Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuzehulp bridge camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuzehulp bridge camera

    Goedendag allen,

    Ik ben Timothy en net als velen hier ben ik weer eens op zoek naar iets wat er niet is, nl. de perfecte camera....

    Tot een week geleden was ik in het bezit van 2 cameras, een Olympus E510 set en een Olympus SP-700 voor de gewone en macro fotos.
    De E-510 gebruikte ik amper vanwege de in mijn ogen donkere fotos en omdat ik het toestel maar niet onder de knie kreeg qua juiste objectieven en instellingen.
    Na 3,5 jaar had ik 4774 fotos gemaakt bij 1099x aanzetten, het enige versleten aan de camera was het boekje, de camera zelf was als nieuw.
    Dus deze camera maar verkocht voor 210 euro en nu op zoek naar een andere.

    Mijn redenatie voor een bridge/superzoom is er één van eliminatie:
    Compact: heb ik al, deze voldoet nog prima..
    Systeem: is super,maar wederom objectieven en de prijzen zijn best hoog.
    Spiegelreflex: objectieven, te veel instellingen en niet aan mij besteed.
    Blijft dus een bridge over: makkelijker mee te nemen, toch een flinke zoom, niet al te duur en toch automatisch en ook manueel in te stellen.

    Of ik het "nodig" heb, wat is nodig? Het zoombereik zal ik niet tot het uiterste nodig hebben, de video functie ook niet heel vaak. Maar net als een auto, alle functies heb je niet nodig, 250 rijden doe je ook niet vaak, toch kopen we ook geen auto die maar 120 kan en 1 radiozender kan ontvangen. Hetzelfde met een Huis of bijna elk ander ding wat de mens "nodig" hebt.
    Ik fotografeer als hobby, tijdens het wandelen (veel in bos) en af en toe een reportage voor een gemeente of zo als ik er zin in heb.

    Dan nu (eindelijk) de keuzes tot nu toe:

    Sony Cybershot HX-100V
    Canon SX40HS
    --Ander idee?--


    Tussen deze cameras zit toch wel wat verschil helaas:
    De Canon heeft een gemakkelijker, kantelbaar display maar is helaas kleiner dan die van de Sony en heeft "maar" 200.000+p ipv 900.000+p van de Sony.
    Megapixels: Sony teveel voor de sensor en ik ben bang dat ik weer te donkere fotos krijg. Canon heeft in de SX40 minder MP en een andere sensor geplaats t.o.v. de SX30
    Sony heeft wel GPS, Canon niet. (ik doe ook aan geocaching)
    Van de Sony zijn genoeg reviews, De meesten best positief. (verbaasde me trouwens dat ze allen over de Zeiss lens begonnen, alsof dat wat uitmaakt nog....)
    Video is bij de Sony beter (1080/50i/p max, bij de canon 1080/24 max)
    Algeheel beeld is bij de Canon beter.

    Verder kwam ik vandaag de Olympus SP-810 tegen bij de mediamarkt, best een leuk toestel maar ik mi ser toch wel veel aan en de stabilisatie is niet echt geweldg boven de 200.... en geen viewfinder, geen sluitertijdkeuze etc etc. maar wel leuk: een 36x zoom voor 225 euro!

    Enfin, zoek de verschillen maar online, dit zijn de dingen die mij aanspreken..
    Welke camera zouden jullie (in mijn geval) kiezen en waarom?
    Hartelijk dank alvast, sowieso voor het lezen!
    Last edited by Timothy; 12 oktober 2011, 00:11. Reden: taal/spelfouten

  • #2
    Re: Keuzehulp bridge camera

    Al eens gedacht aan een Panasonic? Hoor ik veel goeds over. Bijvoorbeeld Panasonic Lumix DMC-FZ28...

    Comment


    • #3
      Re: Keuzehulp bridge camera

      FujiFilm FinePix HS20 EXR CMOS ?

      Comment


      • #4
        Re: Keuzehulp bridge camera

        Een paar jaar met veel plezier met de Panasonic DMC-FZ50 gefotografeerd. Een nadeel vind ik de kleine sensor en de behoorlijke hoeveelheid ruis.
        De FZ100 schijnt een stuk beter om te gaan met ruis, dus is misschien een optie.
        Maar ik kan het toch niet laten om je te vragen je gedachten eens te laten gaan over de Nikon D3100. Want die kan volledig op de automatische piloot laten werken, MAAR bovendien zit er een verschrikkelijk handige functie op, die je leert om te fotograferen. Koop er bijv. een 28-200 lens bij,(= 42-300 door de cropfactor) en je kwaliteit is gegarandeerd beter dan met een hybridecamera. Onlangs heb ik een een collega ook dit advies gegeven, die zeer blij was met mijn raad en haar D3100 !
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Keuzehulp bridge camera

          Hallo Allemaal,

          Bedankt voor jullie reacties:

          Ik heb inmiddels de sony in handen gehad en ook de Olympus Pen-Lite met 14-200
          Beiden niet verkeerd alleen de Olympus is in prijs toch weer wat flink, 799 euro...

          Bedankt voor de racties, ik heb alles even goed nagekeken:

          De Lumix FZ-28 was toen hij uitkwam een goede camera, het enige wat mij tegenstaat is
          dat hij uit 2008 is en daarom ook zijn specs stukken minder zijn, technologie ook.

          De FujiFilm FinePix HS20 EXR CMOS Leek mij ook een goede optie, zekerop papir had hij vele voordelen, maar helaas is hij in reviews toch vaak een tegenvaller met focus en kwaliteit.

          De FZ100 komt in reviews zeer duidelijk altijd met hetzelfde probleem,alleen op een suermooie dag kan je automatisch fotos maken, op elke andere dag ben je aan het klooien met instellingen.

          De Nikon: zeker een leuke camera ook, maar toch weer objectieven en uiteindelijk ook richting de 7-800 euro, dan koop ik liever de Olympus Pen Lite voor dat geld.

          Comment


          • #6
            Re: Keuzehulp bridge camera

            Sony nex 3?

            Comment


            • #7
              Re: Keuzehulp bridge camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Timothy Bekijk bericht
              De Nikon: zeker een leuke camera ook, maar toch weer objectieven en uiteindelijk ook richting de 7-800 euro
              Iets minder denk ik.

              Comment


              • #8
                Re: Keuzehulp bridge camera

                Oorspronkelijk geplaatst door ago Bekijk bericht
                Lees anders eerst even de post waar ik op reageerde. het ging om een D3100 met een 28-200 objectief er bij.

                Maar als ik het goed begrijp zijn de canon sx40HS en de Sony HX100v geen optie?
                Of is dat niet de reden dat niemand serieus kan aangeven welke van de 2 beter is of meer geschikt?

                Comment

                Working...
                X