Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

    Beste

    Momenteel werk ik met een Nikon D80 met een 18-200. Leuke combinatie als de lichtomstandigheden meevallen maar vanaf dat het ietwat donker wordt en je zoom moet gebruiken loop je snel tegen de mindere punten van de lens (niet lichtsterk) en de beperkingen van de D80 (erg veel ruis vanaf ISO 800).

    Ik ben nu een tweetal jaar bezig met fotografie (incl. lessen) en merk dat, naast landschapsfotografie, portretfotografie en studiofotografie mij ook sterk interesseert.
    Voor de landschapsfotografie heb ik al een mooi lensje gevonden, nl. de tokina 12 - 24 f4.

    Nu zou ik op termijn toch mijn 18-200 willen vervangen door lichtsterkere lenzen, waarbij je dan al snel uitkomt op de gedroomde combinatie 24-70 2.8 en 70-200 2.8. Ik besef dat, zeker wat de 24-70 betreft, dit eerder fullframe lenzen zijn, maar als ik kijk naar mijn huidige foto's zit ik ook al snel op die brandpuntafstanden dus lijkt mij minder een issue te zijn (waardoor ik minder geneigd ben de 17-55 f2.8 te kopen)

    Die droomcombinatie kost natuurlijk heel wat geld en aangezien het louter voor mijn hobby is, vroeg ik mij af of de combinatie van de vorige toplenzen van nikon, nl. de 28-70 2.8 en de 80-200 2.8 geen geschiktere combinatie zou zijn (de droomcombinatie vind ik een beetje overkill als het louter voor hobby is) Die lenzen zou ik dan ook nog kunnen gebruiken moest ik binnen een paar jaar overschakelen op fullframe.

    De 80-200 zou ik dan vooral gebruiken om mensen die musiceren te fotograferen op een afstand in mindere lichtomstandigheden. Voor de deze lens twijfel ik nog tussen de schuifzoom en de draaizoom. Heb hier op het forum al deftig veel gelezen over de verschillen tussen deze twee lenzen, waarbij ik moet zeggen dat ik eerder geneigd ben om naar de schuifzoom te gaan. De draaizoom blijkt (toch uit hetgeen ik gelezen heb) ietwat sneller te focussen, maar aangezien ik geen sport ga fotograferen (wel mensen die stil zitten op een stoel) lijkt mij dit ook minder een issue.

    Doe ik er goed aan deze piste verder te bekijken of bega ik hier een kemel van jewelste?
    Mochten jullie zelf deze combinatie ooit gehad hebben, dan hoor ik graag jullie ervaringen hiermee.

    Alvast bedankt voor jullie input!

    David

  • #2
    Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

    Oorspronkelijk geplaatst door ELDD Bekijk bericht
    Beste

    Momenteel werk ik met een Nikon D80 met een 18-200. Leuke combinatie als de lichtomstandigheden meevallen maar vanaf dat het ietwat donker wordt en je zoom moet gebruiken loop je snel tegen de mindere punten van de lens (niet lichtsterk) en de beperkingen van de D80 (erg veel ruis vanaf ISO 800).

    Ik ben nu een tweetal jaar bezig met fotografie (incl. lessen) en merk dat, naast landschapsfotografie, portretfotografie en studiofotografie mij ook sterk interesseert.
    waarom start je niet met een 85mm f1.8 lens? perfect voor portret en waarschijnlijk ook erg goed voor concerten... en betaalbaar!

    een 80-200mm ja, als je ze op een statief gebruikt... VR is toch handig op 200mm hoor!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

      Inderdaad, een investering in een portretlens ga ik zeker maken (vanaf januari namelijk cursus portretfotografie )

      De VR is inderdaad een heikel punt en zeker handig bij weinig licht aangezien ik de sluitertijden bij mijn camera moet laten oplopen want wat Iso bijgeven geeft meestal geen kwalitatieve foto meer...

      Wat je wel overal leest is dat lenzen in de categorie 80-200, 70-200 2.8 scherp zijn. Leveren dergelijke lenzen dan scherpere beelden op dan bijv mijn 18-200 op 200mm op laat ons zeggen een mooie zonnige dag waar het aspect van de VR dan minder speelt?

      Thx in advance!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

        een 80-200 f/2.8 is ook heel goed inzetbaar als portretlens en de beter verlichte concerten. Ik heb daarvan de draaizoom (optisch identiek) en ben daar meer dan zeer tevreden over.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

          Wat je wel overal leest is dat lenzen in de categorie 80-200, 70-200 2.8 scherp zijn. Leveren dergelijke lenzen dan scherpere beelden op dan bijv mijn 18-200 op 200mm op laat ons zeggen een mooie zonnige dag waar het aspect van de VR dan minder speelt?
          Ik heb zowel de 80/200 schuifzoom als de 18/200 gehad en de 80/200 is beter op alle punten, haar enige manko is dat ze geen VR heeft....
          Die VR heb ik nu op m'n 70/200 en alleen daarvoor zou ik al terug de VR kopen.

          Als je geen snelle AF nodig hebt is een schuifzoom een goedkoper alternatief dan een draaizoom met wel nog één klein nadeeltje; Procirep doet géén herstellingen aan de schuifzoom's meer, als je dus brokken hebt kan je ze weggooien, een draaizoom herstellen ze want die wordt nog steeds gemaakt.

          grtjs Jozef
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

            Thx voor je input Jozef!

            Het feit dat die schuifzoom idd niet meer hersteld wordt, had ik hier inderdaad ook al op het forum gelezen, wel dom eigenlijk. Gaan ze dat later ook zeggen bij de 70-200? Je zal als amateur maar investeren in kwalitatief materiaal die je niet hoeft te vervangen omdat het fiscaal afgeschreven is...om dan te horen dat je kunt fluiten achter een herstelling na x-aantal jaren...

            Hebben jullie toevallig ervaring met die 28-70? Ze zal ongetwijfeld ook minder zijn dan de 24-70, maar zou het verschil de meerprijs waard zijn? Wordt deze eigenlijk nog hersteld?

            Thx

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

              Oorspronkelijk geplaatst door ELDD Bekijk bericht
              Thx voor je input Jozef!


              Hebben jullie toevallig ervaring met die 28-70? Ze zal ongetwijfeld ook minder zijn dan de 24-70, maar zou het verschil de meerprijs waard zijn? Wordt deze eigenlijk nog hersteld?

              Thx
              Die 28-70 F2,8 "Thé beast" heb ik van nikon.
              Ik gebruik deze op mijn D700.
              Ik moet zeggen dat het een prachtobjectief is

              Die nieuwe 24-70 heeft nano coating, is nieuwer,..
              Maar ik denk dat er weinig verschil is tussen de 2 ivm optische en bouwkwaliteit.
              Het zijn alle 2 toplenzen

              Ik denk er toch niet aan om mijn 28-70 weg te doen en in plaats daarvan een 24-70 te kopen.

              Volgens mij wordt de 28-70 zeker en vast nog hersteld.
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

                Kan ik enkel maar beamen. De 28-70mm 2.8 is nog steeds een oerdegelijk top-objectief. Het objectief dat menige reporter in zijn tas had steken.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

                  Ondanks alle kwaliteiten van 28-70 vind ik geen prettige lens op een DX camera, gehad en verkocht en onmiddelijk weer aangeschaft voor een FX. Een 17-55 vind ik veel prettiger op een DX.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

                    Zal ik inderdaad aan de lijve moeten ondervinden, maar als ik nu kijk gebruik ik die 18-200 meestal toch maar vanaf 35 of 40 mm, en aangezien deze blijkbaar ook een mooie bokeh geeft en lichtsterk is vind ik hem interessant.
                    Pure DX lenzen ben ik niet meer van plan te kopen wegens eventuele latere overstap naar FF.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 28-70 en/of 80-200: to do or not

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ondanks alle kwaliteiten van 28-70 vind ik geen prettige lens op een DX camera, gehad en verkocht en onmiddelijk weer aangeschaft voor een FX. Een 17-55 vind ik veel prettiger op een DX.
                      Niet prettig is omwille van zijn grootte misschien een minder leuke lens, maar ze is en blijft zowel op DX als op FX een echte topper.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment

                      Working...
                      X