Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenformaat en technische camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Middenformaat en technische camera

    Ik ben bezig met een korte samenvatting aan het maken over de meest gebruikte camera's.

    Op het einde van mijn uiteenzetting kom ik bij de middenformaat camera en de technische camera.

    Bij de middenformaat camera zit je met een nog grotere sensor dan 35mm film.

    - Maar door wie worden ze gebruikt?
    - Voor wat worden ze specifiek toegepast?
    - Zijn er specifieke voordelen tov dslr naast de scherpte en hoge resolutie?
    - Nadelen tov DSLR ?
    - Misschien een principeplaatje voor de werking (sluiter? Spiegel?)

    Over de technische camera vind ik nog minder info.

    - Wordt dit nog gebruikt?
    - camera bestaat uit drie delen ? (lens, digitale achterplaat en ?)
    - Voordelen tov middenformaat ?

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Middenformaat en technische camera

    Volgens mij als je google gebruikt dan kom je een heel eind.
    En als je vervolgens met beide even gaat werken krijg je waarlijk een goed artikel!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Middenformaat en technische camera

      Waarom zou je een korte samenvatting maken over zaken waarvan je niks weet? Je googled dan alles bij elkaar en komt dan tot een aantal algemeenheden waar niemand wat aan heeft.
      \
      BTW beide types behoren niet tot meest gebruikte en kunnen ook weggelaten worden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Middenformaat en technische camera

        .......daarom adviseerde ik om zelf met die camera's te gaan werken.............
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Middenformaat en technische camera

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Waarom zou je een korte samenvatting maken over zaken waarvan je niks weet?
          Wat een heerlijk snedige en 'to-the-point'e opmerking weer.

          Comment


          • #6
            Re: Middenformaat en technische camera

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            BTW beide types behoren niet tot meest gebruikte en kunnen ook weggelaten worden.
            Ik heb de indruk dat middenformaat zowel digitaal als analoog toch vrij veel gebruikt wordt bij grote producties in de modefotografie. Gaat wel om een klein marktsegment, maar daar is middenformaat gebruik bijna 100%.

            Groot formaat net hetzelfde maar dan bij landschapsfreaks. En dan bedoel ik echt de freaks he, die 5 dagen gaan klimmen en wandelen om bij een landschap te komen en dan zich ook niet tevreden stellen met een beeldformaat waar niet elk grassprietje en kiezeltje haarscherp op staat. Maar ik denk niet dat digitaal groot formaat daar een belangrijk deel van de markt vertegenwoordigd. Daar wordt volgens wat ik lees 80% Velvia gebruikt.

            en nu heeft TS ineens zijn korte samenvatting.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Middenformaat en technische camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
              Ik ben bezig met een korte samenvatting aan het maken over de meest gebruikte camera's.

              Op het einde van mijn uiteenzetting kom ik bij de middenformaat camera en de technische camera.

              Bij de middenformaat camera zit je met een nog grotere sensor dan 35mm film.

              - Maar door wie worden ze gebruikt?
              - Voor wat worden ze specifiek toegepast?
              - Zijn er specifieke voordelen tov dslr naast de scherpte en hoge resolutie?
              - Nadelen tov DSLR ?
              - Misschien een principeplaatje voor de werking (sluiter? Spiegel?)

              Over de technische camera vind ik nog minder info.

              - Wordt dit nog gebruikt?
              - camera bestaat uit drie delen ? (lens, digitale achterplaat en ?)
              - Voordelen tov middenformaat ?

              Alvast bedankt !
              Ik gebruik 6x9 film en 4'x5'film voor reportage en landschapfotografie.
              Een 8'x10' voor alternatieve en edele fotoprocede's.
              Alles Zw/W

              YMMV Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Middenformaat en technische camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Ik gebruik 6x9 film en 4'x5'film voor reportage en landschapfotografie.
                Een 8'x10' voor alternatieve en edele fotoprocede's.
                Alles Zw/W

                YMMV Nerdi
                yup!

                hier is't:
                4x5" als ik licht moet beladen zijn
                8x10" voor portret en landschap
                7x17" voor panorama's.

                Wist je trouwens dat de centerfold van US Playboy tot niet zo héél lang geleden met een 8x10" camera moest gefotografeerd worden? Dat was een erezaak.

                Wil je nog verder inspiratie op doen: Marc Lagrange. In mijn ogen de énige Belgische glamourfotograaf die naam waardig.
                Privileging analog over digital photography, Marc Lagrange searches for intimacy and emotion as opposed to artificial effects.


                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: Middenformaat en technische camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Ik heb de indruk dat middenformaat zowel digitaal als analoog toch vrij veel gebruikt wordt bij grote producties in de modefotografie. Gaat wel om een klein marktsegment, maar daar is middenformaat gebruik bijna 100%.
                  Bij F1 wordt één type auto gebruikt, maar om nu te zeggen dat het een veel gebruikt type is...
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Middenformaat en technische camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Bij F1 wordt één type auto gebruikt, maar om nu te zeggen dat het een veel gebruikt type is...
                    flink uit zijn verband gerukt als je het mij vraagt.. lees de hele post van putor nog es door..
                    EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Middenformaat en technische camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Waarom zou je een korte samenvatting maken over zaken waarvan je niks weet? Je googled dan alles bij elkaar en komt dan tot een aantal algemeenheden waar niemand wat aan heeft.
                      \
                      BTW beide types behoren niet tot meest gebruikte en kunnen ook weggelaten worden.
                      Als je niets zinnigs te zeggen hebt, vertel dan aub niets. Er worden hier dagelijks vragen gesteld over "welk toestel moet ik kopen", "is dat wel een goede lens", ... . Nu krijg je eens de kans om te antwoorden op een vraag die wat hoogstaander is, en dan geef je zo'n bijdehandse opmerking. Of is het gewoon omdat je er niets van afweet?

                      Ik heb een jaar een fotografie opleiding gevolgd in Brugge, en daar hadden ze technische camera's. We hebben er echter nooit mee gewerkt en ik had er gewoon wat meer over willen weten. Google bood me niet direct een antwoord, en aangezien ik dacht dat er op een forum dat over fotografie handelt wel eens een ontopic en zinvol antwoord zou kunnen gegeven worden, vroeg ik het dan ook maar.

                      Verder wil ik gewoon een zo goed mogelijke, doch beknopte samenvatting geven van de bestaande camera's. Ik heb een verschil tussen analoog/digitaal, compact camera, bridge, dslr, systeem camera en ik wilde er gewoon middenformaat en technische camera bij hebben. Jou mening is dat het zinloos is, das heel leuk, maar de wereld draait (gelukkig zie ik zo) niet enkel om jou gedacht !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Middenformaat en technische camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                        1 Nu krijg je eens de kans om te antwoorden op een vraag die wat hoogstaander is, en dan geef je zo'n bijdehandse opmerking.

                        2 Google bood me niet direct een antwoord, !
                        1 de vraag is niet hoogstaander

                        2 ???
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Middenformaat en technische camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          1 de vraag is niet hoogstaander

                          2 ???
                          1) Hoogstaand klinkt misschien idd wat hautain. Ik heb het meer over het feit dat veel minder mensen iets weten over een middenformaatcamera / technische camera, dan bv. over een semiprofessionele nikon/canon dslr.

                          2) Mijn engels is niet zo super, bovendien staat er (voor zover ik toen kon lezen) niet direct een antwoord op alledrie mijn vragen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Middenformaat en technische camera

                            Ah. Nog iets vergeten te zeghen mbt. mid en groot formaat
                            • Typisch middenformaat (hasselblad) is links en rechts omgekeerd
                            • Typisch grootformaat staat het beeld in de 'zoeker' op zen kop
                            • Straf he ?
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Middenformaat en technische camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                              Als je niets zinnigs te zeggen hebt, vertel dan aub niets. Er worden hier dagelijks vragen gesteld over "welk toestel moet ik kopen", "is dat wel een goede lens", ... . Nu krijg je eens de kans om te antwoorden op een vraag die wat hoogstaander is, en dan geef je zo'n bijdehandse opmerking.
                              De vraag over 'gewone' lenzen en camera's worden door een andere categorie gebruikers gesteld, dan vraag over middenformaat- danwel technische camera. Dat is niet iets van gut laat ik eens een technische camera gaan aanschaffen, zou de XXXXXX iets zijn?

                              Ik heb thuis 2 series fotoboeken, waarin alle cameratypen(behalve digitaal) worden behandeld, met voor- en nadelen en toepassingen. Dus deze info is gewoon voorhanden in bibliotheken. Zo'n type camera koop je niet spotaan daar groei je naar toe, je loopt vast met je huidige en gaat verder zoeken, dus dan ga je die info bij elkaar sprokkelen en kom je tot een oordeel [/QUOTE]


                              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                              Of is het gewoon omdat je er niets van afweet?
                              Ik weet er genoeg vanaf om te weten dat ik nooit zo'n uittreksel zou raadplegen voor de aanschaf van zo'n camera.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                              Ik heb een jaar een fotografie opleiding gevolgd in Brugge, en daar hadden ze technische camera's. We hebben er echter nooit mee gewerkt en ik had er gewoon wat meer over willen weten.!
                              Ik heb jaren met de marine meegevaren voor technische zaken, daar hadden ze ook kanonnen, daar hebben wij nooit meegewerkt, maar ik had er meer van willen weten, maar daarc kom je niet achter door ALLEEN MAAR DICHTBIJ TE ZIJ.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                              Google bood me niet direct een antwoord, en aangezien ik dacht dat er op een forum dat over fotografie handelt wel eens een ontopic en zinvol antwoord zou kunnen gegeven worden, vroeg ik het dan ook maar. !
                              Zelfs als Google wel de antwoorden zou geven, hoe kan je dan het kaf van het koren scheiden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                              ik wilde er gewoon middenformaat en technische camera bij hebben. Jou mening is dat het zinloos is, das heel leuk, maar de wereld draait (gelukkig zie ik zo) niet enkel om jou gedacht !
                              jij denkt dat het zinvol is, dat is ook heel leuk, maar de wereld draait niet alleen om jouw gedacht.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Declerck_a Bekijk bericht
                              Ik ben bezig met een korte samenvatting aan het maken over de meest gebruikte camera's.
                              Korte samenvatting, daar schaf je zeker geen grootbeeld- of technische camera op aan.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X