Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezocht: objectief voor close-ups/macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gezocht: objectief voor close-ups/macro

    Onlangs las ik over de nieuwe lens van Nikon, de 40mm f2.8 G Micro. Omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een betaalbaar objectief waarmee ik dichter op m'n onderwerp kan focussen dacht ik dus direct om de deze te kopen.

    Maar nu lees ik hier en daar dat dat wel een hele goeie lens is, zolang ik ze niet uitsluitend voor de micro-functie koop. Aangezien ik al een 50mm heb liggen zal de lens dus vrijwel uitsluitend voor zo'n dingen gebruikt worden.

    Dus hierbij roep ik jullie hulp in. Ik ben niet van plan insecten of dergelijke te fotograferen, ik kom gewoon heel graag heel dicht op m'n onderwerp, dat kan dus vanalles zijn (en ik vermoed dat ik dan ook geen échte macrolens nodig heb, maar dat zo'n microgeval volstaat.
    Het grootste probleem is dat ik het binnen de prijs van die 40mm wil houden. Laat ons zeggen 300-350 EUR max. (mag zeker tweedehands zijn natuurlijk)

  • #2
    Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

    En wat is nu de vraag ?
    YMMV Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

      Ik dacht dat dat wel duidelijk was? Een alternatief voor die 40mm micro, nieuw of tweedehands, kostprijs max. 350 EUR.

      Comment


      • #4
        Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

        Oorspronkelijk geplaatst door vollmond Bekijk bericht
        Ik dacht dat dat wel duidelijk was? Een alternatief voor die 40mm micro, nieuw of tweedehands, kostprijs max. 350 EUR.
        Ik dacht dat die 40mm rond de 300€ viel . Een set extentieringen (kenko of zo) kost geen 200euro. Kun je met de 50mm gebruiken.
        Of een occasie 60mm AF-D. Gemakkelijke te vinden.


        YMMV Nerdi

        Goedkoopste bod dat ik vind voor die 40mm is 248€
        Last edited by Nerdifant; 3 oktober 2011, 15:17. Reden: Prijs 40mm
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Ik dacht dat die 40mm rond de 300€ viel . Een set extentieringen (kenko of zo) kost geen 200euro. Kun je met de 50mm gebruiken.
          Of een occasie 60mm AF-D. Gemakkelijke te vinden.


          YMMV Nerdi
          Die 40mm is blijkbaar niet echt de moeite als ik 'm enkel ga gebruiken voor macro, vandaar dat ik eens wilde polsen naar alternatieven

          Met extensieringen heb ik geen ervaring, ga ik daar niet teveel nadelen van ondervinden qua scherpstellen? (ik vermoed dat het lichtverlies nog meevalt op m'n 50mm).

          Comment


          • #6
            Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

            DE oplossing is eigenlijk zeer simpel, ofwel zoek je een lens die je noden het best kan invullen, en ben je bereidt van der de prijs voor te betalen. Of anders zoek je een prijs in de hoop dat de lens je gaat tevreden stellen ! Te duur is geen optie, het is alleen zoeken hoe kan ik het betalen, soms is het voldoende van iets langer te sparen je hebt waar je van droomt, wat je een veel gelukkiger mens gaat maken dan te kopen wat je op dit moment kan betalen, maar je nooit echt gaat tevreden stellen.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

              Oorspronkelijk geplaatst door vollmond Bekijk bericht
              Die 40mm is blijkbaar niet echt de moeite als ik 'm enkel ga gebruiken voor macro, vandaar dat ik eens wilde polsen naar alternatieven

              Met extensieringen heb ik geen ervaring, ga ik daar niet teveel nadelen van ondervinden qua scherpstellen? (ik vermoed dat het lichtverlies nog meevalt op m'n 50mm).
              Je gaat zelfs MINDER lichtverlies hebben daar een macrolens typisch 2.8 is en een 50mm 1.8 of beter. Scherptediepte zal iets ander zijn bij volle opening. Vergrotingsfactor met een tussenring is natuurlijk vast, wat bij een macrolens niet zo is.

              YMMV Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                met je 50mm kan je tot op 30 cm komen ongeveer....

                hoe dicht wil je dan wel komen als je geen macro wil trekken...?
                www.aeri-photography.be

                Comment


                • #9
                  Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                  met je 50mm kan je tot op 30 cm komen ongeveer....

                  hoe dicht wil je dan wel komen als je geen macro wil trekken...?

                  Het hoeft voor mij geen macro te zijn, want blijkbaar is niet elke lens die kort kan focussen een macrolens Het is me vooral te doen om nog iets dichter op mijn onderwerp te kunnen komen dan met de 50mm (dat is inderdaad 30 cm).

                  Zoals je kan merken ben ik absoluut niet thuis in het macrowereldje, mijn verontschuldigingen dus voor de verwarde uitleg. Ik ben vooral te vinden voor structuren en extremere close-ups en ik begin te merken dat mijn 50mm niet meer voldoet. Ik wil nog korter komen. Maar ik heb nu geen idee of ik daar absoluut een echte macro voor nodig heb, er bestaan misschien lenzen die voldoen aan mijn eisen zonder een macrolens te zijn.
                  Maar zoals ik zei... tot nu toe heb ik enkel kaas gegeten van de banale lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                    Gegeven je wensen en je budget zou ik gaan uitkijken naar een gebruikte Sigma 105/2.8 macro, een gebruikte 100 mm van Tokina of een gebruikte 90 mm van Tamron.

                    Het is, als je macro wilt gaan doen, niet een echt handige zet om daar een 40 mm voor te gebruiken.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                      In die prijs... de Tokina 35mm f/2.8 AT-X M35 Pro DX Macro haalt 14 cm minimum scherpstelafstand en 1:1 haalbaar. Voor de rest getest als een super degelijke lens, met als enige minpunt de oude AF. Nieuw 300 euro ongeveer. Je koopt je ook een prima standaard primetje zij het van een tweede merk voor op een crop sensor.
                      Last edited by JuLi; 3 oktober 2011, 18:47.
                      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
                        de Tokina 35mm f/2.8 AT-X M35 Pro DX Macro haalt 14 cm minimum scherpstelafstand en 1:1 haalbaar.
                        Trek van die 14cm eens de camera en de lens af en je zit al bijna in je onderwerp.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                          De lens schuift ook nog eens uit en de frontlens ligt aardig verdiept in de lenstuut. Bij 1:1 is de vrije afstand plm 1,5 cm voor de lenstuut.

                          Waarschijnlijk is de Nikon lens wat beter op dat gebied, hoewel het ook weinig is is.


                          Groet Hans.
                          Last edited by J.Hoes; 4 oktober 2011, 17:20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gezocht: objectief voor close-ups/macro

                            zie mijn post in volgende thread : http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-385160.html

                            Sven
                            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                            Comment

                            Working...
                            X