Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backup Toestel: 5D original of 50D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backup Toestel: 5D original of 50D?

    Ik moet dringend een beter backup toestel hebben dan datgene wat ik nu heb. Mijn backup is nu een 1000D en mijn hoofdtoestel een 5DmkII. Het zal gebruikt worden voor huwelijksfotografie.

    Visie bij aankoop backup toestel:
    - tweedehands
    - mag al ietsie verouderd zijn, maar moet nog wel erg goed in orde zijn (logisch toch?)
    - goede iso kwaliteiten

    In een vorige soortgelijke topic raadden veel mensen me een 50D aan. Maar nu ik al enkele maanden met FF schiet, denk ik eraan een 5D original te kopen? Of is mijn FF liefde onterecht?

    Ik heb een 5D zien staan voor 700€, is dit een correcte prijs voor een toestel dat technisch nog goed in orde is?

    Graag enig advies... MERCI BEAUCOUP!
    * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

  • #2
    Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

    FF is natuurlijk wel makkelijk omdat al je lenzen hetzelfde bereik geven, en de bediening van camera redelijk gelijk is. Maar als backup toestel, dat hoop je toch nooit te moeten gebruiken?
    Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

    Comment


    • #3
      Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

      Oorspronkelijk geplaatst door qless Bekijk bericht
      FF is natuurlijk wel makkelijk omdat al je lenzen hetzelfde bereik geven, en de bediening van camera redelijk gelijk is. Maar als backup toestel, dat hoop je toch nooit te moeten gebruiken?
      Het moet natuurlijk wél goed zijn als ik het wél moet gebruiken, en daarbij, ik zou méér met 2 toestellen naast elkaar willen gaan fotograferen...
      * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

      Comment


      • #4
        Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

        In het geval je inderdaad meer met 2 toestellen zou gaan willen werken (zodat je verschillende bereiken binnen handbereik hebt), dan lijkt me dat je keuze wel te rechtvaardigen.
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

          Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
          ik zou méér met 2 toestellen naast elkaar willen gaan fotograferen...
          dan moet je je de vraag stellen denk ik vnl of je 'verlies' aan bereik wil maken door over te schakelen volledig op FF
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

            Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            dan moet je je de vraag stellen denk ik vnl of je 'verlies' aan bereik wil maken door over te schakelen volledig op FF
            goh, 'verlies aan bereik', de 1000D gebruik ik toch niet meer... komt stilaan onder het stof, is al paar maanden m'n tas ni meer uitgeweest... dus denk dat ik dat 'verlies' niet ga missen
            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

            Comment


            • #7
              Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

              5D blijft zalige camera en nu zeker voor die prijs! (zou zelfs 650 durven proberen)

              Comment


              • #8
                Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

                Tja, het is niet eenvoudig om hierop een eenduidig antwoord te geven.

                Voordeel 5Dc :
                • Zelfde FOV als je 5DII, kan er misschien wel voor zorgen dat je toch iets sneller kan werken qua kadrage.
                • Ik vermoed dat in de hogere ISO's de 5Dc toch nog beter presteert dan de 50D, gesteld dat je dit nodig hebt.
                • Puur qua IQ zal de 5Dc beter presteren.


                Voor mij(!) 2 belangrijke nadelen van de 5Dc :
                • Heeft geen self-cleaning sensor en de 5Dc heeft de reputatie van een stofzuigerke te zijn. Ik wissel veel van lenzen dus...
                • Geen Micro Adjust. Ik werk graag met primes en kleine scherptediepte, dus de mogelijkheden om uw lenzen te kunnen afstellen is voor mij een belangrijk argument.


                Deze 2 nadelen heeft de 50D niet. Bovendien zijn bij de 50D alle focuspunten cross-type.
                Dus qua focussnelheid zal de 50D toch iets beter presteren.

                Wat nu het meeste doorweegt, dat kan enkel u beslissen.....maar ik heb toch de indruk dat de 5Dc beter aansluit bij uw stijl, maar wie ben ik om daar over te oordelen
                Last edited by stapperke; 12 oktober 2011, 13:30.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

                  Ik vind de combinatie van een crop- en FF-camera(met ongeveer gelijkwaardige bediening en eigenschappen) naast elkaar ideaal. Maar de crop moet dan wel heel veel pixeltjes hebben om over het cropgebied van de 5DII uit te komen, want anders kun je net zo goed de 5D croppen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                    Tja, het is niet eenvoudig om hierop een eenduidig antwoord te geven.

                    Voordeel 5Dc :
                    • Zelfde FOV als je 5DII, kan er misschien wel voor zorgen dat je toch iets sneller kan werken qua kadrage.
                    • Ik vermoed dat in de hogere ISO's de 5Dc toch nog beter presteert dan de 50D, gesteld dat je dit nodig hebt.
                    • Puur qua IQ zal de 5Dc beter presteren.


                    Voor mij(!) 2 belangrijke nadelen van de 5Dc :
                    • Heeft geen self-cleaning sensor en de 5Dc heeft de reputatie van een stofzuigerke te zijn. Ik wissel veel van lenzen dus...
                    • Geen Micro Adjust. Ik werk graag met primes en kleine scherptediepte, dus de mogelijkheden om uw lenzen te kunnen afstellen is voor mij een belangrijk argument.


                    Deze 2 nadelen heeft de 50D niet. Bovendien zijn bij de 50D alle focuspunten cross-type.
                    Dus qua focussnelheid zal de 50D toch iets beter presteren.

                    Wat nu het meeste doorweegt, dat kan enkel u beslissen.....maar ik heb toch de indruk dat de 5Dc beter aansluit bij uw stijl, maar wie ben ik om daar over te oordelen
                    Die nadelen zijn echt te verwaarlozen, self-cleaning? Geen enkele camera heeft zo'n goede selfcleaning dat het opmerkelijk is om te gebruiken, de sensor poetsen doe je zelf of laat je doen om een goed resultaat te hebben.

                    Micro-adjust is een marketingtruc (die ook nog werkt precies), als ik een EF of L lens koop voor mijn 5D moet ik die erop zetten, en die moet juist focussen uit de doos. En dat is tot nu toe het geval geweest met ELKE lens, zelf met de 50mm 1,8 die meer plastiek is dan wat anders.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                      Die nadelen zijn echt te verwaarlozen, self-cleaning? Geen enkele camera heeft zo'n goede selfcleaning dat het opmerkelijk is om te gebruiken, de sensor poetsen doe je zelf of laat je doen om een goed resultaat te hebben.

                      Micro-adjust is een marketingtruc (die ook nog werkt precies), als ik een EF of L lens koop voor mijn 5D moet ik die erop zetten, en die moet juist focussen uit de doos. En dat is tot nu toe het geval geweest met ELKE lens, zelf met de 50mm 1,8 die meer plastiek is dan wat anders.
                      De sensor van mijn 30d heb ik ook altijd zelf gekuist. Moeilijk is dit niet, en zo dikwijls heb ik dat niet moeten doen, toch niet met eclipse. Meestal volstond het blaaspeertje. Maar ik heb van een aantal 5dc gebruikers toch gehoord en gelezen dat deze blijkbaar toch sneller last had van (merkbaar) stof op de sensor. Ik werk nu sinds een half jaar met een 7d, en zoals vermeld wissel ik veel van lens, en heb zelfs het blaaspeertje nog niet nodig gehad.

                      En Micro Adjust afdoen als marketing lijkt me wel een beetje kort door de bocht.
                      Ik zelf heb 3(!!) van mijn lenzen laten hercalibreren door Canon (85 1.8, 100 2.8 IS L en 28 1.8). En dit geeft merkbaar verschil. Met Micro Adjust had ik dit misschien zelf kunnen opvangen. Er zijn hier trouwens ook al getuigenissen dat na MA, er consistent betere resultaten worden geboekt. Het is niet omdat jij er geen baat bij hebt, dat dit sowieso voor iedereen geldt.
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backup Toestel: 5D original of 50D?

                        Ik heb ze beiden gehad, tegelijk. Persoonlijke No-brainer: 5D.

                        Comment

                        Working...
                        X