Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weghalen algemene zweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Weghalen algemene zweem

    GameBE heeft in de beginnershoek de volgende foto geplaatst (Dons).
    Deze foto bevat een lichte algehele blauw-groene zweem. Met toestemming van GameBE laat ik hier zien hoe zo'n algemene zweem op betrekkelijk eenvoudige wijze met behulp van Photoshop weg te halen is.

    1. Open de foto in Photoshop.

    2. Het weghalen van de zweem gebeurt door het aanmaken vaan een paar lagen. Indien het venster lagen niet te zien is, ga dan naar Windows Layers of druk eenvoudig op F7.

    3.We beginnen met het maken van een laag met een kopie van de foto.

    Als het goed is, is die nieuwe laag in blauw aangegeven als teken dat die laag nu geselecteerd is. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de laag met de kopie van de foto.

    4. De foto op de nieuwe laag bevat een algemene zweem. Een zweem is een kleur die gemiddeld overal in gelijke mate op de foto voorkomt. De waarde van die kleur kunnen we bepalen met behulp van een filter. Ga naar Filter -> blur -> average.


    5. Na het uitvoeren van de vorige handeling, is de foto vervangen door een egale kleur. Dit is de zweem die over de oorspronkelijke foto ligt. Die zweem gaan we neutraliseren met behulp van een curve. Om dat mogelijk te maken, moeten we eerst een laag aanmaken met de curve tool. Aan de onderzijde van het venster lagen zie je een aantal pictogrammen. Klik op het middelste pictogram en kies Curves.


    6. In het venster dat bij Curves hoort, zie je links boven een drietal pipetten. De middelste pipet is voor neutraal grijs. Klik op die pipet en ga naar de laag met de kleurzweem. Klik met het pipet ergens op die laag.

    Nadat je die laag hebt aangeklikt, is de kleur van die laag veranderd. In het histogram die bij de Curves hoort, zie je de resultaten van het werk tot zover.

    7. De laag met de egale kleur (met de vorige handeling grijs geworden) hebben we niet meer nodig. We kunnen op die laag gaan staan (de laag wordt dan blauw) en naar het afvalemmer slepen (het meest rechtse pictogram aan de onderzijde van het venster lagen). Een andere mogelijkheid is het uitschakelen van de laag met de egale kleur. Dat doe je door te klikken op het picogram aan de voorzijde van de laag. De foto komt nu weer te voorschijn. Met de uitgeschakelde laag ziet het plaatje er als volgt uit.

    In feite is nu de algehele kleurzweem weg en zou je kunnen gaan afsluiten zoals omschreven onder 10. Ik maak het aanpassen van de foto echter af met een paar algemene handelingen.

    8. Klik wederom op het middelste pictogram aan de onderzijde van het venster lagen en kies nu Levels (Niveaus). In het venster Levels heb ik vervolgens rechtsboven op Auto geklikt.


    9. Klik wederom op het middelste pictogram van het venster Lagen en kies opnieuw Curves. In het venster Curves kunnen we nu het contrast van de foto instellen. Zelf heb ik gekozen voor lineair.


    10. Als afsluiting kunnen we alle alle lagen opslaan in een speciale file van Photoshop (.PSD). Een meer gebruikelijke vorm is het samenvoegen van alle lagen om daarna de foto op te slaan. Het samenvoegen doe je door aan de rechterzijde van een laag te gan staan met je cursor en met je rechter muisknop te klikken. Dan opent zich een venster en kies Flattern (samenvoegen).


    Het weghalen van de algemene kleurzweem vindt plaats in bovenstaande handelingen 3 tot en met 8. Indien er vaker een kleurzweem uit een foto gehaald moet worden, is het aan te bevelen om die handelingen op te slaan in een action.

    Veel plezier.
    Last edited by Peterdep; 11 oktober 2011, 16:01. Reden: Aanpassen tekst n.a.v. vragen en opmerkingen

  • #2
    Re: Weghalen algemene zweem

    Had soortgelijke tutorial via blur-average al eerder gezien op een andere website.Daar gebruikten ze de levels aanpassingslaag ipv curves en de pipetjes voor zwart , wit en grijs .
    De beschreven techniek(op de andere website) werkte alleen op bepaalde foto's. Het werkte enkel goed op foto's met een kleine afwijking van de witbalans.De foto's waar het wel kan werken moesten standaard al zwart( of bijna zwart) en wit (of bijna wit) bevatten.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 1 oktober 2011, 19:22.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Weghalen algemene zweem

      Heb de tijd genomen om een tiental foto's met een zweem probleem te verbeteren.
      In 7 foto's werkt de methode hierboven perfect. Das 70% en dus zeker het overwegen waard om het op deze manier te proberen.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Weghalen algemene zweem

        Mooi uitgelegd, Peter! Dank hiervoor.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Weghalen algemene zweem

          Inderdaad, mooie tutorial, dank hiervoor !

          Greets,

          Ben
          Wat nikon materiaal

          Comment


          • #6
            Re: Weghalen algemene zweem

            Bedankt voor deze mooie uitleg.
            Heb het geprobeerd en het werkt perfect (toch op de foto's die ik gebruikte)

            Technisch gezien is het wel wat vreemd vind ik .
            Ik vraag mij gewoon af wat " Filter -> blur -> average" nu eigenlijk doet ? , want daar zit het geheim . Maakt die een gemiddelde kleurwaarde van de foto ?
            Je maakt als het ware een grijskaart van de foto , en past dan via de curven neutraal grijs de kleurzweem aan.
            Maar hoe weet die filter nu of de kleur wel een kleurzweem is ?
            En wat is het verschil met het schuiven met de witbalans schuiver in camera Raw of Lightroom ?

            Comment


            • #7
              Re: Weghalen algemene zweem

              Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
              Bedankt voor deze mooie uitleg.
              Heb het geprobeerd en het werkt perfect (toch op de foto's die ik gebruikte)

              Technisch gezien is het wel wat vreemd vind ik .
              Ik vraag mij gewoon af wat " Filter -> blur -> average" nu eigenlijk doet ? , want daar zit het geheim . Maakt die een gemiddelde kleurwaarde van de foto ?
              Je maakt als het ware een grijskaart van de foto , en past dan via de curven neutraal grijs de kleurzweem aan.
              Maar hoe weet die filter nu of de kleur wel een kleurzweem is ?
              En wat is het verschil met het schuiven met de witbalans schuiver in camera Raw of Lightroom ?
              Bij een zweem zie je overal op de foto een bepaalde kleur verschijnen. Met blur -> average bepaal je de waarde van de kleur die gemiddeld overal voorkomt. Hiermee geef ik ook de beperkingen van deze methode aan, want als bijvoorbeeld bewust gebruik gemaakt van een bepaalde kleur als achtergrond bij een model, kan je deze methode niet op deze wijze gebruiken. Indien er op het deel waarop het model op de foto staat toch een kleurzweem ontstaat, moet je eerst dat deel van de foto selecteren en op die selectie de blur -> average toepassen. Daarna deselectie toepassen en dan verder gaan volgens de korte handleiding. In concreto: de kleur neutraliseren door die kleur neutraal grijs te maken in curves of levels.

              Als je de witbalans en kleurtemperatuur in Camera Raw of lightroom niet goed instelt, krijg je ook een kleurzweem. Kijk maar eens op dit forum. Tal van foto's zijn te vinden met een groen- of roodzweem.

              Comment


              • #8
                Re: Weghalen algemene zweem

                Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                Bij een zweem zie je overal op de foto een bepaalde kleur verschijnen. Met blur -> average bepaal je de waarde van de kleur die gemiddeld overal voorkomt.
                Bedankt voor de uitleg; ik maakte me dezelfde bemerking als Crispyn tijdens het lezen van de openingspost.

                Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                .. want als bijvoorbeeld bewust gebruik gemaakt van een bepaalde kleur als achtergrond bij een model, kan je deze methode niet op deze wijze gebruiken.
                Maar is dit niet het geval bij deze foto? De achtergrond is toch overwegend groen?

                Comment


                • #9
                  Re: Weghalen algemene zweem

                  Oorspronkelijk geplaatst door mich_ Bekijk bericht
                  Maar is dit niet het geval bij deze foto? De achtergrond is toch overwegend groen?
                  Klopt, maar het groen komt ook terug in het gezicht, de hand, etc. Ik heb de indruk dat de foto genomen is in een groene (tennis?-)hal. Omdat het groen niet alleen in de achtergrond, maar ook in het onderwerp (en dus overal) terug te vinden is, kunnen we deze methode gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Weghalen algemene zweem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                    Klopt, maar het groen komt ook terug in het gezicht, de hand, etc. Ik heb de indruk dat de foto genomen is in een groene (tennis?-)hal. Omdat het groen niet alleen in de achtergrond, maar ook in het onderwerp (en dus overal) terug te vinden is, kunnen we deze methode gebruiken.
                    mooie tutorial Peter

                    de foto werd genomen tijdens het blauwe uur, in open lucht (op een grasveld), met de witbalans op automatisch, op een afstand van 3m, en met de lens op 160mm. mijn oogappeltje die zo enthousiast het veertje probeert te pakken te krijgen zat op de rand van een trampoline. het net op de foto is het beveiligingsnet van de trampoline.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Weghalen algemene zweem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                      Klopt, maar het groen komt ook terug in het gezicht, de hand, etc. Ik heb de indruk dat de foto genomen is in een groene (tennis?-)hal. Omdat het groen niet alleen in de achtergrond, maar ook in het onderwerp (en dus overal) terug te vinden is, kunnen we deze methode gebruiken.
                      Zoals ik eerder reeds zei zal de techniek niet in elke situatie het beoogde resultaat geven.
                      Probeer eens een foto van een woud met overheersend groen en gele kleuren.De autowitbalans van een camera zal in veel gevallen zorgen omdat er al overheersend veel groen in de foto zit dat er nog wat groenzweem bijkomt. Indien je deze wil corrigeren met de beschreven methode dan zal ipv groenzweem de foto eerder een magenta zweem meekrijgen. De groenzweem wordt hier overgecorrigeerd. Indien de foto echter een mengeling is van verschillende kleuren met slechts een klein beetje kleurzweem zal je methode perfect zijn werk doen.

                      Hier een voorbeeld van wat ik bedoel.

                      Deze foto bevat volgens mij een geel-groene zweem. Indien je deze foto corrigeert met de methode hierboven dan zal de geel-groene zweem overgaan in een purperen(magenta) zweem . Vooral zichtbaar in de blekere stukken van de lucht en op de groene stengels van het koolzaad.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 5 oktober 2011, 15:40.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Weghalen algemene zweem

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Zoals ik eerder reeds zei zal de techniek niet in elke situatie het beoogde resultaat geven.
                        Probeer eens een foto van een woud met overheersend groen en gele kleuren.De autowitbalans van een camera zal in veel gevallen zorgen omdat er al overheersend veel groen in de foto zit dat er nog wat groenzweem bijkomt. Indien je deze wil corrigeren met de beschreven methode dan zal ipv groenzweem de foto eerder een magenta zweem meekrijgen. De groenzweem wordt hier overgecorrigeerd. Indien de foto echter een mengeling is van verschillende kleuren met slechts een klein beetje kleurzweem zal je methode perfect zijn werk doen.

                        Hier een voorbeeld van wat ik bedoel.

                        Deze foto bevat volgens mij een geel-groene zweem. Indien je deze foto corrigeert met de methode hierboven dan zal de geel-groene zweem overgaan in een purperen(magenta) zweem. Vooral zichtbaar in de blekere stukken van de lucht en op de groene stengels van het koolzaad.
                        Inderdaad is bovenstaande methode geen middel tegen alle kwaad. Het kan in veel gevallen toegepast worden (ook bij lokale zweem). In het door jou aangegeven voorbeeld zou ik de RGB-modus verlaten en overgaan naar LAB. Met Curves kan de foto behoorlijk gecorrigeerd worden (niet alleen de groene tinten, maar ook de blauwe gedeelten, alsmede het algemene contrast). Dan is o.a. dit te bereiken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Weghalen algemene zweem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                          Inderdaad is bovenstaande methode geen middel tegen alle kwaad. Het kan in veel gevallen toegepast worden (ook bij lokale zweem). In het door jou aangegeven voorbeeld zou ik de RGB-modus verlaten en overgaan naar LAB. Met Curves kan de foto behoorlijk gecorrigeerd worden (niet alleen de groene tinten, maar ook de blauwe gedeelten, alsmede het algemene contrast). Dan is o.a. dit te bereiken.
                          In de meeste gevallen is je techniek al veel beter dan alle andere(zelfs nog meer uitgebreide) methodes die ik tot nu toe op het net al gevonden heb....echt een aanrader Tis enkel bij die foto's waar er één kleur sterk overheerst dat de methode niet altijd 100% effectief is. Zoals eerder reeds aangehaald kan photoshop uit zichzelf niet weten wat kleurzweem is en wat de correcte kleur van je onderwerp was. Er zal nooit een waterdichte oplossing zijn voor elk kleurzweem probleem...zelfs al is de foto in raw gemaakt. Bedankt nog voor de bijkomende tip over LAB.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Weghalen algemene zweem

                            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            In de meeste gevallen is je techniek al veel beter dan alle andere(zelfs nog meer uitgebreide) methodes die ik tot nu toe op het net al gevonden heb....echt een aanrader Tis enkel bij die foto's waar er één kleur sterk overheerst dat de methode niet altijd 100% effectief is. Zoals eerder reeds aangehaald kan photoshop uit zichzelf niet weten wat kleurzweem is en wat de correcte kleur van je onderwerp was. Er zal nooit een waterdichte oplossing zijn voor elk kleurzweem probleem...zelfs al is de foto in raw gemaakt. Bedankt nog voor de bijkomende tip over LAB.
                            Ikheb dat hier geprobeerd na te bootsen met PSP maar dat schijnt toch niet te lukken.Alleen al die blur functie heb ik niet.Ik neem aan dat je die niet kunt vervangen door gaussiaanse vervaging?En wat ik zo merkwaardig vind is dat na verwijdering van die laag meteen ook de oorspronkelijke laag gezuiverd is van die zweem.Bij mij blijft die laag gewoon intact.

                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: Weghalen algemene zweem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Ikheb dat hier geprobeerd na te bootsen met PSP maar dat schijnt toch niet te lukken.Alleen al die blur functie heb ik niet.Ik neem aan dat je die niet kunt vervangen door gaussiaanse vervaging?En wat ik zo merkwaardig vind is dat na verwijdering van die laag meteen ook de oorspronkelijke laag gezuiverd is van die zweem.Bij mij blijft die laag gewoon intact.

                              Walter
                              Volgens mij is blur -> average een algoritme dat o.a. bepaalt hoe vaak kleurwaarden in een (gedeelte van een) foto voorkomen, alsmede de spreiding van die waarden over het beschouwde gebied.

                              In software dat niet beschikt over blur-> average kan de aanpak in een iets gewijzigde vorm ook werken. De kern van de oplossing is het met behulp van Curves of Levels het veranderen van een kleur in neutraal grijs. Het probleem is het bepalen van de kleurwaarde die de zweem veroorzaakt. Door in te zoomen in het gebied waar de zweem voorkomt, kunnen de pixels gevonden worden die de zweem veroorzaken. Door met de grijspipet (uit Curves of Levels) die kleurpixel(s) aan te wijzen, kan in principe hetzelfde effect bereikt worden. blur -> average is een hulpmiddel om dat proces te versnellen.

                              Overigens wordt de ruis in de laag met de oorspronkelijke foto niet verwijderd. Het is de daarboven liggende Curve-laag die de correctie op de foto verricht. Met een masker in de Curve-laag kan zelfs het deel van de foto benoemd worden waarop de correctie moet plaatsvinden.

                              Comment

                              Working...
                              X