Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

    Omdat een EF 35/1.4 niet alleen duur maar tweedehands ook moeilijk vindbaar is en omdat een Canon 35/2 kwalitatief toch onder de Sigma 30/1.4 wordt geplaatst was mijn oog op deze laatste gevallen. Echter... ik lees her en der dat deze Sigma bij voorkeur op een 1,6 crop wordt gebruikt en zelfs onbruikbaar is op een FF. Hoe zit dat dan met een 1,3 crop zoals de 1DMkIV en als ie werkt, welke resultaten geeft ie dan?

    Aanvullend - geldt hetzelfde voor de Sigma 24mm f1.8 EX DG - ook deze lens zou ik in theorie op mijn 1DMkIV als 'onderprime' kunnen gebruiken.
    Last edited by Haspengouw; 12 oktober 2011, 15:18.
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

    Het is te doen, hierbij een voorbeeldje op full frame, met de crop 1.3 eruit.

    f/1.4
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

      er zal waarschijnlijk flink wat vignettering zijn.

      wat is een 'onderprime'? Er kan toch niets tussen zoom en prime bestaan.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

        En heb je dan ook een bovenprime en/of een uberprime?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          En heb je dan ook een bovenprime en/of een uberprime?
          Al wat een mens wilt - mét aanhalingstekens dacht ik dat eigen vakterminologie gepermitteerd was... Soit, onbegrijpelijk was het blijkbaar niet - maar voor de duidelijkheid, ik bedoelde dus een prime in het korte bereik (20-35mm) - ook wel 'korte prime' of breedhoeklens genoemd

          On-topic terug - bedankt voor die 1,3 simulatie - al vind ik het niet zó geweldig beloftevol. Zijn er mensen die hem ook in de praktijk met een 1,3 crop gebruiken? Zijn er binnen soortgelijke prijzencategorie betere/andere opties?
          Fotograaf uit winterslaap ;-)
          7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Het is te doen, hierbij een voorbeeldje op full frame, met de crop 1.3 eruit.

            f/1.4
            dus het witte vlak is de 1.3?

            vind ik wel oké...

            past dit fysisch direct?

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              vind ik wel oké...
              Maar ik ga er van uit dat deze vignetting toeneemt bij dichtdraaien van diafragma?
              Fotograaf uit winterslaap ;-)
              7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                Diafragmeren zal volgens mij niet erg veel uitmaken, de beeldcirkel verandert niet, enkel de verdonkering erbinnen zal wat afnemen aan de randen, dus ofwel is de vignettering dan verholpen, ofwel krijg je mss juist nog iets scherper afgelijnde donkere hoeken, maar dan minder ver het beeld in..
                Eens uitproberen in een winkel zou ik zeggen, en dan geen filter of zonnekap erop zetten, dat scheelt weer wat.
                De Samyang 35 1.4 zou een oplossing kunnen zijn, die is optisch vergelijkbaar met de Canon 35L of Nikon 35 G voor +- 400 euro, maar wel enkel manuele focus.
                Zelfs http://www.kenrockwell.com/tech/samyang/35mm-f14.htm is er blijkbaar zot van terwijl het geen Nikkor is
                Veel andere betaalbare 35mm 1.4 keuze is er niet volgens mij voor FF of 1.3 crop.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
                  Maar ik ga er van uit dat deze vignetting toeneemt bij dichtdraaien van diafragma?
                  Vignettering is het ergst bij volle opening en neemt af bij diafragmeren.



                  Zie het plaatje rechts
                  Last edited by Keeskanon; 12 oktober 2011, 18:01.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Vignettering is het ergst bij volle opening en neemt af bij diafragmeren.



                    Zie het plaatje rechts
                    Vandaag net het tegenovergestelde gezien - heb de test gedaan met een Sigma 30/1.4 (die van Palombian, waarvoor dank) en op 1.4 is de vignettering nog schappelijk, vanaf 5.6 wordt het hinderlijk en op f16 heb je de indruk dat je foto door een WC-rolletje is getrokken... Samengevat, geen goede combinatie.
                    Fotograaf uit winterslaap ;-)
                    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                      Klopt, de vignettering wordt scherper en daardoor hinderlijker, maar je hebt zo'n lens toch niet om hem op 5.6 of 16 te gebruiken?
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Klopt, de vignettering wordt scherper en daardoor hinderlijker, maar je hebt zo'n lens toch niet om hem op 5.6 of 16 te gebruiken?
                        waarom niet? Ik gebruik veel van mijn lichtsterke lenzen op f/5.6 - f/11 als het licht het toelaat.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                          Is deze vignettering ook niet focus afhankelijk? De Nikon 35/1.8DX bijvoorbeeld kan je prima gebruiken op FF bij onderwerpen zeer dichtbij, maar wanneer je voorbij 1m focust worden de hoeken snel donker.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                            De 24mm sigma is een full frame compatibele lens, dus heb je dat probleem niet. Er is ook nog een 28mm sigma f1.8 en canon heeft ook een variant daarvan, maar van die 28mms heb ik geen goeie reviews gelezen. De 28mm van sigma heb ik wel een tijdje gehad.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 30/1.4 op een 1,3 crop camera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              waarom niet? Ik gebruik veel van mijn lichtsterke lenzen op f/5.6 - f/11 als het licht het toelaat.
                              Klopt, alleen als je zo'n lens koopt omdat je budget het niet toe laat heb je beperkingen.
                              Overigens is een goed exemplaar van de Sigma 1.8 reeks vol open in het centrum vrij aardig, maar wordt het naar de randen snel minder. Op 5,6/8 presteren die vrij goed.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X