Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cliché vraagsken...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cliché vraagsken...

    Ik wil een eerste DSLR kopen en ik geraak er niet uit welke.
    Liefst niet meer dan 300 euro met lens erbij (absolute max = 400) .
    Ik ben vrij zeker dat ik een 2dehands toestel wil kopen.
    Verder ben ik van plan veel te experimenteren met instellingen, dus liever knopjes dan menu's doorlopen.
    Video is niet nodig, ik wil gewoon foto's trekken. Live view lijkt me dan weer wel handig, maar is opnieuw geen absolute must.
    Ook als het een serieuze hobby wordt, zal ik niet per sé bakken geld willen geven aan nieuw materiaal. Zijn de lenzen van andere merken dan Nikon en Canon goedkoper?

    Ik heb al veel gelezen, toch wilde ik even de vraag stellen op een forum vol liefhebbers en kenners .
    Alvast bedankt voor jullie inzichten.

    Edit: Hij is liefst niet te zwaar.
    Last edited by Ebannaw; 4 oktober 2011, 21:34. Reden: Iets vergeten.

  • #2
    Re: Cliché vraagsken...

    Canon 350D. Moet je tegen een schappelijk prijsje vinden. heeft wel geen live view of zo,
    maar de beeldkwaliteit vind ik nog altijd heel goed.

    Comment


    • #3
      Re: Cliché vraagsken...

      Nikon D50, D70s, D40, D60 met één of andere kitlens...
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Cliché vraagsken...

        zoals doudeke zegt, de 350d is een mooie starter

        Hij staat trouwens hier 2x in aangeboden
        De prijzen die ze vragen, zijn m.i. ietsje te hoog dus mss een beetje lager bieden
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Cliché vraagsken...

          hier nieuw voor 309 euro incl kitlens.

          http://www.kamera-express.nl/product...-18-55-dc-iii/
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Cliché vraagsken...

            350d heeft idd nog zijn kwaliteiten, alleen gaan er meer en meer stuk.
            Vooral de kaartlezer (bv verbuigen pinnetjes) zorgt voor problemen.
            Ik zou toch ook voor de 1000d gaan aan deze prijs: digic III, self-cleaning sensor en garantie.

            Comment


            • #7
              Re: Cliché vraagsken...

              Voor 300 EUR moet je vandaag de dag een Canon 40D vinden (stevig en snel bakje, veel meer knopjes, ook live view).

              Daarbij een tweedehands EF-S 18-55 IS kitlens (50 EUR) en/of een EF 50 1.8 (50 EUR).

              Voor een tele zal je even moeten sparen maar de 55-250 IS wordt regelmatig aangeboden.
              Blijf weg van zgn superzooms (18-200 ed).

              Veel plezier .

              Comment


              • #8
                Re: Cliché vraagsken...

                Oorspronkelijk geplaatst door Ebannaw Bekijk bericht
                Ik wil een eerste DSLR kopen en ik geraak er niet uit welke.
                ...
                Verder ben ik van plan veel te experimenteren met instellingen, dus liever knopjes dan menu's doorlopen.
                heeft U ervaring met fotograferen..?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Cliché vraagsken...

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Voor 300 EUR moet je vandaag de dag een Canon 40D vinden (stevig en snel bakje, veel meer knopjes, ook live view).

                  Daarbij een tweedehands EF-S 18-55 IS kitlens (50 EUR) en/of een EF 50 1.8 (50 EUR).

                  Voor een tele zal je even moeten sparen maar de 55-250 IS wordt regelmatig aangeboden.
                  Blijf weg van zgn superzooms (18-200 ed).

                  Veel plezier .
                  Op een 40d raad ik zeker geen kitlens aan die vnl bij de xxxD-reeks verkocht wordt zenne, de 40d vraag m.i. toch om beter glas dan die zoals de 17-85 of 15-85 maar deze lens alleen al, valt buiten zijn budget.

                  Ook veel succes om de 40d met lens 2dehands te vinden voor de prijs die jij zegt maar m.i. is dit ook dromen. Spreek uit ervaring want ik heb eind november vorig jaar en dit jaar zelfs nog meer betaald voor de body alleen.

                  En je staving van meer knopjes is m.i. ook maar om er een uitleg bij te zetten.

                  Een instapper is naar mijn mening meer dan voldoende om te leren zoals de TS zelf ook aanhaalt dat hij er niets van kent en de leercurve wil doorlopen om zichzelf te verbeteren.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cliché vraagsken...

                    Op een 40d raad ik zeker geen kitlens aan die vnl bij de xxxD-reeks verkocht wordt zenne, de 40d vraag m.i. toch om beter glas dan die zoals de 17-85 of 15-85 maar deze lens alleen al, valt buiten zijn budget.

                    Ook veel succes om de 40d met lens 2dehands te vinden voor de prijs die jij zegt maar m.i. is dit ook dromen. Spreek uit ervaring want ik heb eind november vorig jaar en dit jaar zelfs nog meer betaald voor de body alleen.
                    Ik wou stellen dat 300 EUR te duur is voor een oude XXXD.
                    In dit draadje is al terecht opgemerkt dat je soms voor nauwelijks meer een recenter toestel nieuw koopt.

                    Vele verkopers overschatten de waarde van hun oud materiaal.

                    Vorig jaar mijn 400D body weggedaan voor 150 EUR (vond ik een eerlijke prijs voor een overgrootvader van 4 jaar oud met 30.000 clicks) en daarna een 40D body gekocht voor 300 EUR (ook verre van nieuw, maar zonder afbieden, verkoper redeneerde zoals ik).

                    Voor tweedehandslenzen is 75% van de nieuwwaarde gangbaar voor een lens van L- of evenwaardige kwaliteit, maar 3th party en goedkopere merklenzen eerder 50% (probeer er zelf maar eens vanaf te raken).

                    Als TS zich hierin niet goed voelt koopt hij beter een nieuwe 1000D ofzo.
                    Een 40D is misschien ook wat zwaar.

                    En de 18-55 IS kitlens is misschien eerder "beter plastic" dan zgn "beter glas", maar telkens ik ze vergelijk met lenzen die een veelvoud kosten kan ik (op het contrast na) geen verschil zien.
                    Geen perfecte lens, maar weegt niets als je licht wil stappen.
                    De 2 lenzen die je aanhaalt hebben bv ook redelijk veel vertekening, lichtafval en CA (en voor je het weet ben je enkel nog tevreden met een lens van minstens 1000 EUR).
                    Last edited by palombian; 5 oktober 2011, 10:25. Reden: 300 EUR te duur + schikking

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cliché vraagsken...

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      heeft U ervaring met fotograferen..?
                      grt,bouk.
                      Ik heb inderdaad weinig ervaring, maar de functies die mijn compact (en die van mijn ouders) heeft, heb ik wel allemaal uitgeprobeerd.
                      DSLR-fotografie is natuurlijk van een heel andere orde, waarin ik kan blijven leren.
                      Dat is ook wat me aantrekt. Heel goede foto's proberen trekken door mijn beginnerstoestel te kennen 'als mijn broekzak'.

                      1000D en 350D lijken het meest uit de bus te komen. De 350D heeft meer knopjes en een extra lcd. De 1000D heeft dat niet, maar wel een groter scherm, anti-stofsysteem en nieuwere (dus betere?) technologie . Nieuw betekent ook garantie.
                      Hoe groot is het voordeel van dat extra lcd ?
                      Heb ik op de 1000D minder vrijheid?

                      Ik zou ze eigenlijk allemaal eens moeten vasthebben, voor ik iets bestel (ook 40d,d50, ...) maar daarvoor zou ik al naar een of andere meeting moeten gaan wellicht.

                      Ook nog vergeten te zeggen: ik heb grote handen. Is dat heel belangrijk in mijn keuze of went een klein toestel vrij goed?

                      Pffffffffffff.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cliché vraagsken...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ebannaw Bekijk bericht
                        ...De 350D heeft meer knopjes en een extra lcd...
                        Waar is die extra LCD?
                        Het grote verschil precies tussen mijn 350D en mijn latere 50D (nu van m'n vrouw) en 7D is dat de laatste toestellen:
                        1) een grotere kleurendisplay (tevens LiveView) hebben achteraan het toestel;
                        2) een extra LCD hebben bovenop het toestel.

                        De 350D heeft maar één klein schermpje achteraan.
                        Mijn grootste probleem met de 350D is dat je in het menu moet duiken om te weten op welke ISO je aan het schieten bent, en om dit aan te passen. Heeft toch een paar onaangename gevolgen gehad... Maar overigens, geen kwaad woord over de 350D!

                        Als je wat grotere handen hebt, dan raad ik je een batterijgrip aan. Tevens interessant om portrait-foto's te maken. Ik heb een grip op de 350D en op de 50D (hoewel ik die voor mijn vrouw verwijderd heb), niet meer op de 7D; reden: toestel wordt te groot en te zwaar.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cliché vraagsken...

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Waar is die extra LCD?
                          350D heeft toch een apart deel met de instellingen vooraan en 1000D niet? LCD is misschien niet de juiste benaming. Ik bedoel het gedeelte met bruinige achtergrond en zwarte letters(niet kleur).

                          Sorry dat ik niet antwoord op alle opmerkingen en suggesties. Ik had niet zo'n stormvloed aan reacties verwacht. Ik ben er wel heel blij mee, versta me niet verkeerd .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cliché vraagsken...

                            Ach... ik zie wat je bedoelt. Maar vooraan? Nee, gewoon achteraan, boven het "beeldschermpje". Nadien zijn die twee schermpjes gewoon gecombineerd, en schakel je met een knopje van de ene naar de andere view.

                            350D
                            On 20th August 2003 Canon dropped a bomb into the digital SLR market with the six megapixel sub-$1,000 EOS 300D (Digital Rebel). Eighteen months later and just in time for the largest trade show of the year (PMA 2005) Canon has revealed the successor to the 300D, the new, smaller, eight megapixel, EOS 350D (Digital Rebel XT). At first you'd be forgiven for thinking this was just a drop-in upgrade of the EOS 300D with the EOS 20D's eight megapixel sensor, but in actual fact it has a new CMOS sensor (it's 8.0 megapixels versus the 20D's 8.2 megapixels), the 350D also has a smaller body, re-worked design, DIGIC II, new features and custom functions.


                            1000D
                            When Canon launched the EOS 300D back in 2003 it was widely regarded as the first affordable digital SLR and secured Canon a seemingly indomitable number-one spot in the market. Since then the 'small' Canon has gone through three further iterations and the current model - the EOS 450D - offers a feature set and image quality that could only have been dreamed about five years ago (and at a price point well below the 300D's). However, the competition haven't been idle spectators and have recently launched a number of de-spec'ed cameras that have redefined the entry level segment and undercut the EOS 450D in the DSLR hierarchy.


                            Mijn persoonlijk oordeel: toch voor de "nieuwe technologie" gaan, tenzij je zo'n 350D voor een habbekrats kunt vinden.
                            Last edited by LesC; 5 oktober 2011, 11:59. Reden: Links toegevoegd
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cliché vraagsken...

                              Achteraan idd, excuseer.

                              Het ziet er wel naar uit dat ik voor de aanbieding op kamera express zal gaan.
                              Voorlopig kan ik verder met een 4gig sdhc-kaartje uit mijn compact.
                              Een tas zoek ik denk ik op een rommelmarkt (retro stijl ^^).

                              1000x dank voor al jullie adviezen en meningen. Dit is een topforum .

                              nieuwe 1000D gekocht. ik zoek geen camera meer
                              Last edited by Ebannaw; 9 oktober 2011, 09:45.

                              Comment

                              Working...
                              X