Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

    Ik heb recent een Canon 7D gekocht.

    Ik heb gemerkt dat je kan kiezen tussen het standaard middelste scherpstelpunt en een spot middelste scherpstelpunt.

    Ik ga er vanuit dat je met een spotscherpstelpunt nog nauwkeurig kan scherpstellen.
    Mijn vraag is wanneer gebruik je dit dan? Standaard staat hij bij mij op het normale middelste scherpstelpunt.

    Kan er iemand wat meer uitleg geven over in welke omstandigheden je best opteert voor een bepaald scherpstelpunt?

    Bijkomend vraagje om bijvoorbeeld wielrenners te trekken gebruikte ik bij mijn andere toestellen met 9 punten ook altijd het middelste scherpstelpunt. Is dat bij de 7D ook aan te raden of bij dit toestel beter allemaal gebruiken?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

    Ooit al eens gedacht aan de bijgeleverde handleiding?
    Daar staat op pagina 89 het volgende te lezen:

    (1) Spot-AF (handmatige selectie) C.Fn III -6
    Dit is hetzelfde als Één punt AF, maar het
    geselecteerde AF-punt <O> dekt een kleiner
    gebied voor nauwkeurig scherpstellen.
    Dit is effectief voor nauwkeurig scherpstellen
    op overlappende onderwerpen, zoals een dier
    in een kooi.
    Omdat Spot-AF een zeer klein gebied dekt, is
    scherpstellen soms moeilijk wanneer u uit de hand
    werkt of een bewegend onderwerp wilt vastleggen.
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

      Ik ga dit draadje volgen. Persoonlijk gebruik ik bijna altijd AF-puntuitbreiding (p.89 en nummertje 3 in je manual), zowel voor landschappen, gebouwen (beide met breedhoek), en vooral nu ik af en toe ook wel eens een tele op een overvliegende vogel richt, maar ik zou wel eens willen horen wat andere 7D-bezitters gebruiken.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

        Ik gebruik met mijn 7D altijd het middelste AF punt. Ik heb me laten wijsmaken dat dit het snelste werkt. Volgens mij heeft dit te maken met 2 dingen (verbeter me als ik fout ben):
        • Lichtafval; in het midden is dit n.v.t. dus zal hier het meeste licht zijn en zal AF dus sneller werken
        • Cross-type AF punt: het middelste is van dit type en dit zou ook sneller moeten werken


        I.c.m. mijn lenzen focust dit punt altijd het snelste en ik wijk hier ook nooit vanaf, en dan weet ik ook altijd zeker op wat ik aan het focussen ben.

        Wat jij daar uit de handleiding citeert is voor mij helemaal onbekend en heb het nog nooit gebruikt..
        Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

          Oorspronkelijk geplaatst door florholvoet Bekijk bericht
          ...
          Cross-type AF punt: het middelste is van dit type en dit zou ook sneller moeten werken
          ...
          Bij de 7D zijn het allemaal (alle 19) cross-type AF punten.

          Op gebied van AF-keuze, raad ik je ook de videos van Canon aan:
          Explore the Canon Digital Learning Center to find everything ranging from buying guides to training courses.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

            In dat filmpje stellen ze oa dat je geen 7D moet kopen om altijd het middenste punt te gebruiken.
            Ze zijn allemaal even goed, dus je legt het waar jij het wil met de joystick.
            Even duwen en het staat terug in het midden.

            De spot gebruik ik voor een vogel tussen de takken (probeer dat met een andere camera) en de expansion uiteraard in vlucht.
            Uiteraard kan je hier ook vrij verplaatsen.

            Maar ook de zones zijn best handig, je ziet tenslotte welk punt de camera kiest.

            Ik gebruik ook bijna uitsluitend AI servo, behalve bij zeer weinig licht, dan lukt het enkel nog op one-shot.

            Comment


            • #7
              Re: Middelste scherpstelpunt of spot scherpstelpunt Canon 7D

              Ik heb wel geen 7D, maar ik gebruik altijd het scherpstelpunt, dat op de juiste plek zit, zelfsa als dat geen x-veld is. Dit gaat vrijwel altijd goed en door de camera een beetje scheef te houden, focust die wel en houdt dat bij rechtzetten.

              Voor vogels in de lucht gebruik ik ze allemaal met optie 'dichstbijzijnd' wel op takken ed letten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X