Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aanschaf nieuw toestel + lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aanschaf nieuw toestel + lenzen

    Hallo,

    Nadat mijn kitlens(Sony 18-70-3.5-5.6) kapot ging, en ik niet meer tevreden was met de kwaliteit van de standaard zoomlens (Tamron 70-300F4-5.6), stond ik voor de volgende keuze: Nieuwe lenzen kopen, of mijn Sony A300 + standaard zoomlens van Tamron verkopen. Zelf vond ik de zoeker van mijn A300 aan de kleine kant, en het feit dat de meest handige button op de hele body geen functie had, stoorde mij ook.Ik heb toen de Sony A300 en Tamron zoomlens aan iemand verkocht die er nu veel plezier aan beleeft. In de loop van de tijd ben ik niet erg gecharmeerd geraakt door Sony's marketingsstrategiën, dus dacht altijd al "mijn volgende camera wordt een goeie nikon of Canon". Nu sta ik dus voor dit dilemma.

    Waar twijfel ik tussen
    De Nikon D7000 en canon 7D
    Beide hebben een grote zoeker, iets wat voor mij belangrijk is. De 7D heeft een betere ergonomie (ligt beter in mijn handen, D7000 is wat onwennig, kleiner) Hetzelfde heb ik met de 60D, die ik maar erg plastic-fantastic vond. Ik hoef geen uitklapbaar scherm. Deze daarom uitgesloten. Hebben jullie misschien een suggestie voor een canon die tussen de 7D en 50D ligt (muv de 60D)? De 60D is qua specs wel wat ik zoek, maar heeft niet de ergonomie die ik wil

    Qua eigenschappen heb ik aan de D7000 genoeg. €820 vind ik zelf meer dan genoeg voor een body, eigenlijk is de 7D mij te duur. Al zit ik nu met het dilemma: is ergonomie die €400 extra waard? Heb ik een spatwaterdicht body wel nodig? Als ik de 7D koop, dan heb ik wel een zeer goed body, maar eigenlijk geef ik liever wat meer uit voor beter glas dan de body.
    Ik hoor graag van jullie wat je er toe heeft geleid om toch voor die 7D te gaan, in plaats van de D7000 of andersom.


    Nu de lenzen.

    L-glas van canon valt buiten mijn budget. Ik doe aan vogelfotografie en landschap.
    De keuze viel op de volgende twee lenzen:
    - Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph (voor landschap en allround). Volgens de reviews een zeer goede lens, die ook al mooi bruikbaar is bij F2.8. Redelijk goed geprijst(€303)
    - Sigma AF 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM OF Sigma AF 120-400mm f/4.5-5.6 APO DG OS HSM. De laatste lijkt wat beter uit de tests te komen, en is net een Fstop extra.

    Hierover hoor ik graag of ik voor de 500 of de 400 moet gaan. Het verschil in brandpunt is niet zo heel veel, maar wellicht is de 500mm op 400mm net wat scherper dan de 120-400@400mm. De Canon 100-400L is een mooi beestje, maar boven mijn budget. Bovengenoemde lenzen hebben naar mijn mening een mooie prijs/prestatieverhouding voor iemand die als amateur plaatjes schiet.

    Het totale budget ligt rond de €2000,- (wellicht iets meer, maar daar houdt het ongeveer wel mee op)

    Ondanks deze situatie, hoop ik dat jullie mij misschien toch een paar goede tips mee kunnen geven voordat ik a.s. maandag richting de winkel ga om definitief de knoop door te hakken!
    Alvast enorm bedankt voor jullie reacties.
    Wim

  • #2
    Re: Advies aanschaf nieuw toestel + lenzen

    Ergonomie is belangrijk. Vind ik. Het kan het verschil zijn om van een toestel te houden of
    net niet.
    Iets belangrijks wat je vergeet te vertellen is waarvoor het toestel moet dienen. Sport en
    zo? Dan zeker de 7D. Indien het Canon moet zijn. Maar anders. Een 50D bijvoorbeeld heeft
    dezelfde ergonomie als de 7D en is tweedehands te vinden voor zo'n 500 euro. Draai daar
    de 17-55 2.8 van Canon op en rust de 7D uit met de Tamron 17-50 2.8, en ik ben heel erg
    benieuwd naar het resultaat.

    Comment


    • #3
      Re: Advies aanschaf nieuw toestel + lenzen

      Extra FPS is een mooie bijkomstigheid, maar voor mij niet noodzakelijk. 5 FPS volstaat.

      Ik had al naar de 50D gekeken, maar ik vind het toch onwennig om een 2e hands body te kopen. Je weet nooit wat de eigenaar ermee gedaan heeft, waarom zal iemand zo'n goede body wegdoen als hij goed werkt? Je bent vaak zelf de sjaak als er een probleem optreed, de camera's zijn dan al buiten de garantie. Persoonlijk neem ik dit risico liever niet, en koop ik het spul nieuw. Maar hier is een hele discusssie op te houden, dat is echter niet mijn bedoeling.

      Wim

      Comment

      Working...
      X