lens geschikt om bv hotelkamers mee te fotograferen zonder er een 'groter effect' aan een kamer te geven ?

            Liefst nieuw maar toch betaalbaar ?

            Alvast bedankt voor de tips !!
            Ik zou daarvoor een 18-105 nemen.

            Goede raad IS goedkoop...

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

              Zoals reeds gezegd, ben je het meeste met een statief.
              Je kan ook nog overwegen een groothoek-lens aan te schaffen, kun je het interieur van een hotelkamer beter in beeld krijgen.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                Zoals reeds gezegd, ben je het meeste met een statief.
                Je kan ook nog overwegen een groothoek-lens aan te schaffen, kun je het interieur van een hotelkamer beter in beeld krijgen.
                En heeft u een idee van een goed model dat redelijk betaalbaar is of zijn die alleen maar duur ? Bv een 12-24 van Nikon ?

                Iedereen al bedankt voor de tips, ik probeer eens op te zoeken naar de verdere info van de foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                  Een relatief goedkope 12-24 mm is de Tokina 12-24 mm/4.0 II.

                  Ik heb er veel mee gewerkt. De scherpte is hoog, de vervorming is bij 18 mm en 24 mm laag en alleen bij 12 mm/4.0 is de lichtafval hoog. Het objectief voelt degelijk aan en de autofocus werkt vlot. Al met al is de Tokina 12-24 mm/4.0 een echte aanrader!
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                    Ik zit ook met een probleem over de keuze voor een groothoek, maar voor de crop camera zijn de meeste toch het erover eens ( of vergis ik me heren?) dat tokina 11-16 2.8 toch het beste is.
                    Misschien als je werkgever een van de bekende internationale sites is, dan kunnen ze voor je een full frame camera en een lens financieren. Een d700 en een nikkor 14mm 2.8 zou wel heel mooi zijn. zulke foto's zul je nooit met een crop camera kunnen maken denk ik.

                    sigma 10-( 20?) mm is ook heel breed en equivalent van 15mm op ff. Alle hedendaagse breedhoeklenzen lijken goed te zijn, zoek er een met het minste vervorming. Samyang lijkt bijvoorbeeld minder geschikt voor jou.

                    18 mm lijkt mij niet breedgenoeg, toch?

                    Succes en beterschap voor je collega

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                      Zoals reeds gezegd, ben je het meeste met een statief.
                      Je kan ook nog overwegen een groothoek-lens aan te schaffen, kun je het interieur van een hotelkamer beter in beeld krijgen.
                      De meeste lenzen en de bodies van een aantal fabrikanten hebben beeldstabilisatie.
                      Zelfs zonder dat denk ik dat een statief een beetje overkill is voor dit soort werk.

                      Een ruimte lijkt te groot met een extreme groothoek, dit is een 10mm op een crop zoals de Nikon D7000.
                      Met een 17mm ga je dat probleem niet hebben, maar heel de kamer gaat er niet altijd opstaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                        Ik wil wel in zijn plaats foto's nemen. Zelf denk ik aan een 16-35mm als ik mijn Canon zou gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                          ik zou een nikon 16-85 vr lens nemen
                          die twee mmm doet wel veel al kwestie breedthoek (16mm tov 18mm)
                          die heeft nog vrij veel breedthoek, als dat niet voldoende is dan moet je richting een 10-20 mm gaan kijken
                          maar die geven aan een kamer nogal veel vervorming, dan moet je die vervorming weeral via fotoshop zo goed mogelijk wegwerken enzo...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lenzen zou ik nodig hebben ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door maxie Bekijk bericht
                            En heeft u een idee van een goed model dat redelijk betaalbaar is of zijn die alleen maar duur ? Bv een 12-24 van Nikon ?

                            Iedereen al bedankt voor de tips, ik probeer eens op te zoeken naar de verdere info van de foto's
                            Blijft moeilijk natuurlijk, je wilt graag een betaalbare?
                            Lijkt me makkelijk als je een min-max- prijs kunt geven, een budget dus
                            Paul

                            Comment

                            Working...
                            X