Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sterren

    Hallo,heb een schoolopdracht gekregen om sterren te fotograferen met lange sluitertijd.Mijn probleem is dat ik of wel een zwarte hemel heb en als ik niets met licht in mijn scherm heb kan ik niet scherp stellen.Moet ik mijn iso waarde omhoog doen of mijn belichting veranderen?Alle tips zijn welkom nu het enkele dagen helder zal zijn.Tips voor mooie foto's met bokeh effect zijn eveneens welkom.Alvast bedankt groetjes Henk

  • #2
    Re: sterren

    sterren zijn op oneindig dus op gebied van scherpstellen kan dat geen probleem zijn. AF afzetten en gewoon op die omgevallen 8 zetten. Bokeh zal er niet zijn: aangezien sterren op oneindig zijn, zijn ze allemaal even scherp. .
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: sterren

      Ik weet niet met welk toestel je werkt en tot welke max gevoeligheid dat je kan gaan. Maar om de sterren scherp te houden moet je beneden de 10 seconden blijven. Zoniet zijn het mini-lijntjes. Bij de lichte sterren ga je daar geen storing van hebben maar bij heldere sterren en de maan zie je bij 30 sec duidelijke verschuiving dat resulteert in een onscherpe maan of een licht ovale ster.
      Indien men echt lange belichtingstijden neemt dan krijg je de mooie lijntjes maar let op zoek een echt donkere plaats op zonder storing van stadslichten (deze zijn op 10km afstand nog storend). Logisch dat je een goed statief nodig hebt.
      mvg Guido
      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

      Comment


      • #4
        Re: sterren

        Hoe zijn 'sterren' gedefinieerd in je opdracht? Als dat is als ster, en niet als hemellichaam oid, denk dan eens aan een premiere bij een theater, daar komen ook sterren. Die met een lange sluitertijd fotograferen en je hebt foto's,die aan je opdracht voldoen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: sterren

          Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
          Ik weet niet met welk toestel je werkt en tot welke max gevoeligheid dat je kan gaan. Maar om de sterren scherp te houden moet je beneden de 10 seconden blijven. Zoniet zijn het mini-lijntjes. Bij de lichte sterren ga je daar geen storing van hebben maar bij heldere sterren en de maan zie je bij 30 sec duidelijke verschuiving dat resulteert in een onscherpe maan of een licht ovale ster.
          Indien men echt lange belichtingstijden neemt dan krijg je de mooie lijntjes maar let op zoek een echt donkere plaats op zonder storing van stadslichten (deze zijn op 10km afstand nog storend). Logisch dat je een goed statief nodig hebt.
          Ik maak altijd maanfoto's op 1/400ste of nog korter en ISO100. Dus last van verschuivingen heb ik niet hoor

          Comment


          • #6
            Re: sterren

            klikkie voor een voorbeeld

            werkwijze: klikkie

            software hulp (gratis): klikkie


            have fun
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: sterren

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Ik maak altijd maanfoto's op 1/400ste of nog korter en ISO100. Dus last van verschuivingen heb ik niet hoor
              Met een zeer lichtgevoelige lens en volledig open kan dit mogelijks, maar dan heb je enkel de maan.
              Geen sterren, geen voorgrond, geen horizon, enz...

              Klikkie' s voorbeeld hierboven is de moeite waard.
              Last edited by gblanchaert; 20 oktober 2011, 09:08.
              mvg Guido
              Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

              Comment

              Working...
              X