Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

    Mijn ouwe getrouwe 5D doet het nog steeds goed, na 4 jaar mijn compaan te zijn...

    Bij de release van de 5DMKII heb ik bewust gekozen om deze stap over te slaan en te wachten op de volgende generatie.

    Tegen maart volgend jaar wil ik zeker een nieuwe camera. Ik ben zowat de kat uit de boom aan het kijken, want de geruchten doen de ronde dat de opvolger van de 5DMKII niet zo lang meer op zich laat wachten...

    Ik droom van een 5DMKII met de nieuwe features van de 7D (scherpstelling, scherpstelpunten, waterpas....), en liefst ook GPS ingebouwd. Meer MP hoeft niet voor mij.

    OK, da's dus dagdromen...

    Nu overweeg ik toch de 5DMKII te kopen (nieuwe of een recente 2e hands). De prijzen zakken zienderogen, en voor landscape denk ik dat dit toch nog een heel performante camera is.
    Hij staat nu op een prijsniveau (Camera Express 1790eur) dat echt heel aantrekkelijk is.
    Ik overweeg nu al te kopen omdat ik schrik heb dat de vraag sterk zal stijgen eens de opvolger aangekondigd wordt (koopjesjagers), en dat hij plots niet verkrijgbaar zou zijn.

    De opvolger zal in ieder geval de eerste maanden weer aan volle pot staan (2300-2500EUR ?), en denk dat het dan ook niet voordelig is hem het eerste jaar aan te schaffen.

    En als de specs tegenvallen (bvb heeel veel MP of andere nutteloze features - bvb ivm filmen...) ga ik hem toch niet kopen, en dan vrees ik misschien de 5DMKII te ontlopen...

    Wie kan me volgen, en mij over de streep trekken, of mij overtuigen toch af te wachten ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

    Nikon D700?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
      Ik overweeg nu al te kopen omdat ik schrik heb dat de vraag sterk zal stijgen eens de opvolger aangekondigd wordt (koopjesjagers), en dat hij plots niet verkrijgbaar zou zijn.

      De opvolger zal in ieder geval de eerste maanden weer aan volle pot staan (2300-2500EUR ?), en denk dat het dan ook niet voordelig is hem het eerste jaar aan te schaffen.

      En als de specs tegenvallen (bvb heeel veel MP of andere nutteloze features - bvb ivm filmen...) ga ik hem toch niet kopen, en dan vrees ik misschien de 5DMKII te ontlopen...

      Wie kan me volgen, en mij over de streep trekken, of mij overtuigen toch af te wachten ?
      Natuurrampen of een onverwachte economische opleving uitgezonderd, zie ik de prijs van de Mark II eerlijk gezegd niet stijgen ten opzichte van het huidige niveau. Nu maak ik uiteraard gebruik van dezelfde glazen bol als jij maar ik kan me niet voorstellen dat de Mark III tegenvallende specs gaat hebben.

      Ik zou dus gewoon de introductie van de Mark III rustig afwachten en daarna tot een beslissing komen.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

        Ik bedoelde "de vraag" naar de 5DII die zou stijgen...
        Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
        ...zie ik de prijs van de Mark II eerlijk gezegd niet stijgen ten opzichte van het huidige niveau...
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

          Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
          Nikon D700?
          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Ik droom van een 5DMKII met de nieuwe features van de 7D (scherpstelling, scherpstelpunten, waterpas....). Meer MP hoeft niet voor mij.

          OK, da's dus dagdromen...
          helemaal geen dagdromen... dat doet de D700 al jaar en dag... wie weet wat de D800 straks doet!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

            Uit de 5DmkII zijn ondertussen de kinderziektes allemaal weg....de prijs ligt nu 650 euro lager dan toen ik mijn exemplaar gekocht heb. Als een electronische waterpas echt belangrijk is dan moet je nog wachten op de opvolger want die waterpas zit niet op een mkII.De mkII heeft een verouderde autofocus tov een 7D....maar voor hetgene waarvoor ik vermoed dat jij hem vooral zult gebruiken is die autofocus meer dan snel en accuraat genoeg zenne.Heb uiterst zelden missers maar ik ben ook geen muggezifter wat dat betreft. Het zijn vooral mensen die snelle actie willen fotograferen in mindere lichtomstandigheden en met andere dan het centrale focuspunt die mopperen. De beeldkwaliteit is heel goed.. zuivere ruisvrije beelden tot iso 1600. Daar doet de 5DmkII het nog stukken beter dan de oude 5D...door de veel hogere resolutie valt de noise veel minder op bij gelijke vergroting van de afbeeldingen.Bijna het dubbele qua resolutie dan de oude 5D laat ook ruimschoots toe om een afbeelding naderhand flink te croppen(indien nodig) en daarna toch nog steeds voldoende bestandsformaat te behouden voor kwaliteitsprints.

            Het enige wat ik éénmalig ondervonden heb aan de 5DmkII is de lage weerstand tegen vocht.....een wat langere periode in druilerig weer kan voor problemen zorgen. Error is slechts één keer voorgekomen in 2.5 jaar gebruik....probleem heeft zichzelf ook hersteld na een nacht bij een warmtebron.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

              Hmmm, een stapje dichter bij de beslissing denk ik

              Ik dacht de 5D2 toch wel weather-sealed was ? Niet in de praktijk dan ?

              Heb ook al mijn 5D een paar keer moeten "afdrogen", zonder enige problemen van vocht of niet meer werken daardoor...

              Ik hoop dat de 5D2 dan toch minstens even goed is qua vochtweerstand ?
              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Uit de 5DmkII zijn ondertussen de kinderziektes allemaal weg....de prijs ligt nu 650 euro lager dan toen ik mijn exemplaar gekocht heb. Als een electronische waterpas echt belangrijk is dan moet je nog wachten op de opvolger want die waterpas zit niet op een mkII.De mkII heeft een verouderde autofocus tov een 7D....maar voor hetgene waarvoor ik vermoed dat jij hem vooral zult gebruiken is die autofocus meer dan snel en accuraat genoeg zenne.Heb uiterst zelden missers maar ik ben ook geen muggezifter wat dat betreft. Het zijn vooral mensen die snelle actie willen fotograferen in mindere lichtomstandigheden en met andere dan het centrale focuspunt die mopperen. De beeldkwaliteit is heel goed.. zuivere ruisvrije beelden tot iso 1600. Daar doet de 5DmkII het nog stukken beter dan de oude 5D...door de veel hogere resolutie valt de noise veel minder op bij gelijke vergroting van de afbeeldingen.Bijna het dubbele qua resolutie dan de oude 5D laat ook ruimschoots toe om een afbeelding naderhand flink te croppen(indien nodig) en daarna toch nog steeds voldoende bestandsformaat te behouden voor kwaliteitsprints.

              Het enige wat ik éénmalig ondervonden heb aan de 5DmkII is de lage weerstand tegen vocht.....een wat langere periode in druilerig weer kan voor problemen zorgen. Error is slechts één keer voorgekomen in 2.5 jaar gebruik....probleem heeft zichzelf ook hersteld na een nacht bij een warmtebron.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                helemaal geen dagdromen... dat doet de D700 al jaar en dag... wie weet wat de D800 straks doet!
                Tiens...ik zie nergens een verwijzing naar een Nikon body bij de vraag van TS
                Aandelen bij Nikon gekocht ofwa
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                  Inderdaad, heb geen ambities om heel mijn systeem overboord te gooien...

                  Het gaat dus wel degelijk over CANON 5D / 5DMKII / 5D(MKIII?).
                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Tiens...ik zie nergens een verwijzing naar een Nikon body bij de vraag van TS
                  Aandelen bij Nikon gekocht ofwa
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                    @ ts

                    er zijn zoveel mensen die beweren dat de af van de 5dII niet goed is, maar vandaag naar Gaiapark geweest en daar enkele roofvogels getrokken van buiten de piste, en was er toch weer recht op

                    nog een pluspunt zoals al gezegd, je kan er zo veel mee croppen bij nabewerking

                    weathersealing is toch ook niet slecht denk ik, heb bij 4x4-wedstrijden toch al geregeld een hele dag in het nat gestaan zijn en nog geen problemen mee gehad

                    kortom top camera

                    waarschijnlijk wordt de markIII nog iets beter, maar daardoor gaat de markII niet slechter worden hé...

                    succes met je keuze

                    Marc
                    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                      Hmmm, een stapje dichter bij de beslissing denk ik

                      Ik dacht de 5D2 toch wel weather-sealed was ? Niet in de praktijk dan ?

                      Heb ook al mijn 5D een paar keer moeten "afdrogen", zonder enige problemen van vocht of niet meer werken daardoor...

                      Ik hoop dat de 5D2 dan toch minstens even goed is qua vochtweerstand ?
                      Drie vier uur wandelen in mist, regen en sneeuw in de omgeving van de Storr op Skye( bij mooi zonnig weer vertrokken)...en daarna in een klamme handdoek op de achterbank van de auto gelegd zorgden ervoor dat de sluiterknop van mijn 5DmkII haperde toen ik op volgende lokatie aan kwam....ik heb die dag verder moeten werken met de afstandsbediening van de camera om de sluiter te kunnen activeren. De dag erna werkte alles terug zoals voorheen. Ik ben sindsdien nog in soortgelijke omstandigheden bezig geweest maar de fout heeft zich niet meer herhaald. Ik zeg het er eerlijkheidshalve bij....ik wil niet de indruk wekken dat die body slecht gesealed is of bij het minste druppeltje water stuk gaat....maar ik heb een error gehad.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 2 oktober 2011, 20:50.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                        Die glazen bol die zie je hier.
                        Of er iets van klopt weet ik ook niet.
                        Volgens dezelfde bron zou de 5DMkIII pas gelanceerd worden tegen de volgende Photokina (september 2012).
                        Feit is blijkbaar wel dat Eos zijn 25e verjaardag viert in 2012. Hopelijk met veel kortingen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                          Ik heb ook geen klagen van de AF van de 5D, dus alles wat even goed is, is goed genoeg.

                          5D-reeks is geen actiecamera, dus ik denk niet dat je hier een snelle autofocus mag verwachten.

                          Misschien wat traag, maar zeker altijd correct. Maar ik heb hem dan ook nog nooit gebruikt voor bewegende voorwerpen, of het is een aanrollende golf

                          De reden waarom ik de MKII nu toch zou overwegen zijn de extra's tov 5D : Lifeview, hogere ISO, grotere en betere LCD...

                          Voor de rest voldoet mijn 5D perfect aan mijn noden...

                          Ik hoop alleen maar dat ik het mij dan niet beklaag als ik de specs van de opvolger te zien krijg... Maar het prijskaartje zal me misschien weer kalmeren

                          Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                          ...er zijn zoveel mensen die beweren dat de af van de 5dII niet goed is, maar vandaag naar Gaiapark geweest en daar enkele roofvogels getrokken van buiten de piste, en was er toch weer recht op ...
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                            als je nu een 5dII aan een mooie prijs kan kopen 2de hands, en de 5dIII komt uit met geweldige specs voor jouw, verkoop je toch gewoon de 5dII terug, veel zal je er niet op verliezen op een half jaar...
                            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade 5D --> 5D MK II of ... ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                              Ik heb ook geen klagen van de AF van de 5D, dus alles wat even goed is, is goed genoeg.

                              5D-reeks is geen actiecamera, dus ik denk niet dat je hier een snelle autofocus mag verwachten.

                              Misschien wat traag, maar zeker altijd correct. Maar ik heb hem dan ook nog nooit gebruikt voor bewegende voorwerpen, of het is een aanrollende golf

                              De reden waarom ik de MKII nu toch zou overwegen zijn de extra's tov 5D : Lifeview, hogere ISO, grotere en betere LCD...

                              Voor de rest voldoet mijn 5D perfect aan mijn noden...

                              Ik hoop alleen maar dat ik het mij dan niet beklaag als ik de specs van de opvolger te zien krijg... Maar het prijskaartje zal me misschien weer kalmeren
                              De nieuwere body's zullen altijd wel iets beter of sneller of gesofistikeerder in elkaar zitten.....het gevoel dat je met een verouderde body in je handen zit komt vroeg of laat toch. Als je nu zou wachten en een 5DmkIII zou kopen dan is ook deze binnen een twee drie jaartjes weer oud nieuws met de opvolger ervan.

                              Vriend van mij heeft een tweetal maanden geleden een occasie 5DmkII gekocht met slechts 5300 kliks voor 1350 euro + 3 batterijen en grip...geen krasje te zien , nauwelijks van nieuw te onderscheiden......de eigenaar wou absoluut een 1Dmk4. Misschien kom je ook zo'n wispelturige gek en/of rijkeluiszoon tegen die absoluut de nieuwe 5DmkIII wil kopen en zijn nog bijna nieuwe 5DmkII beu is. Elke keer er een nieuwere body op de markt komt zie je dit gebeuren.
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 3 oktober 2011, 06:29.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X