Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

low budget - basis continu verlichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • low budget - basis continu verlichting

    Ik volg een avondopleiding digitale fotografie. Aangezien het nog zeer basis is ben ik niet van plan om professionele (lees: duur) lichtapparaten aan te schaffen.
    We hebben nu een opdracht om door middel van 3 lampen een "glamoureffect" te creëren, 2 zijdelings en 1 achter.

    Nu zijn die lampen het probleem, ik heb al wat gezocht en er wordt veel gesproken over bouwlampen, er zijn er die zeggen "bouwlampen zijn voor op de werf, studiolampen voor in de studio". Aan zo'n meningen heb ik dus niets. Zou er iemand tips hebben wat ik kan gebruiken, ik kan er wel iets aan spenderen van geld, maar ik ga geen zotte dingen doen.
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: low budget - basis continu verlichting

    Daar moet je niet naar luisteren, als je geen groot budget hebt kun je best bouwlampen gebruiken. Je moest eens weten hoeveel er zijn die dit doen. Bekijk dit maar eens. http://www.youtube.com/watch?v=kMZlK...el_video_title

    Groeten David
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust

    Comment


    • #3
      Re: low budget - basis continu verlichting

      Een andere mogelijkheid is flitsen te huren voor één dag of je opnames gaan maken in een huurstudio of de studio van een bevriende fotograaf.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: low budget - basis continu verlichting

        ik heb toendertijd 2 lampen met statief, inclusief paraplu's, via marktplaats gekocht voor 30 euro of zo
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: low budget - basis continu verlichting

          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
          ik heb toendertijd 2 lampen met statief, inclusief paraplu's, via marktplaats gekocht voor 30 euro of zo
          Dan heb je veel geluk want dat gebeurd niet vaak dat je zo'n koopje kunt doen.
          ik kijk ook vaak rond maar nog niets tegengekomen.
          Photography is a way to see the world in detail.
          Fotograaf op rust

          Comment


          • #6
            Re: low budget - basis continu verlichting

            Met de paraplu's zal ik wat wachten, zou beginnen met gewone lampen die rechtstreeks schijnen.
            Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

            Comment


            • #7
              Re: low budget - basis continu verlichting

              Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
              Met de paraplu's zal ik wat wachten, zou beginnen met gewone lampen die rechtstreeks schijnen.
              Je kunt er ook gewoon een doek voorhangen om zachter te maken.
              Photography is a way to see the world in detail.
              Fotograaf op rust

              Comment


              • #8
                Re: low budget - basis continu verlichting

                Ik heb net 2 halogeen bouwlampen van 500W gaan halen.
                Dit is toch een hoop licht, zijn halogeenlampen eigenlijk dimbaar?
                Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                Comment


                • #9
                  Re: low budget - basis continu verlichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                  Daar moet je niet naar luisteren, als je geen groot budget hebt kun je best bouwlampen gebruiken. Je moest eens weten hoeveel er zijn die dit doen. Bekijk dit maar eens. http://www.youtube.com/watch?v=kMZlK...el_video_title

                  Groeten David

                  dat denk ik niet... denk dat je de bouwlamp gebruikers hier op 1 hand kan tellen... Sta eens allemaal recht die bouwlampen gebruiken! En laat je foto's zien, ook in kleur!! velen hebben het geprobeerd... maar zijn er van afgestapt wegens: ontoereikend licht... groot verbruik... warmte ontwikkeling... moeilijke kleur temperatuur... Niet makkelijk regelbaar... moeilijk om modifiers toe te passen... modellen knijpen de ogen dicht... gevaarlijk (als ze omvallen)...
                  en vooral... je bevriest het model niet met de flash, dus moet je ook rekening houden met de sluitertijd! wat echt wel een probleem wordt... je moet dus rekening gaan houden met je omgevings licht... alles is dus omgevings licht... dat verandert heel wat aan je opzet...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                  Ik heb net 2 halogeen bouwlampen van 500W gaan halen.
                  Dit is toch een hoop licht, zijn halogeenlampen eigenlijk dimbaar?
                  Halogeenlampen zijn niet altijd dimbaar... 500Watt zegt eigenlijk weinig... kijk maar eens hoeveel Watt een LED licht verbruikt... een 4 watt led lampje levert tegenwoordig een equivalent van 50Watt gloeilamp...
                  het is Lumen die je licht bepaalt... Een bouwlamp geeft vooral warmte... en niet zoveel licht...

                  als je toch opleiding volgt en er iets van wil maken, koop dat eerder dit...

                  je kan heel goedkoop een stel reportage flitsers kopen, die alle problemen die hier boven opgesomd werden teniet doen...

                  draadloze getriggerde (via RF602: 20€ voor een setje) manuele flitsers:

                  YN460 II op ebay voor ca. 32€ 't stuk... werkt naar behoren!
                  YN560 op ebay 50€
                  Last edited by d_oracle; 8 oktober 2011, 15:16.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: low budget - basis continu verlichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                    Ik heb net 2 halogeen bouwlampen van 500W gaan halen.
                    Dit is toch een hoop licht, zijn halogeenlampen eigenlijk dimbaar?
                    Halogeen lampen kan je inderdaad dimmen, maar even goed is (als je de plaats ervoor hebt) om je lampen verder weg te zetten, dat dimt ook al een beetje.
                    Of je gebruikt een wit laken om een grote diffusor te maken (wel opletten : hou je laken ver genoeg, anders heb je kans dat het verbrandt)
                    Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: low budget - basis continu verlichting

                      Ik heb express bouwlampen genomen omdat ik deze nog altijd ergens anders kan gebruiken. In de cursus zijn we nog niet bezig over flitsen en ik zou liever niet op de zaken vooruit lopen. Ik ben toch blij te zien dat er goedkope(re) flitsen bestaan. Ik dacht dat je al minimum 150€ mocht neertellen, maar dit is nog wat voor later.

                      * edit: 1 bouwlamp is 8550 lumen.
                      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: low budget - basis continu verlichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                        Ik heb express bouwlampen genomen omdat ik deze nog altijd ergens anders kan gebruiken.
                        gelukkig maar! gebruik ze maar onmiddellijk voor die andere klusjes... Een bouwlamp (40€?)... kost immers makkelijk meer als een goedkope flash (32€) en als je ze wilt dimmen... betaal je nog eens 40€ voor een 500W 220v dimmer...
                        terwijl dat die goedkope flash dat allemaal in zich heeft... je kan ze trouwens aansturen met de interne flash van je toestel (slave mode)
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: low budget - basis continu verlichting

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          gelukkig maar! gebruik ze maar onmiddellijk voor die andere klusjes... Een bouwlamp (40€?)... kost immers makkelijk meer als een goedkope flash (32€) en als je ze wilt dimmen... betaal je nog eens 40€ voor een 500W 220v dimmer...
                          terwijl dat die goedkope flash dat allemaal in zich heeft... je kan ze trouwens aansturen met de interne flash van je toestel (slave mode)
                          Ik denk dat je meer weet van fotografie dan bouw
                          Zo'n bouwlamp kost een goeie 13€.
                          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: low budget - basis continu verlichting

                            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                            Ik denk dat je meer weet van fotografie dan bouw
                            Zo'n bouwlamp kost een goeie 13€.
                            en de dimmer? en de reserve lampjes? (bij mij springen die lampen geregeld)

                            soit... experimenteer er maar mee... hebben we allemaal gedaan... ik heb er nog twee liggen...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: low budget - basis continu verlichting

                              Bekijk ze in mijn geval maar als "opbouw"lampen. Mijn eerste prioriteit is voor het moment een dslr, ben nu nog met een bridge aan het volgen, maar ik schiet tekort. Die flitsers en dergelijke komen ook nog in orde, beginnen met het begin.
                              Bedankt aan allen voor de info!!
                              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                              Comment

                              Working...
                              X