Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

    Gisteren had ik de 'eer' om foto's te mogen maken op een feestje bij vrienden... Het was de eerste keer dat ik zoiets deed, tot nu toe hield ik het bij insecten, vogeltjes en m'n kinderen :-)

    Het ging om een doctoraatsverdediging in een vrij donkere zaal, gevolgd door een receptie en 's avonds een etentje in een sfeervol restaurant. Ik heb de hele dag gewerkt met mijn canon 40D, met externe filts (430 ex) en een 17-55 lens (die helaas niet van mezelf is )

    Ik had me op voorhand wat geïnformeerd over 'hoe en wat' betreffende flitsfotografie... En ook vorig jaar tijdens de cursus hadden we het daar wel over gehad... Maar 'al doende leert men' en ik heb het dus nog véél te weinig gedaan!

    Veel van m'n foto's (om niet te zeggen allemaal) missen scherpte... Bij sommige is het bewegingsonscherpte vermoed ik... Om dit te vermijden zette ik de iso omhoog (tot 1600) en het diafragma open (2.8)... Op deze manier kwam ik bij de meeste foto's uit op een sluitertijd van 1/40 tot 1/15 seconde... Is dit te weinig om (uit de hand!) scherpe flitsfoto's te kunnen maken? Had ik een statief moeten gebruiken? (wat dan met de bewegende onderwerpen, personen)?
    Bovendien ben ik erachter gekomen dat 2.8 wel weinig héél weinig scherptediepte geeft, wat ik wat onderschat heb (omdat ik de lens niet kende)... Maar als je het diafragma meer sluit wordt de sluitertijd nog langer, en dus nog meer problemen met onscherpte...

    Ik zie door de bomen het bos even niet meer en zou graag wat tips willen! Want al bij al vond ik het wel leuk om eens te mogen proeven van het 'fotograaf zijn'...
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

    Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
    G Om dit te vermijden zette ik de iso omhoog (tot 1600) en het diafragma open (2.8)... Op deze manier kwam ik bij de meeste foto's uit op een sluitertijd van 1/40 tot 1/15 seconde... Is dit te weinig om (uit de hand!) scherpe flitsfoto's te kunnen maken? Had ik een statief moeten gebruiken? (wat dan met de bewegende onderwerpen, personen)?
    Flitsfoto's zijn altijd scherp. Iso op 100 of 200, normaal diafragma (bv. 5.6), 1/125, en de flitscomputer zorgt voor juiste belichting. Als dat niet is, staat er iets vekeerd ingesteld.

    By the way, als je niet zeker bent van je flitskunsten, zet het toestel dan op "P".
    Dat is de super-automaat en dan moet het al heel lelijk doen om iets te missen.
    (Je kan dan nog steeds aan belichtingscompensatie doen).

    Die instellingen die jij probeerde, zijn al geavanceerde "strobist" technieken, om flits en ambient licht te mixen bij portretfotografie. Wat je ziet is geen bewegingsonscherpte maar bewogen foto's, als ze niet op statief genomen zijn.

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Flitsfoto's zijn altijd scherp. Iso op 100 of 200, normaal diafragma (bv. 5.6), 1/125, en de flitscomputer zorgt voor juiste belichting. Als dat niet is, staat er iets verkeerd ingesteld.

      Dpaul
      Maar in welke programma-stand zet je de camera dan? Want als je bv de P of de av-stand gebruikt krijg je toch automatisch veel langere sluitertijden bij iso 100 en bv f 5,6...

      De 'geavanceerde' technieken die ik gebruikte hebben we op de avondschool geleerd, en daar hebben we ook geleerd om de P-stand niet te gebruiken...

      Maar ik ga hetgeen jij zegt zeker eens proberen,

      Bedankt voor de tips!
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
        De 'geavanceerde' technieken die ik gebruikte hebben we op de avondschool geleerd, en daar hebben we ook geleerd om de P-stand niet te gebruiken...
        Ofwel niet goed opgelet in de avondschool... ofwel niet goed uitgelegd door de leerkracht heb ik zo de indruk .
        ...Want als je bv de P of de av-stand gebruikt krijg je toch automatisch veel langere sluitertijden bij iso 100 en bv f 5,6...
        ...maar net NIET als je met flits werkt!!! De flits is er net voor gemaakt dat je "normale" sluitertijden, diafragma's en ISO's kan gebruiken: zij zorgt voor correcte belichting zonder dat je aan het randje van je toestelinstellingen moet werken.
        Zie de inbreng van DPaul voor "normale" waarden bij het flitsen.
        Zet hem inderdaad eens op P bij het flitsen en kijk nadien eens naar je Exif waarden. Onder normale omstandigheden zullen je diafragma, sluitertijd en ISO ook "normale" (dus geen extreme) waarden hebben zoals (te) lange sluitertijden of (te) grote diafragma's of (te) hoge ISO's.

        "Niet normale omstandigheden" noem ik bvb een onderwerp flitsen op (te) grote afstand; je flits raakt tot daar niet en je instellingen zijn dus niet echt representatief voor omstandigheden waarbij een flits wél uitkomst biedt. Ik vind het altijd grappig mensen te zien flitsen met hun compactje, 's avonds vanuit de tribune rond een voetbalveld. Dergelijke flitsen hebben slechts een bereik van enkele meters.
        Wellicht hebben ze nog een scherpe foto ook... maar daar wordt dan wel voor gezorgd door het felle stadionlicht. En dat miste jij op dat feestje .

        Je instellingen zorgden er voor dat je onderwerp min of meer voldoende belicht was door het omgevingslicht, maar tegelijkertijd waren ze desastreus voor bewegingsonscherpte, ruis en scherptediepte.
        Ze zijn inderdaad slechts bruikbaar voor geavanceerde "strobist" technieken.
        Eigenlijk deed je de functie van je flits op die manier in die omstandigheden, voor dat doel, teniet.
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

          Bedankt voor de heldere uitleg!
          Dat het maar rap donker is, zodat ik één en ander nog eens kan proberen!

          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

            ik zou zeggen, zet je camera vanaf nu op Manueel en oefen, en merk de verschillen door met sluitertijd en iso te spelen.
            Ik maak de meeste van imjn foto's met een groot diafragma, maar ja, logischerwijs weinig scherpte-diepte dan (maar daar hou ik van, is een persoonlijke keuze)
            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Ik zie door de bomen het bos even niet meer en zou graag wat tips willen! Want al bij al vond ik het wel leuk om eens te mogen proeven van het 'fotograaf zijn'...
              Heb onlangs 'Speedliter's handbook' gekocht http://www.amazon.co.uk/gp/product/032171105X

              Naar mijn mening zeer volledig en je krijgt een foto van elke instelling.
              EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
              www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                flitsen is echt een kunst apart. Ik ben er bijna een jaartje mee bezig en het is nogal een chaotische leercurve.

                De beste resulaten heb ik door manueel te fotograferen en de flits op iTTL zijn werk te laten doen. Je kiest gewoon een sluitertijd en diafragma die bij de situatie horen. ISO zet je zo hoog als je zelf vindt dat je camera aankan.

                Bij flitsfotografie gaat de sluitertijd samen met het diafragma bepalen hoe je omgevingslicht en flitslicht gaat mengen. Als je dat goed doet lijken je foto's even natuurlijk als wanneer er niet geflitst werd.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

                  Bij flitsfotografie gaat de sluitertijd samen met het diafragma bepalen hoe je omgevingslicht en flitslicht gaat mengen.
                  Enkel de sluitertijd bepaald het omgevingslicht, niet het diafragma, probeer maar

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                    Enkel de sluitertijd bepaald het omgevingslicht, niet het diafragma, probeer maar
                    heb ik geprobeerd en bij kleiner diafragma had ik bij dezelfde sluitertijd minder omgevingslicht. Belichtingsdriehoeksgewijs is het toch ook te verstaan dat er bij een vol open diafragma op 1/30 meer omgevingslicht binnenkomt dan op f/32.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                      Inderdaad, als je de sluitertijd hetzelfde houd, maar met F/32 knipt, zul je minder omgevingslicht op je foto hebben dan met F5.6... Dus is wel degelijk van invloed.

                      Houd je de diafragma gelijk, dan kun je inderdaad met een langere sluitertijd meer omgevingslicht op je foto krijgen.
                      WillemClassensDesign: Mijn website
                      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                      Flitsers:HVL-F42AM;

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        heb ik geprobeerd en bij kleiner diafragma had ik bij dezelfde sluitertijd minder omgevingslicht. Belichtingsdriehoeksgewijs is het toch ook te verstaan dat er bij een vol open diafragma op 1/30 meer omgevingslicht binnenkomt dan op f/32.
                        Juist ik was mis, ik stel mijn camera altijd op manuele modus en gebruik een diafragma naar voorkeur (meestal rond de f8 ) eens ik de juiste flitskracht heb gevonden (doe ik ook manueel) speel ik met de sluitertijd om het juiste omgevingslicht te vinden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                          Een flits heeft maar een beperkt bereik.

                          t Is zeker geen wondermiddel.

                          Zelfs f2.8 is dikwijls nog niet genoeg.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd bij flitsfotografie!

                            Je moet natuurlijk het bereik van je flitser inderdaad wel weten.
                            Zoals hier al aangehaald.. bij een stadion, concert etc zoals je bij de Nikon reclame ziet van Robbie Williams, is heel leuk, maar je flitser gaat echt die afstand niet overbruggen.

                            Op een feestje zou je natuurlijk wel gewoon goede foto's moeten verkrijgen. Daar zijn die afstanden, neem ik aan, niet erg groot.

                            Met F2.8 en flits moet het dan wel gewoon lukken om goede foto's te trekken.
                            Maar zoals dus verteld, je stelt alles in, maar dit hoeft nu juist helemaal niet correct belicht te zijn (mag onderbelicht zijn). De flits zorgt er dan voor dat er op het moment van afdrukken wel voldoende licht is. Volgende keer dus sluitertijd korter houden. De flits doet de rest dan.
                            WillemClassensDesign: Mijn website
                            Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                            Flitsers:HVL-F42AM;

                            Comment

                            Working...
                            X