Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

    Heb vandaag wat zitten spelen met mijn 5DII met een vers opgeladen batterij : menu's doorbladeren, instellingen wijzigen en proberen, een paar testshots genomen, vaak met lifeview, en zag het batterijniveau zienderogen dalen. Tot ze volledig leeg was.

    Heb hooguit een 50-tal foto's genomen, maar wel veel door de menu's gebladerd.

    Is het normaal dat die batterij zo snel leeg is ? Of moet een batterij ook "gerodeerd" worden, en wordt ze beter na een paar keer opladen ?

    Ik heb alvast 2 reservebatterijen besteld.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

    Wel, of beter worden na een aantal keer opladen weet ik eigenlijk niet (heb ik nooit zo gemerkt) maar ik weet wel dat Liveview behoorlijk veel stroom vreet....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

      Normaalgezien is die accu goed voor meer dan 1000 foto's.
      Als ze heel snel leeg is, dan heb je waarschijnlijk een defecte gekregen, dat heb ik met de 1D MKIII ook meegemaakt. De accu die daar bij zat werd warm tijdens het laden, en dat is abnormaal voor een lithium-ion accu. De volgende dag was ze al compleet leeg.
      Ik heb toen een nieuwe gekregen.

      Een originele accu geeft dus ook geen 100% garantie dat ze perfect werkt.
      Volgens mij is dat omdat er in die accu's een chip zit, en die zorgt ervoor dat de accu na een tijd leeg raakt (een compleet lege lithium-ion accu kan je beter weggooien, als jouw camera ergens een jaar in stock heeft gezeten, dan zou het daar dus aan kunnen liggen). Dat merk ik ook aan de reserve-accu die ik heb voor de 1D MKIII, die moet ik ook elk half jaar in de lader steken omdat ze dan al voor 50% ontladen is, en dat is echt niet normaal voor een lithium-ion accu want die hebben bijna geen last van zelfontlading(ze wordt zelfs koel bewaard, en ik wissel de twee accu's af en toe om zodat ze toch allebei gebruikt worden, eigenlijk had ik geen tweede accu moeten kopen, want die gaat veel meer dan 2.000 foto's mee).

      Voor de 5D MKII heb ik pas een goedkope accu bijgekocht.
      Ze werkt prima, maar ik heb er nog niet veel foto's mee gemaakt (ik kan dus nog geen informatie geven over de capaciteit).
      Die kan je hier bestellen, de verzendkosten zijn inbegrepen, en ze leveren daar over het algemeen heel snel (het is bij de Hong Kong Post dat het pakket soms nog meer dan een week blijft liggen):


      Een lithium-ion accu wordt niet beter door ze te gebruiken, als ze nieuw uit de fabriek komt heeft ze meteen de maximale capaciteit, daarna gaat die geleidelijk aan verminderen, zelfs als je ze niet gebruikt.
      Als je ze telkens diep ontlaadt, dan zal ze sneller capaciteit verliezen dan wanneer je ze eerder terug in de lader steekt (dat komt overeen met een auto-acu, die gaat ook langer mee als ze bijna niet "gebruikt" wordt, en die wordt ook telkens terug bijgeladen als je met de auto rijdt).

      Als je de Live View of de videofunctie zelden gebruikt, dan kom je eigenlijk met één accu toe.
      Maar als het display continu ingeschakeld is, dan zal de accu wel veel sneller leeg zijn, en is het best dat je toch een reserve-accu meeneemt (zelfs een paar als je echt wil filmen).
      Last edited by Black B@ndit; 9 oktober 2011, 06:39.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Bart, merci !
        Ik had de batterij al laten opladen in de auto tijdens de terugrit van de winkel en het viel mij op dat de lader wel heel warm werd aan de onderkant. Niet zo zeer de batterij.

        Voor de rest is de batterijstatus volgens de info op de camera wel ok (100% opgeladen en ook volle blokjes voor oplaadcapaciteit).
        Tenzij die ook niet werkt / correct is als ze zou defect zijn.

        De batterij was van in het begin ook vrij leeg. Ik weet nu niet of ze volle batterijen vanuit de fabriek leveren, en dat ze dan ook snel leeg gelopen zou zijn ?
        Er zit wel de laatste firmware op en die is van mei dacht ik, dus is zeker geen jaar oud.

        Ik vond ook dat de batterij heel snel weer opgeladen was toen ik ze voor de 2e keer oplaadde, nadat ik ze dus leeg "gespeeld" had.

        Ik zal het maar weten als ik er echt mee fotografeer en kijk hoeveel foto's ik er uit haal, denk ik.

        Ik hou het goed in de gaten, en vraag anders een nieuwe.

        Binnenkort komen ook de reservebatt binnen en kan ik eens vergelijken.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

          Als het goed is zal je die reserve accu niet nodig hebben.
          Het klopt echter wel dat het scherm meer vermogen vraagt tov. de oude 5D
          Na een jaar is de accu van mijn 5D2 nog steeds prima en maak er met gemak
          +200 foto's mee die ik ook nog in de camera bekijk.

          gr.ron.
          http://exhi-fotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

            De meeste lithium-ion accu's die ik tot nu toe heb gekocht waren voor 70-75% geladen.
            Ik meet altijd de spanning van de 14500 en 18650 lithium-ion accu's als ze hier aankomen (die gebruik ik in zaklampen), en die zit altijd dan rond de 3,7V per cel.
            Een volledig geladen lithium-ion accu heeft een spanning van 4,2V per cel.

            De compatibele LP-E6 die ik eerder deze week aankreeg was volgens de camera voor 73% geladen, en het duurde wel een tijdje om ze verder te laden, dus denk ik dat het wel goed zit met de capaciteit van die accu.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              enige reden waarom je deze bron verkiest ? ... ze zijn aan veel minder dan de helft te vinden

              Comment


              • #8
                Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                Die van mijn 7D (zelfde type) begint na bijna 2 jaar wat van z'n pluimen te verliezen (nog maar 750 fotos ipv 1000 bij "normaal" gebruik), de tweede - ook een originele - is jonger en nog 100%.
                Een backup kopen was toch niet zo'n slecht idee.

                Comment


                • #9
                  Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?


                  Dan is er toch wel iets mis met mijn batterij vrees ik...
                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Die van mijn 7D (zelfde type) begint na bijna 2 jaar wat van z'n pluimen te verliezen (nog maar 750 fotos ipv 1000 bij "normaal" gebruik), de tweede - ook een originele - is jonger en nog 100%.
                  Een backup kopen was toch niet zo'n slecht idee.
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    enige reden waarom je deze bron verkiest ? ... ze zijn aan veel minder dan de helft te vinden
                    Dit type heb ik nog niet gevonden aan veel minder dan de helft van die prijs, dit is ook maar zo'n 13 euro, verzendkosten inbegrepen (iets goedkoper wel, maar bij Dealextreme moet je tegenwoordig extreem veel geduld hebben en als je ze nog goedkoper vindt, dan worden ze weer duurder omdat er verzendkosten bijkomen).
                    De oude BP511 kon ik indertijd vinden voor 5,99 euro, maar de LP-E6 is niet zo gemakkelijk te vinden tegen een nog lagere prijs dan dit.

                    Via die website heb ik al meer spullen besteld, en dat gaat altijd snel en zonder problemen.
                    Last edited by Black B@ndit; 9 oktober 2011, 18:30.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Dit type heb ik nog niet gevonden aan veel minder dan de helft van die prijs, dit is ook maar zo'n 13 euro, verzendkosten inbegrepen (iets goedkoper wel, maar bij Dealextreme moet je tegenwoordig extreem veel geduld hebben en als je ze nog goedkoper vindt, dan worden ze weer duurder omdat er verzendkosten bijkomen).
                      De oude BP511 kon ik indertijd vinden voor 5,99 euro, maar de LP-E6 is niet zo gemakkelijk te vinden tegen een nog lagere prijs dan dit.

                      Via die website heb ik al meer spullen besteld, en dat gaat altijd snel en zonder problemen.
                      Oeps, slecht gekeken bij mijn gebruikelijke batterijbron ... normaliter is het altijd verzending inbegrepen ... bij deze batterij is dit niet het geval ... het wordt 15$ oftwel 11 Euro verzending inbegrepen ... de setprijs incl. lader is dan wel weer verzending incl. geprijsd en die is net geen 15 Euro ... deze laderkes doen hun werk goed en zijn heel compact ... ze kunnen via sigarenaanstekerconnectie je batterij ook opladen op 12-24V DC ... dus auto, caravan of boot. De BP-511 is ' iets ' beterkoop ... de setprijs incl. laderke is minder dan 8,5 Euro incl. verzending

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        Oeps, slecht gekeken bij mijn gebruikelijke batterijbron ... normaliter is het altijd verzending inbegrepen ... bij deze batterij is dit niet het geval ... het wordt 15$ oftwel 11 Euro verzending inbegrepen ... de setprijs incl. lader is dan wel weer verzending incl. geprijsd en die is net geen 15 Euro ... deze laderkes doen hun werk goed en zijn heel compact ... ze kunnen via sigarenaanstekerconnectie je batterij ook opladen op 12-24V DC ... dus auto, caravan of boot. De BP-511 is ' iets ' beterkoop ... de setprijs incl. laderke is minder dan 8,5 Euro incl. verzending
                        en welke bron is dat dan? heb er wel interesse in
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Die van mijn 7D (zelfde type) begint na bijna 2 jaar wat van z'n pluimen te verliezen (nog maar 750 fotos ipv 1000 bij "normaal" gebruik), de tweede - ook een originele - is jonger en nog 100%.
                          Een backup kopen was toch niet zo'n slecht idee.
                          toch normaal lijkt me zo. Batterijen verslijten nu eenmaal. Waarom denk je dat veel bedrijven hun laptops afschrijven op 3j (want ze nemen veel care-packs)???? Die batterijen zijn tegen dan gewoon versleten en in verhouding met de ouderdom van de laptop en de nieuwprijs van een recente laptop niet echt meer verantwoord om nog een nieuwe batterij aan te schaffen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht

                          Dan is er toch wel iets mis met mijn batterij vrees ik...
                          Ik denk dat er niet mis is als je batterij al een bepaalde ouderdom heeft en ik zou ook zoals je reeds aanhaalde eens kijken hoeveel foto's je kan maken zonder andere dingen te doen
                          Website: http://www.svisimaging.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                            @ Dama: staan alle blokjes er nog bij 'recharge performance' als je bij 'battery info' kijkt?

                            Ter vergelijking: ik heb bij mij net even gecheckt, en bij 78% staan er nu 194 foto's - evenwel zonder het scherm veel te gebruiken.

                            Meestal gebruik ik heel veel live view, en zelfs met heel intensief gebruik heb ik met 2 batterijen in de grip steeds nog over aan het eind van de dag.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Batterij nieuwe 5DII snel leeg ?

                              Ik heb 3 x LP-E6.
                              Drie weken geleden fotografeerde ik een huwelijk (+1200 foto's) met 1 batterij.
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X