Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

    aankoopkeuze; lens nikkon 16-85 of 18-200.

    mijn vraag:

    wanneer gaat, of wanaf welke afstand(mm) gaat F.3,5 reeds over naar F.4

    gebeurt dit later(verdere afstand) op de 16-85 dan op de 18-200.

  • #2
    Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

    ik zou op basis van de formule voor de f waarde denken dat dat bij een 18-200 pas bij een groter brandpunt is dan bij een 16-85. ben niet helemaal zeker.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

      ...iemand zou eigenlijk de test is moeten kunnen doen...

      Comment


      • #4
        Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

        Hier staan ze beide:

        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

          Bij vrijwel elke zoomlens verloopt het diafragma lineair met de brandpuntsafstand. Dus normaal gesproken zal de 17-85 eerder vanaf 3.5 gaan. In feite zullen ze beide gelijk doen bij het inzoomen, maar het zal binnen de afrondingen van de camera blijven en niet worden weergegevenen. Verder is het ook niet echt interessant want je kent er niks aan veranderen
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

            Oorspronkelijk geplaatst door jan berckmans Bekijk bericht
            ...iemand zou eigenlijk de test is moeten kunnen doen...
            kan je dat niet zien veranderen in de zoeker bij het uitzoomen. Ik heb nu geen lenzen met variabel diafragma, maar meen me te herinneren dat de f-waarde tijdens het zoomen gewoon mee veranderde.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

              Je ziet in je zoweker en op het display, maar dan blijf je 'last' houden van de afrondingen van de camera: 3,51 zal nog staaeds 3,5 en dan gaat die naar 4, maar waar was dat effectief? 3,75-3,8 o9f 3,9 niemand weet het, behalve een chipdesigner in Japan. Allemaal niet echt interessant.

              Of je het linksom of rechtsom bekijkt, de 16-85 blijft de beste lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                hoedat niet echt intressant?

                stel dat ik zo dicht mogelijk wil naderen naar m'n onderwerp, met doel om F3.5 te behouden...
                probeer met de beperking van deze lens het max.te halen ivm licht.

                Comment


                • #9
                  Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                  Het bepalen van de preciese lichtsterkte is in dit geval wat academisch.
                  Veel interesanter is de vraag bij welk diafragma en brandpuntsafstand je nog scherpe beelden krijgt. Immers, dat bepaalt de bruikbaarheid van de lens!
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                    Kijk in de zoeker, doe iets en kijk of het diafragma op 3,5 blijft staan.
                    Zo nee, stoppen. >klaar.
                    Verder gezeur overbodig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                      Oorspronkelijk geplaatst door jan berckmans Bekijk bericht
                      hoedat niet echt intressant?

                      stel dat ik zo dicht mogelijk wil naderen naar m'n onderwerp, met doel om F3.5 te behouden...
                      probeer met de beperking van deze lens het max.te halen ivm licht.
                      Ik vind dit echt een beetje kissebissen in de marge, als een groot diafragma zo belangrijk is en je hebt nog de keuze om een lens te kopen, dan zoek je toch iets dat meer geschikt is voor je doel dan een standaard- of een superzoom? Of neem er bv een 1.8 35 of 50mm bij.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                        Oorspronkelijk geplaatst door jan berckmans Bekijk bericht
                        hoedat niet echt intressant?

                        stel dat ik zo dicht mogelijk wil naderen naar m'n onderwerp, met doel om F3.5 te behouden..
                        Dus niet echt interessant, want dat doe je dan bij 16 of 18mm want daar is de lens 3.5(heel vaak in de scherpstel op min en max zoom gelijk) en als je gaar inzoomen, wordt het minder(al zal de camera dat niet direct aangeven) en het beste resultaat bkrijg je toch als je de lens iets afstopt naar bv 4 of 5.6.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                          Vind het persoonlijk ook een beetje vreemde vraag, maar is voor TS blijkbaar belangrijk.
                          Daarom eens de test gedaan met mijn 16-85: komt op 3.8 vanaf 18mm en op 4.0 vanaf 22mm.
                          Nu nog iemand die de test doet met de 18-200.

                          ps: ik zou mijn 16-85 voor geen geld willen ruilen met de 18-200 (my 50cents)
                          Nikon Df

                          Comment


                          • #14
                            Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Ik vind dit echt een beetje kissebissen in de marge, als een groot diafragma zo belangrijk is en je hebt nog de keuze om een lens te kopen, dan zoek je toch iets dat meer geschikt is voor je doel dan een standaard- of een superzoom? Of neem er bv een 1.8 35 of 50mm bij.
                            Ook mijn mening.. of een Tamron/Sigma 2.8 als je toch een zoomlens wil met iets van beperkte dof..
                            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                            Comment


                            • #15
                              Re: 16/85-18-200 wanneer van f3.5 naar f4

                              De vraag kan niet beantwoord worden.
                              De focuslengte die wordt weergegeven (zowel op de zoomring als in de exif gegevens) is enkel geldig als de focusafstand op oneindig staat.
                              Bij een kortere focusafstand zakt het aantal effektieve mm's. Dit effect, ook wel focus breathing genoemd, is veel erger bij superzooms.
                              Om maar een voorbeeld te geven: als ik hetzelfde beeld vanop dezelfde (korte) afstand wil hebben met mijn 85mm en mijn 18-200mm moet ik met die laatste inzoomen tot 135mm.

                              Afgaand op het lijstje waar een paar berichten eerder naar werd verwezen zou ik zeggen dat het verschil verwaarloosbaar klein is, rekening houdend met de focus breathing die op de 18-200mm wellicht erger is dan bij de 16-85mm.
                              Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                              Comment

                              Working...
                              X