Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

28-105 of 24-105 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 28-105 of 24-105 IS

    Ga me een Canon 5D M2 aankopen en vroeg me af of ik mijn EF 28-105 3.5-4.5 USM (zonder IS en 20 jaar oud) zou gebruiken of de nieuwe L-lens 24-105 zou bijkopen.
    Zijn er mensen die beide objectieven gebruiken en is een kwaliteitsverschil ondervinden ?
    Ik ben me ervan bewust dat mijn ouwe 28-105 geen IS heeft, maar deze deed destijds (analoog) goed werk,en als er al een miniem kwaliteitsverschil is zou ik centjes sparen voor iets anders.
    Ik ben een "rustige" fotograaf; landschap, architectuur, mensen maar geen actie
    graag jullie mening
    groetjes,
    Ray
    Canon EOS 5D MIV
    https://www.flickr.com/photos/valloray/

  • #2
    Re: 28-105 of 24-105 IS

    Ik zou het gewoon maar eens proberen met die 28-105 , die toch een behoorlijke reputatie heeft.
    Ik heb hem ook gehad, maar hij is ergens in de jaren '90 gesneuveld, is daarna vervangen door een oude EF 28-70 F3.5-4.5 II , die was wel ietsje beter.
    Mocht het tegenvallen, kan je altijd gaan werken aan iets beters.

    Comment


    • #3
      Re: 28-105 of 24-105 IS

      Heb sinds eergisteren de combo 5DII en de 24-105 f4 L. Jammer genoeg nog niet veel kunnen testen maar de eerste bevindingen zijn wel uitermate goed!

      Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
      Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

      Comment


      • #4
        Re: 28-105 of 24-105 IS

        Het probleem is dus dat je de complete kit (5D MKII + 24-105 f4 L IS) minder betaalt dan dat je de 5D MKII en de 24-105 apart koopt.
        Je kan dus niet even testen of die 28-105 die je nu hebt wel goed presteert op een 5D MKII vooralleer je die camera hebt gekocht, en als die combinatie dan toch wat zou tegenvallen, dan moet je de 24-105 toch nog aanschaffen en ben je meer geld kwijt...

        Die 28-105 heb ik vroeger ook nog op een analoge camera gebruikt, maar die heb ik samen met die camera verkocht toen ik mijn eerste DSLR kocht. Ik heb ze dus nooit gebruikt op een digitale camera, en daarom weet ik ook niet hoe die daarop presteert.

        De 24-105 f4 L IS en de 24-70 f2,8 L presteren in ieder geval heel goed op mijn 5D MKII, maar dan weet je nog niet veel meer over die oude 28-105...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 28-105 of 24-105 IS

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het probleem is dus dat je de complete kit (5D MKII + 24-105 f4 L IS) minder betaalt dan dat je de 5D MKII en de 24-105 apart koopt.
          Klopt helemaal en dat scheelt eigenlijk toch wel best veel als je het uittelt... Daarom dat ik dan ook maar ineens de et heb aangeschaft. Gewoon met het gedacht, dat als je een 5DII aanschaft en daar best wel een redelijke som geld tegenaan gooit. Daarom dat er dan ook glas moet opstaan die de prestaties van die 5DII waarmaakt vind. Al maakt het de aankoop dan nog wat prijziger ...

          Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
          Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

          Comment


          • #6
            Re: 28-105 of 24-105 IS

            Ja Bart,
            dat is de reden waarom ik twijfel.... achteraf bijkopen kost dit objectief véééél meer.
            Er zal ook wel niemand meer zijn die een twintig jaar oud objectief gebruikt op een nieuwe digitale camera. Misschien toch mijn ouwe rommel maar van de hand doen ?
            Canon EOS 5D MIV
            https://www.flickr.com/photos/valloray/

            Comment


            • #7
              Re: 28-105 of 24-105 IS

              Bekijk deze vergelijking tussen de 28-105 en de 24-105 f4 L IS:
              View the image quality delivered by the Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              (muis over de foto = 24-105 f4 L IS, je kan verschillende brandpuntsafstanden en diafragma-openingen vergelijken)

              Als ik dat bekijk, dan zou ik er niet lang over moeten nadenken, het is duidelijk dat de 24-105 f4 L IS optisch heel wat beter is dan de oude 28-105.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: 28-105 of 24-105 IS

                Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
                Ja Bart,

                Er zal ook wel niemand meer zijn die een twintig jaar oud objectief gebruikt op een nieuwe digitale camera. Misschien toch mijn ouwe rommel maar van de hand doen ?
                Hier zit je er totaal naast.
                Er zijn er miljoenen over de hele wereld die oudere objectieven gebruiken op een digitale camera.....ook vroeger werden goede optieken gemaakt.
                1 Van mijn beste lenzen is een 25 jaar oude EF 28-70 F3.5-4.5II en ook de EF 24-85 F3.5-4.5 wordt heel veel gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: 28-105 of 24-105 IS

                  Inderdaad, deze site laat een duidelijk verschil zien tussen beide objectieven;
                  Wat me wel de wenkbrauwen doet fronsen is dat volgens hen de 24-70 (L 2.8) wat toch DE toplens is minder scherp is op 24mm dan de 24-105; Raar toch
                  Canon EOS 5D MIV
                  https://www.flickr.com/photos/valloray/

                  Comment


                  • #10
                    Re: 28-105 of 24-105 IS

                    Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
                    Inderdaad, deze site laat een duidelijk verschil zien tussen beide objectieven;
                    Wat me wel de wenkbrauwen doet fronsen is dat volgens hen de 24-70 (L 2.8) wat toch DE toplens is minder scherp is op 24mm dan de 24-105; Raar toch
                    De 24-70 is wel goed, maar de 17-55 f2,8 IS die ik vroeger op de 20D en 40D heb gebruikt was beter.
                    Ik zou graag een 24-70 zien met een vergelijkbare beeldkwaliteit als de 70-200 f2,8 L IS II. Voor de kostprijs van die lens zou dat eigenlijk wel mogen...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: 28-105 of 24-105 IS

                      De Canon 24-70 mm/2.8 wordt niet door iedreen als DE toplens aangeduid! Die status hebben wel bv de Canon 70-200 mm/2.8 L IS MK2 en het kleien f/4.0 broertje gekregen.

                      Vergeleken met de 70-200/2.8 MK2 vind ik ook de 24-105 mm/4.0. bij 105 mm, geen topper.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: 28-105 of 24-105 IS

                        Bedankt voor jullie reacties,
                        Mede hierdoor ga ik voor de combinatie D5MII + 24-105.
                        Wel niet erg lichtsterk maar een lijkt me een kwalitatief en leuk objectief om oa. bij daguitstapjes als single lens mee te nemen. Kan ik later nog doorsparen voor lichtsterke objectieven.
                        Maar nu zie ik op de sites van de "grote" fotowinkels dat die combo overal uitverkocht is
                        Zou er iets nieuws op komst zijn?
                        groetjes van Ray
                        Canon EOS 5D MIV
                        https://www.flickr.com/photos/valloray/

                        Comment


                        • #13
                          Re: 28-105 of 24-105 IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Hier zit je er totaal naast.
                          Er zijn er miljoenen over de hele wereld die oudere objectieven gebruiken op een digitale camera.....ook vroeger werden goede optieken gemaakt.
                          1 Van mijn beste lenzen is een 25 jaar oude EF 28-70 F3.5-4.5II en ook de EF 24-85 F3.5-4.5 wordt heel veel gebruikt.
                          Een beetje nuanceren:

                          De EF 24-85 F3.5-4.5 USM is indertijd ontwikkeld voor een tussenformaat, de beeldkwaliteit op FF is niet goed (onscherpte en lichtafval in de hoeken).
                          Op een crop daarentegen is ze optisch niet zo ver van een 24-105, ze heeft een snelle USM AF en is vederlicht, maar ze heeft geen IS, 20mm minder tele en de bouwkwaliteit is bepaald zwak.

                          Beslist niet aan de orde op een 5DII.

                          Koken kost geld, veel plezier .

                          Comment


                          • #14
                            Re: 28-105 of 24-105 IS

                            Tja, dat is allemaal bekend.
                            Misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar er ging iemand van uit dat lenzen van 20 jaar oud door niemand (meer) gebruikt worden en dat is absoluut niet waar.

                            Comment

                            Working...
                            X