Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens/lenzen voor op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens/lenzen voor op reis

    Besten,

    Binnenkort gaan we naar Nepal. Ik neem voor één keer niet een compacttoestel mee - de G9 - maar wel de 40D. Ik haat gewicht en volume meezeulen, maar ik heb recent een Zing-cameratas ontdekt (dit is in neopreen, te krijgen bij Konijnenberg), en samen met de kleine Canon EF 28mm gaat deze combo vlot en veilig in de gewone rugzak. Er zijn wel beperkingen met een vaste brandpunt, maar het denk- en loopwerk om een goed beeld te maken maakt het juist super amusant.

    Nu... kriebelt het om toch de andere lenzen mee te pakken (zie mijn handtekening). Tot mijn eigen verbazing niet zozeer de lichtsterke 17-55 van Sigma, maar het gemis van de 50-150 valt me misschien zwaarder (letterlijk )

    Jullie mening?


    PS: en neen, ik koop niet snel nog een 18-2xx lens om ze daarna terug te koop te zetten.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: lens/lenzen voor op reis

    Persoonlijk zou ik dan toch de G9 meepakken hoor als daar een mooie zoom-lens op zit.

    Nepal is dacht ik een heel vochtig klimaat dus ik denk dat je harder zal vloeken als je terugkomt en je 40d + lenzen zijn eraan door de condensatie etc dan je g9 (qua kostprijs dan)
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: lens/lenzen voor op reis

      Het is ook erg afhankelijk van je eigen manier van fotograferen. Zelf ben ik net terug van een rondreis door Guatemala, Belize etc hier heb ik hoofdzakelijk de 10-22 af en toe de 70-200 gebruikt. 17-55 en 24-105 weinig gebruikt. De objectieven had ik niet elke dag bij me. Wat ik die dag niet gebruikte liet ik achter in de hotel kluis of liet ik achter in de bus. Afhankelijk van het dag programma.

      Aantal maanden terug na Sri Lanka geweest had toen twee body's bij me. Op de ene een 17-55 en de andere 70-200. Het niet hoeven wisselen was erg prettig, maar vond het toch net iets te veel sleep werk. Dan toch maar wisselen.

      Persoonlijk zou ik er toch voor kiezen om wat meer groothoek mee te nemen.

      Tot op heden geen last gehad met vocht met de camera's en objectieven. Heb ik wel last van als ik na Burgers Busch ga. Als ik de busch in loop dan moet ik de set even laten wennen aan de omgeving, vooral als het buiten wat kouder is. ;-)
      Last edited by Superdaantje; 2 oktober 2011, 18:59.

      Comment


      • #4
        Re: lens/lenzen voor op reis

        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
        Persoonlijk zou ik dan toch de G9 meepakken hoor als daar een mooie zoom-lens op zit.
        Het is waar, een oude G9 is een "relatief klein" verlies bij problemen... hoewel als je hem wil vervangen door een soortgelijk toestel is het ook een dure grap. Ik ben een enorme voorstander van een compactcamera op reis. Maar deze keer neem ik de DSLR mee. Het moussonseizoen is gedaan straks en normaal wordt het helder en droog.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

        Comment


        • #5
          Re: lens/lenzen voor op reis

          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
          Het is ook erg afhankelijk van je eigen manier van fotograferen. Zelf ben ik net terug van een rondreis door Guatemala, Belize etc hier heb ik hoofdzakelijk de 10-22 af en toe de 70-200 gebruikt. 17-55 en 24-105 weinig gebruikt. De objectieven had ik niet elke dag bij me. )
          Tja... snapshots vooral, mensen, gezichten, situaties. De 10-22 staat op mijn shortlist, maar zit helaas niet in mijn tas. De 50-150 is ook maar voor af en toe natuurlijk.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

          Comment


          • #6
            Re: lens/lenzen voor op reis

            Ik zou zeker de 17-50 meenemen, die geeft een mooi bereik voor landschappen en portretten. Maar je moet natuurlijk zelf beslissen met wat je je het best voelt
            I don't take pictures, i create photographs (gregory cazillo).

            Comment


            • #7
              Re: lens/lenzen voor op reis

              Ik zou bij mijn eerdere keuze blijven en die ene prime meenemen. Dat is een uitdaging
              en een avontuur. Ben zo eens op het internet een reportage tegen gekomen van iemand
              die met een Panasonic en een pancake lens in die streek had vertoefd en zijn foto's
              waren stuk voor stuk adembenemend.

              Comment


              • #8
                Re: lens/lenzen voor op reis

                Ik zou gewoon alles meenemen hoor. Je hoeft toch niet iedere dag alles mee te nemen?
                Mijn setup voor Nepal een paar maanden geleden was:

                G10 film en snapcamera en backup
                30D
                17-55 2.8
                70-300 DO bergen en portretjes
                Polarisatiefilter en ND grads
                Ministatief Vanguard.
                Draadontspanner

                De G10 is zeker goed vanpas gekomen als backup voor anderen die een gesneuvelde camera hadden :-)

                Op zo een mooie reis was dit voor mij al een minimum aan gear.
                Welke regio's bezoekt u allemaal?
                Website http://www.kristofpattyn.be

                a lotta canonstuff

                Comment


                • #9
                  Re: lens/lenzen voor op reis

                  Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                  Ik zou gewoon alles meenemen hoor. Je hoeft toch niet iedere dag alles mee te nemen?
                  Mijn setup voor Nepal een paar maanden geleden was:

                  G10 film en snapcamera en backup
                  30D
                  17-55 2.8
                  70-300 DO bergen en portretjes
                  Polarisatiefilter en ND grads
                  Ministatief Vanguard.
                  Draadontspanner

                  De G10 is zeker goed vanpas gekomen als backup voor anderen die een gesneuvelde camera hadden :-)

                  Op zo een mooie reis was dit voor mij al een minimum aan gear.
                  Welke regio's bezoekt u allemaal?
                  Leuk, een 70-300 DO!

                  Alles meenemen, begin ik meer een meer te overwegen. Ik krijg die 20 kg bagage toch nooit vol. Het achterlaten van gerief op hotel zie ik wel niet 100% zitten, we zijn ook veel op verplaatsing en zo.

                  We doen de vallei, tussen Kathmandu-Pokhara. Het programma is niet volledig bekend, om een verrassingselement te houden. Nogal actief allemaal. Groepsreis. City, Mtb, rafting voor de durvers, dorpen bezoeken, wat sociale projecten, voor elk wat wils. Niet iedereen is fotografie-liefhebber, dus ik wil ook niet als foto-guru aanzien worden. Ik loop graag discreet achterop om dan nadien te horen te krijgen "tiens, was dat daar ook? ik heb dat niet gezien". ;-)

                  Ik vind jullie reacties wel fijn om de mening aan te scherpen.
                  Ik laat het nog wat bezinken, en hou jullie op de hoogte.

                  Grtn.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens/lenzen voor op reis

                    Ter afronding. De 20 kg werd toch sneller bereikt dan verhoopt. Het werd dus de G9, samen met de kleine flash. Voor mijn vertrek tot mijn spijt, tijdens de reis, tot mijn vreugde. Resultaten mogen er zijn.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment

                    Working...
                    X