Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart/Wit fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart/Wit fotografie

    Hey iedereen, ik had een vraag of liever tips ivm zwart/wit fotografie.
    Ik zit namelijk sinds kort op kot in hasselt, en zou graag een aantal
    posters of dergelijke omhoog hangen. Zo zijn mijn vriendin en ik op het idee gekomen
    om een fotoshoot van haar te houden :P, zodat ik altijd een aandenken bij me heb van haar.

    Nu, ik heb geen ervaring met zwart/wit fotografie, daarom een aantal goede tips ivm
    belichting, standpunten, poses? Ik wil binnen een shoot of 2 zelf een aantal licht pikantere dingen uittesten (lingerie) met haar maar dit is nog niet aan de orde (tips of thema's altijd welkom!!)


    Ik heb het volgende materiaal ter beschikking:
    -Canon EOS 450D
    - 580EX II flitser + een draadloos ontspanner
    - 70-200mm L f2.8 IS USM
    - 75 -300mm
    - statief
    -
    __________________________________________________ ____

    Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

  • #2
    Re: Zwart/Wit fotofrafie

    en wat is nu precies de link met zwart wit fotografie?
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Zwart/Wit fotofrafie

      Altijd fotograferen in RAW én in kleur. Achteraf converteren naar ZW.
      Bij de opname zou ik al zorgen voor voldoende kleurcontrast, en zorgvuldig de belichting controleren om té donkere en té lichte stukken te vermijden. (Ik weet dat dit soms een moeilijke evenwichtsoefening is). In PS kun je dan per kleurkanaal de grijstinten sturen. Mijn ervaring is dat de omzetting naar ZW mooier is als de initiële belichting zo juist mogelijk is. Succes met je shoot !

      Comment


      • #4
        Re: Zwart/Wit fotofrafie

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        Altijd fotograferen in RAW én in kleur. Achteraf converteren naar ZW.
        Bij de opname zou ik al zorgen voor voldoende kleurcontrast, en zorgvuldig de belichting controleren om té donkere en té lichte stukken te vermijden. (Ik weet dat dit soms een moeilijke evenwichtsoefening is). In PS kun je dan per kleurkanaal de grijstinten sturen. Mijn ervaring is dat de omzetting naar ZW mooier is als de initiële belichting zo juist mogelijk is. Succes met je shoot !
        bedankt alvast voor de snelle reactie,
        oke, dit wist ik dus bijvoorbeeld al niet dus in RAW + kleur !
        ik ben volop aan het experimenteren met flitslicht en ZW-fotografie, voor idd dat evenwicht te vinden.
        __________________________________________________ ____

        Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

        Comment


        • #5
          Re: Zwart/Wit fotofrafie

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          en wat is nu precies de link met zwart wit fotografie?
          Ik zou me hier een beetje in willen verdiepen, voor de "fotoshoot" met men vriendin,
          daarom dat ik hier enkele snelle tips vraag voor de praktische kant

          grtz,
          __________________________________________________ ____

          Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

          Comment


          • #6
            Re: Zwart/Wit fotofrafie

            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Altijd fotograferen in RAW én in kleur. Achteraf converteren naar ZW.
            Fotograferen in RAW zal altijd in kleur, zelfs al zet je camera op B/W. Beter op B-W zetten, dan raak raak je al in de B/W mode en is de omzetting niet goed kun je weer terug naar kleur ewn hetzelf doen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Zwart/Wit fotofrafie

              Oorspronkelijk geplaatst door Inf1n1ty Bekijk bericht
              Ik zou me hier een beetje in willen verdiepen, voor de "fotoshoot" met men vriendin,
              daarom dat ik hier enkele snelle tips vraag voor de praktische kant

              grtz,
              ok een snelle tip. In jouw hoofd wordt het perspectief automatisch gecorrigeerd als het gaat om kikkerperspectief (van onderen gezien) camera's kennen kikker noch perspectief en doen dat dus niet. Van onder naar boven fotograferen kan billen en borsten wel stevig indrukwekkend maken, maar op gezichten is de invloed vaak desastreus. Kin en neus worden gigantisch en het hoofd is van boven kleiner dan men zou verwachten. Niet echt flatterend dus. Men vermijdt dit door het beeldvlak van de camera (sensor) mooi verticaal te houden (camera dus niet achterover hellen). De ogen zijn meestal op zijn mooist als je je camera net iets boven ooghoogte van je model houdt. Dan zijn de ogen vanzelf helemaal open en levendig.
              2cent
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Zwart/Wit fotofrafie

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                ok een snelle tip.... Van onder naar boven fotograferen kan billen en borsten wel stevig indrukwekkend maken ...
                deze moet ik alvast onthouden

                greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Zwart/Wit fotofrafie

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  ok een snelle tip. In jouw hoofd wordt het perspectief automatisch gecorrigeerd als het gaat om kikkerperspectief (van onderen gezien) camera's kennen kikker noch perspectief en doen dat dus niet. Van onder naar boven fotograferen kan billen en borsten wel stevig indrukwekkend maken, maar op gezichten is de invloed vaak desastreus. Kin en neus worden gigantisch en het hoofd is van boven kleiner dan men zou verwachten. Niet echt flatterend dus. Men vermijdt dit door het beeldvlak van de camera (sensor) mooi verticaal te houden (camera dus niet achterover hellen). De ogen zijn meestal op zijn mooist als je je camera net iets boven ooghoogte van je model houdt. Dan zijn de ogen vanzelf helemaal open en levendig.
                  2cent
                  hartstikke bedankt !! keep'em coming
                  __________________________________________________ ____

                  Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwart/Wit fotofrafie

                    Ik denk dat de tip van Putor een goeie is. En dat veel forumleden hier iets aan hebben.
                    Zou het geen goed idee zijn om hier een afzonderlijk onderwerp van te maken ? ' Tips bij het maken van een portret'. Waarop letten, wat te vermijden, welke effekten hebben de verschillende instellingen en belichtingen ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwart/Wit fotofrafie

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Ik denk dat de tip van Putor een goeie is. En dat veel forumleden hier iets aan hebben.
                      Zou het geen goed idee zijn om hier een afzonderlijk onderwerp van te maken ? ' Tips bij het maken van een portret'. Waarop letten, wat te vermijden, welke effekten hebben de verschillende instellingen en belichtingen ?
                      Inderdaad Putor's tips zijn echt leerzaam, en een apart onderwerp zou leuk zijn.
                      Je kan alles vinden van lichtopstelling, instellingen camera etc...... maar over houding,standpunt , make up , haar enz.. is er toch minder te vinden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwart/Wit fotografie

                        wat je al zou kunnen doen bij wijze van experiment is het volgende:

                        1 reeks waarbij je met een 35mm of nog korter dichtbij beging en achteruit gaat en achteraf cropt zodat je portret beeldvullend blijft. Dan zie je al direct dat die vreemde koppen niet door lensvervorming komt, maar door perspectiefwerking.

                        1 reeks portretten met het onderwerp voor een achtergrond met duidelijke verticale lijnen zodat je ook die perspectiefwerking gemakkelijk kan herkennen. Als je dan foto's neemt met een verschillende kanteling van de camera kan je aan de verticale heel goed zien hoe sterk het beeld vertekend is.

                        1 reeks portretten met blik in de lens van een laag standpunt naar een hoger en je ziet de ogen levendiger worden naarmate je hoger gaat. Ik sta op heel veel foto's met mijn ogen dicht gewoon omdat ik met mijn 1m93 bijna altijd omlaag moet kijken naar de camera als iemand die kleiner is mij fotografeert. Probeer maar eens je ogen open te houden terwijl je naar omlaag kijkt. Dat voelt serieus geforceerd aan en leidt zelden tot een mooi portret.


                        van alle portretten die ik maakte vind ik deze degene waarbij het zowat allemaal goed zit. Bedenkelijke blik incluis.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwart/Wit fotografie

                          Heel mooi. We zien hier toch dat 75 mm (op FF) toch een ideale brandpuntsafstand is voor protretten. Ook de belichting zit hier goed: geen uitgebrande delen, overal nog doortekening.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zwart/Wit fotografie

                            Voor z/w omzetting is de ps plug in Silver efex pro van Nik software erg handig en goed.

                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            Heel mooi. We zien hier toch dat 75 mm (op FF) toch een ideale brandpuntsafstand is voor protretten.
                            Welke brandpuntafstand ideaal is hangt af van de foto die je wilt maken.
                            Bovenstaande foto is overigens gemaakt met een 50mm objectief.
                            DX of FF maakt niet uit. De uitsnede is anders maar de compressie blijft gelijk.
                            groet, Rik

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zwart/Wit fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                              DX of FF maakt niet uit. De uitsnede is anders maar de compressie blijft gelijk.
                              nee, beeldhoek bepaalt compressie. Brandpuntsafstand heeft maar betekenis als er een beeldformaat bekend is. Daar is hier al genoeg over geleuterd.
                              Last edited by putor; 9 oktober 2011, 07:46.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X