Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lines per mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lines per mm

    Elke keer dat er een camera wordt voorgesteld met nog meer Mp dan de voorganger klinkt het vanuit de coulissen:"als dat de lenzen nog maar aankunnen,zo'n hoge resolutie".
    Ik maak mij plots de bedenking dat de lenstesten,die weergeven hoeveel lines per mm een objectief kan weergeven,hier toch uitsluitsel over kunnen geven?
    Als je weet hoeveel lines per mm een bepaald objectief kan weergeven,en je vermenigvuldigt dat met het aantal mm hoogte of breedte van de sensor van je keuze,dan weet je toch perfect of een welbepaald objectief in staat is de resolutie van je sensor te overtreffen of juist niet?
    Of mis ik iets?Iemand?


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Lines per mm

    De limiet voor high-end lenzen (+/- 70 lp/mm) zou liggen op 72MP bij een sensor van 35x24mm.

    Bron: topic op een ander forum http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1473775
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Lines per mm

      een van beide (lens of sensor) is altijd de flessenhals. Dat is geen probleem, gewoon een realiteit.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Lines per mm

        Ik zou met plezier opbotsen tegen de beperkingen van goed glas
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Lines per mm

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          een van beide (lens of sensor) is altijd de flessenhals. Dat is geen probleem, gewoon een realiteit.
          Ja dat spreekt vanzelf,maar,mijn stelling nu is dat je gewoon van te voren ,via de lines per mm, kan zien of een lens enige bruikbaarheidswaarde heeft op een hoge MP sensor.
          Blijkens de uitstekende link van Thierry valt dat reuze mee en kunnen zelfs de gewone lenzen veel hogere Mp waarden aan dan we geneigd zijn aan te nemen.
          Alleen,ik raak niet wijs uit de berekeningswijze:een objectief dat ,zeg maar 70 lines per mm kan oplossen,dat maakt X36 =2520 lijnen.Dat is nog niet eens genoeg om een 12MP sensor te overtreffen.Wat doe ik hier fout?


          walter
          Last edited by Phororhacos; 14 oktober 2011, 12:13. Reden: tikfout
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Lines per mm

            Wat theorie KLIK

            Comment


            • #7
              Re: Lines per mm

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              een van beide (lens of sensor) is altijd de flessenhals. Dat is geen probleem, gewoon een realiteit.
              Behalve als de resolutie van beide gelijk zou zijn?

              Comment


              • #8
                Re: Lines per mm

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                ,zeg maar 70 lines per mm kan oplossen,dat maakt X36 =2520 lijnen.Dat is nog niet eens genoeg om een 12MP sensor te overtreffen.Wat doe ik hier fout?
                die 70 lijnen per mm zijn niet juist. Dat komt uit op een lijn met dikte van 0.014mm.

                Dakaniklopni!

                Dat zou betekenen dat een lens van een compactje bijna 3 keer scherper is, aangezien daarmee scherpe foto's gemaakt kunnen worden met een COC van 0.005mm.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Lines per mm

                  Walter, die 70 lp/mm = 140 lw/mm, en dat is het maximale signaal dat doorgegeven wordt aan de sensor.
                  Die moet dan 2 x 140 = 280 lw/mm hebben om dat signaal perfect te bemonsteren, en zo kom je aan ongeveer 70MP op 35 x 24mm.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lines per mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    die 70 lijnen per mm zijn niet juist. Dat komt uit op een lijn met dikte van 0.014mm.

                    Dakaniklopni!

                    Dat zou betekenen dat een lens van een compactje bijna 3 keer scherper is, aangezien daarmee scherpe foto's gemaakt kunnen worden met een COC van 0.005mm.

                    Wat ik zeker weet,maar ik heb niet onmiddellijk een link bij de hand,is dat naarmate de fysieke grootte van een lens toeneemt,haar resolutie afneemt.Een medium format objectief heeft ,verhoudingsgewijs,minder oplossend vermogen dan een kleinbeeld lens ,enzoverder.Kampioenen zijn de microscoopobjectieven.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Walter, die 70 lp/mm = 140 lw/mm, en dat is het maximale signaal dat doorgegeven wordt aan de sensor.
                    Die moet dan 2 x 140 = 280 lw/mm hebben om dat signaal perfect te bemonsteren, en zo kom je aan ongeveer 70MP op 35 x 24mm.
                    Ha is het zo!?Verwarrend toch wel,je zou toch denken 70 lijnen zijn 70 lijnen,vanwaar die verdubbeling?En de sensor moet dan nog eens exact het dubbele "vermogen" hebben om dat op zijn beurt te kunnen behappen?Vreemd.


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lines per mm

                      Wel, 70 lp/mm staat voor line pairs per mm, dus het is niet onlogisch dat dit zich vertaalt naar 140 lijnen. Dat die nog eens verdubbeld worden is owv de Nyquist frequentie. Ik neem het ook slechts over van mijn eerder vermelde bron omdat die persoon wel een en ander weet van de materie. Als iemand het kan corrigeren, graag!
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lines per mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Wat theorie KLIK

                        Heel interessant!Er staat één ding in waarover naar ik meen hier ook eens een geweldige discussie is geweest :


                        "Hasselblad heeft een sensor van 48 mm x 36 mm en 50 Megapixels. Hier is de
                        pixelafstand ca 6 μm, ruim 2 maal zo groot als van genoemde Olympus. De
                        lichtgevoeligheid is daarmee ruim een factor 4 groter dan die van de Olympus,
                        immers het oppervlak is ruim 4 maal zo groot."


                        Kan volgens mij niet kloppen,kleine of grote sensor=evenveel licht volgens mij,maar dat is weer een heel andere discussie.

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lines per mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          "Hasselblad heeft een sensor van 48 mm x 36 mm en 50 Megapixels. Hier is de
                          pixelafstand ca 6 μm, ruim 2 maal zo groot als van genoemde Olympus. De
                          lichtgevoeligheid is daarmee ruim een factor 4 groter dan die van de Olympus,
                          immers het oppervlak is ruim 4 maal zo groot."


                          Kan volgens mij niet kloppen,kleine of grote sensor=evenveel licht volgens mij,maar dat is weer een heel andere discussie.
                          Het geld wel hoe groter de pixels hoe meer licht die vangen ,maar de generatie bepaald de kwaliteit van het resultaat. Een D2h zou volgens deze redenering één van de beste iso prestaties moeten leveren van alle DSLRs
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lines per mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Kan volgens mij niet kloppen,kleine of grote sensor=evenveel licht volgens mij,maar dat is weer een heel andere discussie.

                            Walter
                            dat is in principe heel simpel. Een grotere sensor krijgt bij gelijke beeldhoek (dezelfde foto) meer licht omdat wegens f=brandpunt/diafragma lensopening er door een veel grotere opening gefotografeerd wordt om dus meer licht van dezelfde scene te krijgen om dat te verspreiden over een grotere sensor. Vergroting van de lensopening is evenredig met de vergroting van het filmvlak/sensorvlak. Er komt dus meer licht binnen, maar voor lichtmeting blijft de f waarde gelijk omdat dat licht over een groter vlak verspreid wordt.

                            en nu terug naar lines per mm
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lines per mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              en nu terug naar lines per mm


                              Precies!Ik denk hier voorzichtig te kunnen concluderen dat zelfs kitlenzen goed weg kunnen met,zeg maar,40MP op een FF sensor.
                              Waarom dan toch altijd dat geroep vanop de tribune dat de lenzen het niet zullen aankunnen?


                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X