Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeting D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeting D90

    hallo iedereen, heb al even m'n D90 van nikon, heb net een nieuwe lens aangekocht en wil nu eig eens met die lichtmeter spelen (dus dat balkje dat in je zoeker komt en die aangeeft of de foto onder of overbelicht zal zijn, wel in geen enkele stand komt die tevoorschijn, eig zelfs komt er niks in de zoeker tevoorschijn bij mijn weten is dat al geruime tijd zo, dit is hoogst waarschijnlijk een instelling in de camera maar echt ik zit al een paar uur door de handleiding te snuisteren en nope nikske te vinden dus vraag ik het hier maar hopend dat ik spoedig een antwoordt heb want dit weekend heb ik een gans weekend fotoshoot en zou leuk zijn met m'n nieuw objectief te kunnen spelen.. (nu met het oude werkt het ook niet...)

  • #2
    Re: lichtmeting D90

    Oorspronkelijk geplaatst door Dragonfire Bekijk bericht
    hallo iedereen, heb al even m'n D90 van nikon, heb net een nieuwe lens aangekocht en wil nu eig eens met die lichtmeter spelen (dus dat balkje dat in je zoeker komt en die aangeeft of de foto onder of overbelicht zal zijn, wel in geen enkele stand komt die tevoorschijn, eig zelfs komt er niks in de zoeker tevoorschijn bij mijn weten is dat al geruime tijd zo, dit is hoogst waarschijnlijk een instelling in de camera maar echt ik zit al een paar uur door de handleiding te snuisteren en nope nikske te vinden dus vraag ik het hier maar hopend dat ik spoedig een antwoordt heb want dit weekend heb ik een gans weekend fotoshoot en zou leuk zijn met m'n nieuw objectief te kunnen spelen.. (nu met het oude werkt het ook niet...)
    Is er een M stand op je camera. Probeer dat. Succes.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeting D90

      ie staat in de M stand....

      feit is dat ik niks krijg geen diafragma, geen sluitertijd of iets dus jah :s

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeting D90

        Oorspronkelijk geplaatst door Dragonfire Bekijk bericht
        ie staat in de M stand....

        feit is dat ik niks krijg geen diafragma, geen sluitertijd of iets dus jah :s
        Ok. Wat krijg je dan wel ? Wat vertelt EXIF als je de foto bekijkt.

        Extra: post de foto eens
        Last edited by Nerdifant; 11 oktober 2011, 20:47. Reden: extra
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: lichtmeting D90

          EXIF?

          wel is gewoon als ik de live knop indruk dan heb ik wel vanalles staan onderaan m'n scherm (geen lichtmeting maja) maar in de zoekker moet er normaal onder het beeldstuk in het zwart een balk zijn waar er dingen op terechtkomen als je de ontspanknop half indrukt , wel er staat helemaal niks :s
          het gaat eig niet om de foto wel hoe ik alles weer in m'n zoeker krijg van info snap je?

          Comment


          • #6
            Re: lichtmeting D90

            Oorspronkelijk geplaatst door Dragonfire Bekijk bericht
            ie staat in de M stand....

            feit is dat ik niks krijg geen diafragma, geen sluitertijd of iets dus jah :s
            je krijgt iets als -....0.....+ en een streepje dat je duidelijk maakt waar je je bevindt op die schaal. Dat is zo bij elke moderne Nikon camera.

            herstel eens de fabrieksinstellingen en kijk nog eens
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: lichtmeting D90

              wel jah dat krijg ik dus niet... fabrieksinstellingen.. twee groenne bolletjes indrukken hé,? => nope geen result :s

              Comment


              • #8
                Re: lichtmeting D90

                Dan vrees ik dat er iets mis is met je camera. Heb al een paar Nikons gehad en bij mijn weten is er nergens een instelling om de infobalk in de zoeker aan of uit te schakelen.
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: lichtmeting D90

                  :s ow ok, enig idee hoelang ik hem ev kwijt zou zijn moest ik hem binnen doen? (want eig werkt em perect enkel dat hé)

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtmeting D90

                    dacht net op het schermpje rechts bovenaan kon je dat toch ok zien boven de plek waar het aantal nog te nemen fotos staat/iso waarde
                    of ben ik mis?

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtmeting D90

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dragonfire Bekijk bericht
                      dacht net op het schermpje rechts bovenaan kon je dat toch ok zien boven de plek waar het aantal nog te nemen fotos staat/iso waarde
                      of ben ik mis?
                      Op dat schermpje bovenaan krijg je geen lichtmeterbalkje. Wel op het grote scherm als je op de info knop duwt (tenminste bij mijn D7000 toch).
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtmeting D90

                        ja idd maar als ik dan m'n ontspanknop half indruk is die info ook weer weg, niet zo handig..

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtmeting D90

                          Hoemkomen de foto's uit de camera? Als die allemaal min of meer goed belicht zijn zal er eerder een user-error optreden.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtmeting D90

                            foto's komer er eig goed uit daar heb ik geen probleem ee enkel m'n probleem zit hem dat ik bij het maken van m'n foto het niet weet het een 'gok' is als ik de foto dan bekijk en ev inzoom, wat bijstel en opnieuw shoot .... tot ie naar wens is..

                            Comment


                            • #15
                              Re: lichtmeting D90

                              Zelf heb ik ook sinds kort een D90.

                              Op de A-stand: Zowel op het scherm als in de zoeker komt die lichtmeter pas tevoorschijn als ik flits aanzet, of als ik de (onder/over)belichting aanpas.
                              Op de M-stand: Continue aanwezig.
                              (Kortom het hoort er wel te staan)!

                              In het menu zijn wel degelijk een aantal opties voor de weergave in de zoeker.
                              Persoonlijke instellingen --> d2 --> Rasterweergave in zoeker (zet is aan, doet die het wel?)
                              --> d4 --> zoekerwaarschuwing (haal je SD kaart er uit; geeft de zoeker dat weer?)
                              --> d11 --> flitswaarschuwing (en focus vervolgens in een relatief donkere ruimte)

                              Succes!
                              Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                              Comment

                              Working...
                              X