Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

systeem camera versus dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • systeem camera versus dslr

    Hey dag allemaal,

    Ik zal maar direkt met de deur in huis vallen.
    ik volg al een tijdje de opgang van de systeem camera's en denk dat na verloop van tijd deze de dslr zullen verdringen. 18Mp is al veel en zie geen reden waarom nog meer pixels nodig zijn. Wel zie ik nog een ontwikkeling in de verdere verbetering van de kleinere sensoren van de systeem camera's. Met als groot voordeel lichtere en compactere camera en het voordeel van het lenzen wisselen blijft behouden.

    Laat jullie maar eens lekker gaan en vertel me waar ik mis ben.

    groetjes

    Boudoire

  • #2
    Re: systeem camera versus dslr

    Oorspronkelijk geplaatst door boudoire Bekijk bericht
    Hey dag allemaal,

    Ik zal maar direkt met de deur in huis vallen.
    ik volg al een tijdje de opgang van de systeem camera's en denk dat na verloop van tijd deze de dslr zullen verdringen. 18Mp is al veel en zie geen reden waarom nog meer pixels nodig zijn. Wel zie ik nog een ontwikkeling in de verdere verbetering van de kleinere sensoren van de systeem camera's. Met als groot voordeel lichtere en compactere camera en het voordeel van het lenzen wisselen blijft behouden.

    Laat jullie maar eens lekker gaan en vertel me waar ik mis ben.

    groetjes

    Boudoire
    het heeft niet zoveel zin kleine sensors te verbeteren. Om echt hoge beeldkwaliteit op grote afdrukken te krijgen heb je gewoon grote sensors nodig. Daarom zal de reflexcamera niet zomaar verdrongen worden. Ik denk dan eerder dat de digitale middenformaatfotografie in de nabije toekomst financieel haalbaar zal worden voor amateurs.

    Niettegenstaande dat ben ik er zeker van dat systeemcamera's voor heel veel mensen een kwaliteitsvolle, handige en compacte oplossing is. Net dat ietsje meer mogelijkheden dan de compact zonder het volume en gewicht. Enige wat me echt deed opschrikken was de prijs van dat gerief.

    Ik denk ook niet dat de electronische zoeker de optische zal verdringen. Ze zullen eerder naast elkaar bestaan dan met elkaar in strijd gaan.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: systeem camera versus dslr

      Niet iedereen zit te wachten op een kleinere camera. Om mee te nemen wel handig, zo
      gebruik ik ook graag mijn LX5, maar om echt fijn en lekker te fotograferen, heb ik veel
      liever de 50D stevig in mijn poten.
      En aangezien je aan jezelf een beetje de wereld kent, ben ik er van overtuigd dat ik niet
      de enige ben. Nu niet. En wellicht ook morgen niet.

      Comment


      • #4
        Re: systeem camera versus dslr

        ik volg al een tijdje de opgang van de systeem camera's en denk dat na verloop van tijd deze de dslr zullen verdringen
        Zover zal het niet komen, denk ik. Het grote voordeel van een dslr is die spiegel die zorgt voor snelle fasedetectie autofocus. In omstandigheden waar je snelle AF nodig hebt blijft een dslr superieur. Grote lichtsterke lenzen passen veel beter op een dlsr (grote body). Bv een 70-200/2.8, zet daar een Nex-5N op en het ziet er belachelijk uit, en het compacte is helemaal verdwenen. Laat staan een 500mm/F4 ...
        Mensen geven graag meer geld uit voor een grotere body, met meer knopjes om rechtstreeks instellingen te veranderen. Met een systeemcamera ben je weer terug bij af.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: systeem camera versus dslr

          In nummer 9/2011 stond een vergelijkende AFtest in Colorfoto. Uit die test bleek, vastgesteld met veel verschillende objectieven, de AF van de Panasonuc GH1 en de PEN veel naukeuriger te zijn dan de AF van Canon 7D en Nikon D7000. Als je googled dan vind je dat artikel wel.

          Een ander verschil wordt gemaakt door de grootte van de sensor. Hoe kleiner die is hoe meer scherptediepte. Speel je met scherptediepte, als stijlmiddel, dan werk je het liefst met full frame of groter. Wat dat betreft is micro four thirds bv een belagnrijke stap terug, net zoals Pentax Q en de niuewe Nikons.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: systeem camera versus dslr

            beste Annoh,
            Heb het bewuste artikel gelezen en denk dat ik in de toekomst gelijk ga krijgen denk aan 10 a 15jr.

            Het is waar dat de huidige dslr:
            de sensor beter is omdat hij groter is,
            hij gevoeliger reageert omdat er meer licht opvalt omdat de glazen groter zijn.
            De constructie van de spiegel vind ik persoonlijk duur zwaar en traag.

            Bekijken we nu eens de systeemcamera's van de toekomst.
            Mijn insziens zijn de glazen niet veel beter te maken als de dag van vandaag, een kleine verbetering vraagt bovendien direkt dure technieken slijpen lens constructie ...
            Daartegenover staat een chip in massa te produceren met steeds fijnere technieken. Kijken we maar eens naar de cpu markt. Verder zijn er nog steeds betere lichtgevoelige halfgeleiders te ontdekken denk. Als de cpu gevoeliger wordt zal het niet meer nodig zijn de lens zo groot te maken.
            Nadeel blijft wel hoe kleiner de lens hoe moeilijker het word om deze juist te slijpen en lensvervorming tegen te gaan.
            Daarom en alleen daarom zie ik nog een toekomst van een grote body voor inderdaad met grotere lenzen te kunnen werken. Maar dit zal voorbehouden blijven voor profesioneel gebruik denk ik.
            Hoe dan ook de nadelen van de spiegel zullen in de toekomst steeds verder opwegen tegen de voordelen waardoor deze uiteindelijk zal verdwijnen.

            Vertel me waar ik hier de mist in ga.

            Comment


            • #7
              Re: systeem camera versus dslr

              wel aan denken dat professionele fotografen conservatieve mensen zijn en dat amateurs doen wat de profs doen. Denk maar aan de mechanische Nikon F2 waar pas echt volop vraag naar was toen de electronische F3 als niet betrouwbaar genoeg werd beschouwd met al zijn nieuwlichterij. Mede daardoor is Nikon een hele tijd terug mechanische camera's gaan maken en nog met veel succes ook (FM3a is blijkbaar fantastisch spul). Met autofocus was het hetzelfde verhaal. De overstap naar digitaal werd ook eerder schoorvoetend gemaakt en ik ken er die nog zweren bij hun analoge Hasselblads en Mamiya's. Ook Leica blijft met middeleeuwse technologie (waar men dan toch maar een digitale van gemaakt heeft) verzekerd van haar marktsegment.

              Natuurlijk zal de systeemcamera wel zijn succes kennen in het segment dat net dat ietsje meer wil dan compact, maar niet met een fototas wil gaan zeulen. Alhoewel de mogelijkheid tot lenzen wisselen mij onmiddellijk aan overvolle fototassen doet denken.

              En in verband met die EVF denk ik niet dat dat scherm ooit in de buurt zal komen van het dynamisch bereik van een optische. In de zoeker moet je toch het licht kunnen evalueren zoals het IS en niet zoals een electronische scherm erin slaagt het weer te geven.

              Als ik denk aan een camera zonder spiegel, gaat dat eerder naar een Mamyia 7 of een Leica.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: systeem camera versus dslr

                Er lopen verschillende discussies door elkaar. Namelijk over formaat sensor en wel of niet spiegel.

                De electronica wordt steeds beter, ruis zal dus steeds minder een probleem worden.
                Blijft over, wat betreft formaat senosr, de DOF.

                Op zich is een heen en weer klepperende spiegel een onding. Maar, hoe ziet de electronische zoekr over 10 of 15 jaar eruit?

                Misschien zetten we een soort bril op waar het in geprojecteerd wordt?

                Ik beperk me tot een bekend Amerikaans gezegde:
                "If there is any doubt, just bore it out!"
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: systeem camera versus dslr

                  Een interessante topic en interessante opmerkingen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  In de zoeker moet je toch het licht kunnen evalueren zoals het IS en niet zoals een electronische scherm erin slaagt het weer te geven.

                  .
                  Die redenering kan ik niet helemaal volgen : als je in de zoeker kunt evalueren wat er op de foto komt is dat toch interessant ? (vb ook vierkant, zw-w,scherptediepte,.. )Voor het licht zoals het IS kun je naast je camera kijken.

                  Zelf heb ik nu zo'n jaartje een GF1 (panasonic) naast een APc-toestel (nikon).

                  Die pana GF1 is zeer mooi afgewerkt en zalig om te kunnen wandelen met toestelletje met lens op onder je jas op je schouder met lange schouderriem en ander lensje in je jaszak. Van draagcomfort gesproken.
                  Grootste voordeel is m.i. de compactheid van de lensjes en de mogelijkheid om je oude analoge lensjes ( pentax 55 f2, 100 mm macro ) echt effectief te kunnen gebruiken met manuele focusing, door het practische vergroot-device bij scherpstellen.

                  Grootste nadeel is het ontbreken van een zoeker ( bij de GF1), die toch voor mij wel essentieel is bij mijn manier van fotograferen. ( maar bij panasonic zijn er mogelijkheden ( G3?))
                  Bij een reis waar ik beide toestellen mee had ,had de reflex toch een voordeel in vlot fotograferen.

                  Kwaliteit zal wel altijd wat minder zijn zeker ? (voor zelfde prijs bv pana G3 vs Nikon 5100 bijvoorbeeld )

                  Scherptediepte is anders, zowel voordeel als nadeel.

                  hopelijk heb je iets aan mijn bijdrage, grten, Geert

                  Comment


                  • #10
                    Re: systeem camera versus dslr

                    Met weemoed denk ik terug aan mijn analoge Mamiya middenformaat. Je keek van boven en het beeld 'evalueren' ging beter dan met behulp van een zoeker!
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: systeem camera versus dslr

                      Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                      Een interessante topic en interessante opmerkingen.



                      Die redenering kan ik niet helemaal volgen : als je in de zoeker kunt evalueren wat er op de foto komt is dat toch interessant ? (vb ook vierkant, zw-w,scherptediepte,.. )Voor het licht zoals het IS kun je naast je camera kijken.
                      Dat meen je toch niet?

                      Ik zou ook even willen vermelden dat er op dit moment geen enkele systeemcamera goedkoper is dan een instapreflex (550D of D5100 zijn ongeveer even duur, 1100D en D3100 zijn een pak goedkoper) met kitlens. Het gegeven van de spiegelloze constructie die goedkoper te produceren zou zijn vertaalt zich dus niet in een goedkopere camera.
                      Last edited by putor; 14 oktober 2011, 22:25.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: systeem camera versus dslr

                        Nieuw gekocht P1 + 14-42 €300, ik weet dat is een oud model maar toch een fijne camera voor makkelijk werk. Zo gauw er iets moeilijk wordt,laat de camera het toch afweten en de camera is veels te pienter(voor mij dan toch), je verandert a en dan is b ook weer anders en is geen logisch verbant te leggen. Bij veel zon is de camera nagenoeg onbruikbaar, omdat je blind moet werken.

                        Om licht te evalueren gebruik ik mijn ogen en niet een zoeker.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: systeem camera versus dslr

                          De prijzen zijn nu nog kunstmatig hoog,
                          ontwikkelingskosten, minder concurentie, Canon nog niet mee in de boot.
                          prijzen moeten gelijk worden binnen 2 jr aan instap dslr.

                          Comment


                          • #14
                            Re: systeem camera versus dslr

                            Oorspronkelijk geplaatst door boudoire Bekijk bericht
                            De prijzen zijn nu nog kunstmatig hoog,
                            ontwikkelingskosten, minder concurentie, Canon nog niet mee in de boot.
                            prijzen moeten gelijk worden binnen 2 jr aan instap dslr.
                            Droom maar lekker verder
                            Paul

                            Comment


                            • #15
                              Re: systeem camera versus dslr

                              De spiegereflexcamera bestaat sinds eind jaren 50.
                              En nu opeens zou dit niet goed meer zijn omdat er een spiegel inzit.

                              Zowel de compactcamera als een spiegelreflex en een mirrorlesscamera zal zijn doelgroep gebruikers hebben.
                              Het is niet omdat iemand zijn voorkeur gaat naar een mirrorless, de ganse wereld die weg moet opgaan.
                              Het is niet omdat ik graag een rode auto zie, morgen er nog alleen rode auto's mogen rijden.

                              Comment

                              Working...
                              X