Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

micro lens nikon 85 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • micro lens nikon 85 mm

    Beste .
    Zou graag een lens hebben waar je macro foto's mee kan nemen in combinatie met een portretlens .
    Mijn toestel is een nikon D7000
    Er werd mij aangeraden om de microlens AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR aan te kopen .
    heeft iemand daar ervaring mee of welke lens kan eventueel gebruiken .

  • #2
    Re: micro lens nikon 85 mm

    Ik zou ook eens kijken naar de 2.8 60mm AFS. Qua bereik is die voor portret wat geschikter, een 85mm is op dx meer voor headshots.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: micro lens nikon 85 mm

      Hangt natuurlijk af van welke macro's en portretten die je in gedachten had... maar ik zou gaan voor de Nikkor AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED VR Micro: 2,8 en VR, zeer scherp en kan prachtig dubbelen voor macro en portretten...
      dslr4dummies

      Comment


      • #4
        Re: micro lens nikon 85 mm

        Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
        Hangt natuurlijk af van welke macro's en portretten die je in gedachten had... maar ik zou gaan voor de Nikkor AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED VR Micro: 2,8 en VR, zeer scherp en kan prachtig dubbelen voor macro en portretten...
        Vooropgesteld dat de 105mm inderdaad een fantastische lens is, op een D7000 is het omgerekend bijna 160mm. Voor macro geweldig, maar voor portret naar mijn idee toch wel erg lang.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: micro lens nikon 85 mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Vooropgesteld dat de 105mm inderdaad een fantastische lens is, op een D7000 is het omgerekend bijna 160mm. Voor macro geweldig, maar voor portret naar mijn idee toch wel erg lang.
          Dat wist ik niet.Ik dacht dat de cropfactor bij Nikon exact 1,5X was.Zelf vind ik een 105mm op aps-c camera uitstekend voor portret,zou zelfs langer mogen,moet je niet zo vlak bij de mensen hun aangezicht gaan staan voor een close up,en lange neuzen komen er iets flatterender mee uit.


          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: micro lens nikon 85 mm

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Dat wist ik niet.Ik dacht dat de cropfactor bij Nikon exact 1,5X was.Zelf vind ik een 105mm op aps-c camera uitstekend voor portret,zou zelfs langer mogen,moet je niet zo vlak bij de mensen hun aangezicht gaan staan voor een close up,en lange neuzen komen er iets flatterender mee uit.
            +1 hoe langer... hoe liever! op crop camera vanaf 85mm, enkel als je niet genoeg afstand kan nemen... of je een vertekening van je onderwerp wilt (of als het geen belang heeft, of je zoekt intimiteit), dan kom je dichterbij...

            een 200mm is een prima portret lens... zorgt voor een mooie afzondering van model en omgeving
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: micro lens nikon 85 mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Dat wist ik niet.Ik dacht dat de cropfactor bij Nikon exact 1,5X was.Zelf vind ik een 105mm op aps-c camera uitstekend voor portret,zou zelfs langer mogen,moet je niet zo vlak bij de mensen hun aangezicht gaan staan voor een close up,en lange neuzen komen er iets flatterender mee uit.


              Walter
              1,525 x 105mm is ruim 160
              Natuurlijk prima te gebruiken, zoals een 200 of 300 ook de achtergrond mooi los maken, maar je staat wel ver van het onderwerp.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: micro lens nikon 85 mm

                Bij macro fotografie is mijn voorkeur 105 mm en niet 85 mm in geval van DX.

                De optimale brandpntsafstand van een portretlens hangt af o.a. van de vorm van het gezicht. Ik werk nog wel eens met een model en je haalt meteen de foto's eruit die met een te korte lens genomen zijn.

                Is de brandpuntsafstand bij portretfotografie te lang dan kan het gezicht plat lijken.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment

                Working...
                X