Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geautomatiseerde fotostudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geautomatiseerde fotostudio

    Dit was mijn geïntegreerde proef in het 6de jaar elektrische installatietechnieken
    Link naar een filmpje
    Door een druk op de startknop wordt het achtergronddoek naar zijn beginpositie gerold.
    Vanaf dan kan je kiezen uit 3 "sferen", dit houdt in dat je 3 achtergronden en 3 belichtingen kan kiezen.
    Als je belichting en achtergrond juist staan, ga je onder de sensor staan.
    Deze detecteert waarna er een foto genomen wordt.
    In het filmpje wordt alles duidelijk.

    Dan was het vandaag de uitreiking van de Zimmerprijs.
    Ik ben 3de geworden!

    Prijs! by Jensdh, on Flickr

    Ik wou gewoon even mijn vreugde delen, en weten of dit eindwerk kan gesmaakt worden

  • #2
    Re: Geautomatiseerde fotostudio

    helemaal duidelijk wordt het me toch niet hoor, door het filmpje.
    een begeleidende uitleg had welkom geweest.

    maar alleszins een dikke proficiat voor de uitvinding.

    Comment


    • #3
      Re: Geautomatiseerde fotostudio

      Proficiat met je 3de prijs, in de praktijk ziet een fotostudio der wel héél anders uit dan je het hebt voorgesteld, maar qua techniek en schakelingen zal het wel een boeiend experiment geweest zijn.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Geautomatiseerde fotostudio

        Proficiat met je derde prijs, maar in de praktijk kan je met het hele concept weinig aanvangen.
        Je gaat ONDER de sensor staan en de foto wordt genomen.
        Het resultaat zie je in de laatste seconden van het filmpje : een pasfoto waarvan 1/3 van het hoofd is afgesneden.
        Als je maar 1m65 lang bent krijg je alleen een foto van de achtergrond. Ben je 1m85 dan krijg je een foto van je borst.
        Er moet nog een systeem bij dat de camera of het model op de juiste hoogte plaatst.
        Wat betreft de S7 PLC : dit is echt overkill. Met een Siemens LOGO van 100€ heb je nog genoeg inputs/outputs over om het ontwerp te verfijnen.(of moest het absoluut een project zijn in S7 ?)
        Last edited by notex; 8 oktober 2011, 10:37.

        Comment


        • #5
          Re: Geautomatiseerde fotostudio

          Aangezien ik de richting elektriciteit volgde, kon ik geen mechanische constructie maken die de camera omhoog en naar beneden zou kunnen laten gaan.
          Daarover hebben we ook nagedacht.

          Over de PLC, het is maar met welke programmeertaal je het beste/liefste werkt. Een crouzet kon in mijn geval ook maar ik had graag een PLC.

          Comment


          • #6
            Re: Geautomatiseerde fotostudio

            Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
            Aangezien ik de richting elektriciteit volgde, kon ik geen mechanische constructie maken die de camera omhoog en naar beneden zou kunnen laten gaan.
            Daarover hebben we ook nagedacht.
            Een DC motortje op 24V met een reductiekastje kan je in de dump vinden voor enkele euro's. Monteer dat eenvoudig op de plaats van het draaischroefje van je statief, samen met een potentiometer of encoder voor de feedback, eventueel nog met 2 microswitctchen als eindschakelaar.

            Het grote probleem van onze huidige afstuderende technici is dat ze niet polyvalent meer zijn. Een graduaat elektriciteit slaat in paniek wanneer er een thyristor of een potentiometer moet gebruikt worden. Een graduaat of bachelor in de elektronica weet niet hoe hij een simpele relais kan gebruiken.
            Ik kan je verzekeren dat in de industrie elektriciteit, electronica, pneumatiek, meet-en regeltechniek en mechanica onafscheidbaar zijn.
            Ik reis de hele wereld rond om problemen op te lossen waarvoor soms 10 firmas forfait hebben moeten geven omdat hun techniekers niet polyvalent zijn. Iedereen wijst naar mekaar, maar oplossingen komen er niet en niemand durft er verantwoordelijkheid nemen.
            Ik krijg soms stagiaires die als eindwerk elektriciteit een kraanbesturing of een plotter/freesmachine met S7-sturing hebben gemaakt, maar die nog niet weten hoe ze de draairichting van een 3 fasen motor moeten omwisselen.
            Als je in je carriere verder wil komen dan leidingen leggen in de nieuwbouw en stopkontakten en schakelaars aansluiten, studeer dan nog wat bij in de sector elektromechanica of meet-en regeltechniek. Dan word je slimmer dan de juryleden die je een derde prijs hebben gegeven voor een geautomatiseerde fotostudio waar je in de praktijk nul komma nul kunt mee doen. Sorry dat ik misschien hard over kom, maar dat is de realiteit.
            Last edited by notex; 8 oktober 2011, 21:51.

            Comment


            • #7
              Re: Geautomatiseerde fotostudio

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Een DC motortje op 24V met een reductiekastje kan je in de dump vinden voor enkele euro's. Monteer dat eenvoudig op de plaats van het draaischroefje van je statief, samen met een potentiometer of encoder voor de feedback, eventueel nog met 2 microswitctchen als eindschakelaar.

              Het grote probleem van onze huidige afstuderende technici is dat ze niet polyvalent meer zijn. Een graduaat elektriciteit slaat in paniek wanneer er een thyristor of een potentiometer moet gebruikt worden. Een graduaat of bachelor in de elektronica weet niet hoe hij een simpele relais kan gebruiken.
              Ik kan je verzekeren dat in de industrie elektriciteit, electronica, pneumatiek, meet-en regeltechniek en mechanica onafscheidbaar zijn.
              Ik reis de hele wereld rond om problemen op te lossen waarvoor soms 10 firmas forfait hebben moeten geven omdat hun techniekers niet polyvalent zijn. Iedereen wijst naar mekaar, maar oplossingen komen er niet en niemand durft er verantwoordelijkheid nemen.
              Ik krijg soms stagiaires die als eindwerk elektriciteit een kraanbesturing of een plotter/freesmachine met S7-sturing hebben gemaakt, maar die nog niet weten hoe ze de draairichting van een 3 fasen motor moeten omwisselen.
              Als je in je carriere verder wil komen dan leidingen leggen in de nieuwbouw en stopkontakten en schakelaars aansluiten, studeer dan nog wat bij in de sector elektromechanica of meet-en regeltechniek. Dan word je slimmer dan de juryleden die je een derde prijs hebben gegeven voor een geautomatiseerde fotostudio waar je in de praktijk nul komma nul kunt mee doen. Sorry dat ik misschien hard over kom, maar dat is de realiteit.
              O maar ik ben me er zeker van bewust dat je met dit eindwerk vrij weinig kan doen in de praktijk.
              Ik denk niet dat er in mijn klas 1 eindwerk was wat gebruikt kon worden in de praktijk.
              Waarom niet? Onze school is nogal low budget, een gemeenteschool.
              Scholen zoals het VTI van Lier of Zandhoven hebben een "pick and place" machine van ong. 8000 euro, met de nodige servomotoren en pneumatiek.
              Daar heb je niet te kiezen wat je als eindwerk doet, daar krijg je een kant en klare machine die je alleen nog hoeft aan te sluiten/programmeren.
              (Dit was ook een deelnemend werk).
              Dat is een machine die kan gebruikt worden in de praktijk.

              Comment


              • #8
                Re: Geautomatiseerde fotostudio

                Leuk gedaan in ieder geval.

                De enige component waarbij ik me echter vragen stel is het mechanisme om de ontspanknop in te drukken. Zou het niet makkelijker zijn om dat elektronisch te doen (zoals met een afstandsbediening)? Geen idee of dit binnen het leerplan valt, maar moeilijk kan dit toch ook niet zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Geautomatiseerde fotostudio

                  Oorspronkelijk geplaatst door mich_ Bekijk bericht
                  Leuk gedaan in ieder geval.

                  De enige component waarbij ik me echter vragen stel is het mechanisme om de ontspanknop in te drukken. Zou het niet makkelijker zijn om dat elektronisch te doen (zoals met een afstandsbediening)? Geen idee of dit binnen het leerplan valt, maar moeilijk kan dit toch ook niet zijn.
                  Ik dacht eerst aan pneumatica, maar dit was onhaalbaar wegens geen perslucht in de buurt.
                  Het is inderdaad een zeer marginale manier, wat inderdaad jammer is

                  Comment

                  Working...
                  X