Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's avondfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's avondfeest

    Beste allemaal,

    Er is mij gevraagd om foto's te maken bij een feest, tussendoor. Het is in een strandtent in de avond, dus je hebt te maken met sfeerlicht. Ook ga ik foto's maken bij binnenkomst van de mensen. Graag zou ik tips willen krijgen over dit onderwerp. Ben niet ervaren in het maken van avondfoto's.

    De vragen: Welke iso, diafragma moet ik kiezen? Moet ik een externe flitser gebruiken, of kan ik ook met mijn toestel uit de voeten (handen).

    De uitrusting: canon450,canon50mm(f2.8), tamron 70-300mm,canon 17-55mm

    Alvast bedankt voor het meedenken!
    Last edited by RIEK; 8 oktober 2011, 12:10.

  • #2
    Re: Foto's avondfeest

    Hoe ik het ongeveer doe... ISO omhoog (800, 1600 indien nodig 3200), met de standaardlens f/4 (tamron) met de 70-200(Nikon) f/2.8 Toestel op manueel, sluitertijd ±1/20 1/40... (uitproberen) en flitsen op TTL (geen TTL-BL) en dan de flitser wegdraaien en proberen bouncen tegen muur. (als die er is en niet knalrood is ;-) ) En spelen met de flitscompensatie.
    Altijd zorgen dat je minstens 2à3 stops onderbelicht zodat het flitslicht voor de scherpte zorgt.
    Moet je natuurlijk ter plaatse zien, als er licht genoeg is werk ik op diafragmastand en zonder flits...
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Foto's avondfeest

      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
      Hoe ik het ongeveer doe... ISO omhoog (800, 1600 indien nodig 3200), met de standaardlens f/4 (tamron) met de 70-200(Nikon) f/2.8 Toestel op manueel, sluitertijd ±1/20 1/40... (uitproberen) en flitsen op TTL (geen TTL-BL) en dan de flitser wegdraaien en proberen bouncen tegen muur. (als die er is en niet knalrood is ;-) ) En spelen met de flitscompensatie.
      Altijd zorgen dat je minstens 2à3 stops onderbelicht zodat het flitslicht voor de scherpte zorgt.
      Moet je natuurlijk ter plaatse zien, als er licht genoeg is werk ik op diafragmastand en zonder flits...
      Bedankt voor dit snelle antwoord. Ok van dat onderbelichten wist ik niet. Ik ga voor het feest naar de locatie, om de belichting te checken. Ik heb nooit eerder manueel gefotografeerd. Ik schiet tot nu toe op AV, maar ga het uitproberen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's avondfeest

        Oorspronkelijk geplaatst door RIEK Bekijk bericht
        Bedankt voor dit snelle antwoord. Ok van dat onderbelichten wist ik niet. Ik ga voor het feest naar de locatie, om de belichting te checken. Ik heb nooit eerder manueel gefotografeerd. Ik schiet tot nu toe op AV, maar ga het uitproberen.
        http://neilvn.com/tangents/index/flash-photography/ lezen!
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Foto's avondfeest

          Graag zou ik nog meer tips krijgen van iemand die ik nog mis?

          Comment


          • #6
            Re: Foto's avondfeest

            Oorspronkelijk geplaatst door RIEK Bekijk bericht
            Graag zou ik nog meer tips krijgen van iemand die ik nog mis?


            M stand f/4 of f/5.6, sluitertijd 1/60 tot 1/100, ISO 400.
            Thuis al wat oefenen en foto's bekijken op je pc of ze al dan niet gelukt zijn.
            In ieder geval zou ik ze in RAW nemen.
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

            Comment


            • #7
              Re: Foto's avondfeest

              Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
              M stand f/4 of f/5.6, sluitertijd 1/60 tot 1/100, ISO 400.
              Thuis al wat oefenen en foto's bekijken op je pc of ze al dan niet gelukt zijn.
              In ieder geval zou ik ze in RAW nemen.
              thnx voor de extra informatie. Zelf doe ik altijd RAW+Jpeg, kan ik kiezen

              Comment


              • #8
                Re: Foto's avondfeest

                Vanavond geoefend in de tent waar het is. iso 400 ging prima, 5.0, onderbelichten 1/2 tot 2/3 stop is max, Sluitertijd variabel. De tent is omringd door ramen en op het plafond hangen lampionnen (wit licht).

                Verder een externe flitser naar boven gericht (wit plafond en witte kamerschermen!) Dat ging goed. Dan krijgen de mensen ook geen direct flitslicht in de ogen. Dat werkt trouwens wel goed zeg zon externe flitser!

                Hoe krijg ik een geringe reflectie van de ramen? Is daar een trucje voor?

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's avondfeest

                  Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                  Hoe ik het ongeveer doe... ISO omhoog (800, 1600 indien nodig 3200), met de standaardlens f/4 (tamron) met de 70-200(Nikon) f/2.8 Toestel op manueel, sluitertijd ±1/20 1/40... (uitproberen) en flitsen op TTL (geen TTL-BL) en dan de flitser wegdraaien en proberen bouncen tegen muur. (als die er is en niet knalrood is ;-) ) En spelen met de flitscompensatie.
                  Altijd zorgen dat je minstens 2à3 stops onderbelicht zodat het flitslicht voor de scherpte zorgt.
                  Moet je natuurlijk ter plaatse zien, als er licht genoeg is werk ik op diafragmastand en zonder flits...
                  effe tussendoor, wat is het verschil met TTL en TTL-BL eigenlijk?
                  Nikon D90

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's avondfeest

                    Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                    effe tussendoor, wat is het verschil met TTL en TTL-BL eigenlijk?
                    Als de achtergrond helderder is dan het voorwerp op de voorgrond gebruik ik TTL-BL.
                    In de prakijk, binnen op een feest dus altijd TTL, buiten overdag altijd TTL-BL
                    Hier legt men het uit klik
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's avondfeest

                      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                      Als de achtergrond helderder is dan het voorwerp op de voorgrond gebruik ik TTL-BL.
                      In de prakijk, binnen op een feest dus altijd TTL, buiten overdag altijd TTL-BL
                      Hier legt men het uit klik
                      Moet je je ev op het de externe flitser zelf ''onderbelichten'' of moet dit op de camera zelf?

                      Ik heb nu ook zo'n bounch kapje voor over de flitser, zodat je het flitslicht kan beperken, mocht je rechtstreeks willen flitsen. Of is het toch beter alles via het witte plafond te doen? (naar boven flitsen)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's avondfeest

                        Thx voor de uitleg en het linkje,
                        grtz
                        Nikon D90

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's avondfeest

                          Oorspronkelijk geplaatst door RIEK Bekijk bericht
                          Moet je je ev op het de externe flitser zelf ''onderbelichten'' of moet dit op de camera zelf?

                          Ik heb nu ook zo'n bounch kapje voor over de flitser, zodat je het flitslicht kan beperken, mocht je rechtstreeks willen flitsen. Of is het toch beter alles via het witte plafond te doen? (naar boven flitsen)
                          Ik regel het altijd op de flits zelf. (en niet enkel onderbelichten, soms ook + ) Zou kunnen dat beide werkt en dat ze bij elkaar opgeteld worden, maar weet 't niet zeker. En dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Die omnibounce gebruik ik meestal niet, stuurt het licht gewoon in alle richtingen. De laatste keer op een feest, donkere muren, hoog plafond... Dan heb ik het gebruikt en viel redelijk mee. Je probeert beter niet enkel alleen tegen het plafond te flitsen, komt het licht van boven en krijg je donkere schaduwen onder de ogen. Beter bouncen tegen muur en plafond en per situatie de flits links of rechts draaien.
                          Voorbeeld met de omnibounce klik

                          Cameramodel: NIKON D700
                          Lens: 70.0-200.0 mm f/2.8
                          Focuslengte: 190 mm (35mm equivalent: 190 mm)
                          Focusafstand: 4.47 m
                          Diafragma: f/3.2
                          Belichtingstijd: 0.020 s (1/50)
                          ISO-equivalent: 1600
                          Belichting: Handmatig
                          Belichtingsmodus: Handmatig
                          Lichtbron: Flits
                          Geflitst: Ja


                          (sorry was dit eigenlijk vergeten antwoorden)
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's avondfeest

                            Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                            Ik regel het altijd op de flits zelf. (en niet enkel onderbelichten, soms ook + ) Zou kunnen dat beide werkt en dat ze bij elkaar opgeteld worden, maar weet 't niet zeker. En dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Die omnibounce gebruik ik meestal niet, stuurt het licht gewoon in alle richtingen. De laatste keer op een feest, donkere muren, hoog plafond... Dan heb ik het gebruikt en viel redelijk mee. Je probeert beter niet enkel alleen tegen het plafond te flitsen, komt het licht van boven en krijg je donkere schaduwen onder de ogen. Beter bouncen tegen muur en plafond en per situatie de flits links of rechts draaien.
                            Voorbeeld met de omnibounce klik

                            Cameramodel: NIKON D700
                            Lens: 70.0-200.0 mm f/2.8
                            Focuslengte: 190 mm (35mm equivalent: 190 mm)
                            Focusafstand: 4.47 m
                            Diafragma: f/3.2
                            Belichtingstijd: 0.020 s (1/50)
                            ISO-equivalent: 1600
                            Belichting: Handmatig
                            Belichtingsmodus: Handmatig
                            Lichtbron: Flits
                            Geflitst: Ja


                            (sorry was dit eigenlijk vergeten antwoorden)

                            Geweldig! Hier heb ik zeker wat aan. Bedankt voor alle tips.

                            Ik ga eens oefenen met de diffuser. Ben enthousiast over je bijgevoegde foto, mooie sfeer.

                            In mijn geval is de weerkaatsing via de vele ramen het grootste issue waar ik rekening mee moet houden, maar dat los ik op door met mijn rug naar de ramen te staan
                            Last edited by RIEK; 6 november 2011, 18:29.

                            Comment

                            Working...
                            X