Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nex 5N review

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nex 5N review

    Voor de liefhebbers van mirrorless (en de sceptici ook natuurlijk)
    Ik zie zelfs een Gold award

    http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5N/
    Last edited by Rudy; 4 oktober 2011, 06:04.

  • #2
    Re: Nex 5N review

    In mirrorless is Sony toch wel erg goed...Misschien moeten ze toch eens wat meer werk maken van R&D voor phase-detection AF in de sensor. Bij deze NEX-5N en de -C3 kan je die nieuwe (dure) adapter gebruiken, maar vroeg of laat vliegt de translucent mirror er ook nog uit, denk ik...

    Maar chapeau Sony...(Alhoewel ik geen fan ben van touchscreens bij camera's.)
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: Nex 5N review

      Prachtige mirrorless APS-c camera's, maar helaas zonder een deftig "pancake lens"-aanbod...

      En de toekomst belooft ook niet veel goeds..., geen enkele pancake te bespeuren in hun lens-roadmap de komende 2 jaar...

      Comment


      • #4
        Re: Nex 5N review

        Pancake zegt me niets. Zo'n 16mm-ding kan ik niets mee. Goed voor een paar shots, en dan gauw een andere lens erop.

        Een lichtsterke 24 of 35mm prime, da's al wat anders. En de 18-200, die is gewoon super .
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Nex 5N review

          bwah, K2, een compacte camera vraagt toch om een compacte lens?
          Dat hebben ze bij Sony toch niet zo goed gepland en die 16mm trekt eerlijk gezegd op de kl*ten.

          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #6
            Re: Nex 5N review

            Een compacte lens is inderdaad leuk.
            Vandaar dat ik ook de FF weggedaan heb, want daarvoor is er geen enkele compacte zoom zoals die handige 16-80 (of toch niet met die kwaliteit dan...).

            Maar 16mm interesseert me geen moer qua brandpuntsafstand (voor een prime).
            24mm zou al beter zijn, en 35mm is ideaal (maar dat zal al minder pancake-gevoel zijn...) .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Nex 5N review

              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Een compacte lens is inderdaad leuk.
              Vandaar dat ik ook de FF weggedaan heb, want daarvoor is er geen enkele compacte zoom zoals die handige 16-80 (of toch niet met die kwaliteit dan...).

              Maar 16mm interesseert me geen moer qua brandpuntsafstand (voor een prime).
              24mm zou al beter zijn, en 35mm is ideaal (maar dat zal al minder pancake-gevoel zijn...) .
              je gaat die nieuwe 24mm van zeiss toch niet kopen zeker? Wat een mastodont!
              Voor de rest vind ik 24mm wel prettig op 1.5 cropformaat.

              G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

              Comment


              • #8
                Re: Nex 5N review

                Nee, dat was ik niet van plan .

                Ik zou enkel graag een 35/2 erbij hebben. Dat, en de 18-200, meer moet het voor Nex niet zijn wat mij betreft. De rest is a-mount.
                En anders zet ik er mijn CZ24/2 op. Ook niet klein, maar wel supergoeie beelden.
                Of de 28/2 RS, heel wat kleiner, maar zonder AF dan.
                Of 35/1.8 DT. Nu, met die adapter ertussen, wordt uiteindelijk alles iets groter natuurlijk. Daarom zou een e-mount 35/2-tje wel welkom zijn. Hoeft dan niet CZ te zijn voor mij hoor. Licht en compact is belangrijker voor bij de Nex.
                Last edited by K-2; 7 oktober 2011, 00:14.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Nex 5N review

                  Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                  Dat hebben ze bij Sony toch niet zo goed gepland en die 16mm trekt eerlijk gezegd op de kl*ten.

                  G
                  Dat is dus niet waar, de 16mm is geen slechte lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nex 5N review

                    Ik vind het heel jammer dat je hier niet eens een wire remote kabel kunt aan verbinden, enkel een IR remote bediening maar die geef je een extra behoorlijke shutter-lag zodat de origineele prachtige shutter-lag die 20 ms zou zijn volledig onbruikbaar wordt. Alle andere eigenschappen blijken nu eens zo goed te zijn, ik zou er zelfs een F-mont kunnen opplaatsen en mijn Nikon macro lenzen gebruiken maar mijn detectie voor high-speed macro fotografie is totaal ontbruikbaar als ik geen wrired toegang tot de camera heb. Ik had anders plannen om hier 2 stuks NEX-5N cameras te verbinden via een beamsplitter en zo super highspeed closeup beelden in 3D te kunnen nemen van snel bewegende insecten.

                    Schande dat Sony zo een elementaire bediening weglaat. Maar ook Nikon heeft het blijkbaar niet nodig geacht om een wired remote kabel te kunnen gebruiken bij hun nieuwe V1 of J1. Ook daar enkel een IR remote verbinding en die extra shutter-lag wordt dan verhoogt met 35 tot 40 msec !

                    De Olympus PEN E-P3 heeft wel een wired remote maar de high-speed prestaties zijn daar weer minder dan de Sony NEX-5N of de Nikon V1. Ik had graag die NEX-5N gebruikt omdat zo een toestel slechts 300 gr weegt ipv 900 gr voor een DSLR. Als je zo 2 stuks nodig hebt wordt het verschil in gewicht reeds 1.2 kg. De enige oplossing die ik nu nog zie is om 2 stuks D7000 Nikon te gebruiken, die hebben wel een wired remote aansluiting maar de shutter-lag is dan 53 ms. Ik moet mijn Nikon macro lenzen verder kunnen gebruiken anders wordt het helemaal onbetaalbaar. Dit had zo geweest met deze NEX-5N ware het niet geweest dat ze die nodige aansluiting weggelaten hebben.

                    En dat allemaal omdat ze ergens 2 kleine kontakjes niet aansluiten....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nex 5N review

                      Oeps, verkeerde knop gedrukt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nex 5N review

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Pancake zegt me niets. Zo'n 16mm-ding kan ik niets mee. Goed voor een paar shots, en dan gauw een andere lens erop.

                        Een lichtsterke 24 of 35mm prime, da's al wat anders. En de 18-200, die is gewoon super .
                        pancake-lens heeft weinig met focal length te maken.. in een ver verleden heeft minolta en schitterend 45mm pancake objectief gemaakt..

                        18-200mm mag dan wel super zijn, maar het is en blijft een lomp geval op zo´n compact systeem.. alle voordelen die NEX biedt,(compactheid icm aps-c formaat met bijbehorende beeldkwaliteit) worden door dat monster ongedaan gemaakt, no matter hoe goed die ook is..

                        je kiest voor een compact systeem, juist omdat je compact aan boord wilt hebben.. een dikke vette zeiss of telezoom kan daar weliswaar op gezet worden, maar dan denk ik dat je net zo goed met een retezware dslr op pad kunt gaan.. de verhoudingen zijn dan compleet zoek..sony heeft met KM/zeiss genoeg kennis in huis om deftige pancakes te maken, die en lichtsterk en compact zijn.. een loeizware 24mm CZ die eigenlijk op een dslr thuishoort, hoort daar m.i. niet bij in dat concept.(maar ja, er zijn 2 soorten cz, die uit duitsland en die afkomstig van cosina.. )

                        nex-concept is prima, prestaties zijn ook enorm, maar sony moet durven om trouw te blijven aan het concept, dus kleiner maken die lensjes. sony zal er wel bij varen..en de clientele ook..

                        de minolta md-mount lensjes waren allemaal loeischerp, compact en lichtsterk..je maakt mij niet wijs, dat sony/cz oid dat nu ineens niet meer zou kunnen..ook met AF erin..kwestie van slimme engineering. (en sony kennende, zullen ze dat echt wel kunnen hoor, budget en kennis genoeg in huis, en wat sony nog niet heeft, koopt men gewoon over..)

                        sony moet (super)zoompjes voor de soccer-moms en snapshooters blijven produceren, en voor degenen, die werkelijk het NEX-systeem begrijpen en daar goede toepassingen voor zien, van goede primes (al dan niet pancake) voorzien..

                        de aftermarket heeft dat beter gezien dan sony zelf.. de adapters voor allerlei vintage lensjes vliegen om je oren..en worden zeer veel gebruikt..
                        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nex 5N review

                          Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                          18-200mm mag dan wel super zijn, maar het is en blijft een lomp geval op zo´n compact systeem.. alle voordelen die NEX biedt,(compactheid icm aps-c formaat met bijbehorende beeldkwaliteit) worden door dat monster ongedaan gemaakt, no matter hoe goed die ook is..

                          je kiest voor een compact systeem, juist omdat je compact aan boord wilt hebben.. een dikke vette zeiss of telezoom kan daar weliswaar op gezet worden, maar dan denk ik dat je net zo goed met een retezware dslr op pad kunt gaan..
                          Hoewel ik je mening wel respecteer, ben ik alles behalve akkoord met bovenstaande zaken

                          "alle voordelen die de nex biedt" stel je gelijk aan "compactheid met aps-c beeldkwaliteit"...maar waarom ik mijn nex meer meeneem dan mijn dslr is gewicht en...ironisch genoeg ook grootte, want zelfs enkele cm's in elke dimensie zijn voldoende om het algeheel gevoel van een kleinere (maar geen piepkleine) camera te appreciëren. Er zijn voor mij meer voordelen aan de nex dan "compactheid met aps-c sensor".

                          Dus "net zo goed met een retezware dslr op pad gaan" gaat voor mij niet op...Ik hoef geen camera dat in mijn jaszak past, met de nex kan ik het in een klein heuptasje kwijt, terwijl het met mijn dslr eerder in een rugzak moest

                          APS-C vereist een minimum grootte, dat is wat Sony heeft gedaan met nex, maar de nadruk ligt op kwaliteit. Als compactheid de voorkeur geniet, dan kan men beter kijken naar de pentax mirrorless...

                          Voor mij is de nex ruim compact genoeg om de dslr thuis te laten en het gewicht maakt het al helemaal in orde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nex 5N review

                            Niets aan toe te voegen .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nex 5N review

                              Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                              in een ver verleden heeft minolta en schitterend 45mm pancake objectief gemaakt..
                              Dan mogen ze dat dus wel eens met een 35mm-e-mount doen, en dan zal ik die zeker met veel interesse opwachten.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X