Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herstelling Canon EFS 17-85mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herstelling Canon EFS 17-85mm

    Hallo,

    Enkele weken geleden ben ik met mijn Canon 400D (mei 2008) met EFS 17-85mm lens uitgeschoven. De camera zat goed beschermd in een stevige Crumplerzak en kan maar een lichte tik gekregen hebben, maar sindsdien functioneert de lens niet meer goed. Hetzelfde toestel met een andere lens werkt wel nog prima.

    Ik las op verschillende plaatsen dat dit een typisch probleem is met dit type lens (de befaamde "ERROR-99" waarbij het toestel nog maar moeilijk automatisch kan focussen en vaak crasht bij het nemen van een foto, ook met manuele focus). Mijn lens is ruim 3 jaar oud en heeft destijds ongeveer 400 euro gekost.

    Ik vraag me dan ook af:
    1. Of het nog zinvol is deze lens te laten herstellen?
    2. Of iemand weet wat die herstelling zoal kost? (ik las ergens 160 euro, maar zijn er mensen met andere ervaringen?)
    3. Waar ik ze dan best laat herstellen? (voorkeur voor regio Gent; lens werd aangekocht bij Mediamarkt)
    4. Of het zinvol kan zijn de lens zelf eens open te vijzen?

    Merci alvast voor jullie input!

  • #2
    Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

    Is er nooit een error wanneer je de lens volopen gebruikt dan is inderdaad alleen de flexkabel van het diafragma over en die is apart vervangbaar, zie http://www.youtube.com/watch?v=Fb1opb_Bw6M
    Flexkabels zijn los te koop ... zelfs per 10.
    De tik was de spreekwoordelijke laatste druppel ... dit manco zou je soswieso gekregen hebben na nog X keer zoomen

    Comment


    • #3
      Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
      Is er nooit een error wanneer je de lens volopen gebruikt
      Wat bedoel je met "volopen"? Het is in elk geval moeilijk te achterhalen wanneer de fout zich precies voordoet. Misschien nuttig om te weten:
      • Ik krijg steeds "error 99" en heb nog nooit een "error 1" gezien.
      • De fout doet zich zowel bij AF als bij MF voor.
      • Bij AF heeft de lens moeite om scherp te stellen; ze zoomt hierbij telkens een aantal keren in en uit. Vaak trekt ze uiteindelijk met een wazig beeld.
      • De fout doet zich zowel voor op 17mm als op 85mm of ergens daartussen.
      • Ik merk nu dat de fout zich in mijn huidige testomgeving (eerder donker) altijd voordoet op een ISO 1600 en nooit op ISO 100.
      • Mijn ervaring op vakantie was dat, als de fout zich meerdere keren achter elkaar voordoet, dat het dan hielp om de lens even los te koppelen, er wat mee te schudden en ze dan weer op het toestel te plaatsen.

      Is het dan inderdaad de flexkabel? Volgens YouTube kan het ook door losse vijzen zijn?

      Comment


      • #4
        Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

        Oorspronkelijk geplaatst door ToRum Bekijk bericht
        Wat bedoel je met "volopen"? Het is in elk geval moeilijk te achterhalen wanneer de fout zich precies voordoet. Misschien nuttig om te weten:
        Volopen betekent niet gediafragmeerd ... dus camera op Av en lens bij 17 mm op F4.0 oftwel volopen, de lens zal alzo op Av volopen blijven over het hele zoombereik en mag dan nooit meer error 99 geven en moet verder uiteraard normaal werken ... dus normaal scherpstellen enz.

        Je waargenomen focusproblemen komen van het feit dat het diafragma nu regelmatig blijft ' hangen ' ( kan je checken door via de voorkant in de lens te kijken) en alzo boven de F5.6 limiet van de sensor zit
        Last edited by Silver Roller; 8 oktober 2011, 09:18.

        Comment


        • #5
          Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
          Volopen betekent niet gediafragmeerd ... dus camera op Av en lens bij 17 mm op F4.0 oftwel volopen, de lens zal alzo op Av volopen blijven over het hele zoombereik en mag dan nooit meer error 99 geven en moet verder uiteraard normaal werken ... dus normaal scherpstellen enz.
          In dat geval krijg ik inderdaad nooit de error 99. Op 17mm heeft hij hierbij geen problemen om scherp te stellen (al lijken de foto's niet 100% scherp, ook niet bij een hoge ISO zodat de sluitertijd slechts 1/80 is). Schuif ik nadien de lens naar 85mm (F 5.6) dan lukt AF-scherpstellen niet meer.

          Dus de flexkabel is stuk?

          Comment


          • #6
            Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

            Oorspronkelijk geplaatst door ToRum Bekijk bericht
            In dat geval krijg ik inderdaad nooit de error 99. Op 17mm heeft hij hierbij geen problemen om scherp te stellen (al lijken de foto's niet 100% scherp, ook niet bij een hoge ISO zodat de sluitertijd slechts 1/80 is). Schuif ik nadien de lens naar 85mm (F 5.6) dan lukt AF-scherpstellen niet meer.

            Dus de flexkabel is stuk?


            Wanneer het contact op de diafragmamodule niet wordt bediend tijdens de opname geeft de lens een foutcode door aan de body die resulteert in error 99.
            Wanneer de diafragmaflexkabel defekt is moet de lens volopen zoals gemeld over het ganse zoombereik normaal werken, niet alleen vooraan.
            Je kan het diafragma ook checken met de dieptescherptknop.

            Comment


            • #7
              Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
              Je kan het diafragma ook checken met de dieptescherptknop.
              Eh, hoe?

              Comment


              • #8
                Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

                Oorspronkelijk geplaatst door ToRum Bekijk bericht
                Eh, hoe?
                knop onder de lensontgrendelknop

                Comment


                • #9
                  Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  knop onder de lensontgrendelknop
                  De "preview scherptediepte"-knop werkt probleemloos op mijn telelens, maar met mijn 17-85mm-lens doet die knop helemaal niks (de diafragmawaarde op de body verandert weliswaar, maar het diafragma zelf geeft geen kik).

                  Dus de diafragmaflexkabel is stuk?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door ToRum Bekijk bericht
                    De "preview scherptediepte"-knop werkt probleemloos op mijn telelens, maar met mijn 17-85mm-lens doet die knop helemaal niks (de diafragmawaarde op de body verandert weliswaar, maar het diafragma zelf geeft geen kik).

                    Dus de diafragmaflexkabel is stuk?
                    Het diafragma van de lens werkt niet ... mogelijk is de flexkabel over.

                    Nogmaals : volopen moet de lens verder op alle brandpunten en onder alle omstandigheden normaal werken en normale opnames maken ... zijn de opnames niet normaal scherp ( voor een volopen 17-85er ) dan zijn er nog andere problemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

                      Nog even laten weten: de (diafragma)flexkabel werd vervangen (waarvoor dank, Jeroen!) en sindsdien werkt de lens weer perfect!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Herstelling Canon EFS 17-85mm

                        Fijn te horen dat het alleen de flexkabel was ... een pluim voor Jeroen

                        Comment

                        Working...
                        X