Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens bij aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens bij aanschaffen?

    Hallo iedereen

    Hier ben ik weer met een vraag naar jullie raad en mening...

    Ik heb momenteel een Nikon D90 met volgende lenzen:
    - nikkor 50mm 1.8
    - nikkor 18-200mm 3.5 - 5.6
    - nikkor 80-200mm 2.8

    Ik sta op het punt om een lens bij aan te schaffen, een nikkor 105mm 2.8.

    Vinden jullie dit een goede aankoop? Of is er een betere?...

    Het hangt veel af van wat je wilt doen, dat weet ik, maar vermits ik fotografie studeer weet ik nog niet zeker wat "mijn ding" is. Ik wil van in het begin al macro doen, dit fascineert mee enorm, maar ik heb hier geen ervaring mee, dus weet ik ook niet af het mij ligt. Met de 105mm 2.8 kan je zowel macro als portret doen. Vemits we dit jaar op school heel veel met portret gaan werken dacht ik dat deze lens een goede keuze zou zijn met die macro erbij.... Een groothoeklens zou ook in het rijtje passen heb ik gelezen, maar alles in één keer zal niet gaan.

    Graag dus jullie mening, ervaringen,.... Bedankt alvast!
    (misschien een top 3'tje van aan te schaffen lenzen, dan kan ik mij al een beetje voorbereiden op de volgende aankoop )
    ~Try and fail, but don't fail to try ~

  • #2
    Re: Welke lens bij aanschaffen?

    zie het niet echt als een must die 105mm, gezien het arsenaal wat je al hebt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens bij aanschaffen?

      ik zie idd ook niet in waarom je die 105mm zou kopen, je hebt al 80-200 2.8 dus

      ik zou me eerder de vraag stellen, mis ik iets met de lenzen die ik nu heb?
      zoja, wat mis je?
      zonee, blijf bij hetgeen je hebt
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens bij aanschaffen?

        Ik zou het vooral doen om de macro... En als dit mij toch niet zou liggen kan ik hem toch nog gebruiken voor portret.

        Als ik met de 18-200 op 105 moet trekken is mijn diafragmagetal te hoog, ik zou een zo laag mogelijk diafragmagetal willen.... dit diafragma (2.8) heb ik ook met de 80-200, maar deze lens is niet geschikt voor de studio. Te grote afstand. Of denk ik hier verkeerd?
        ~Try and fail, but don't fail to try ~

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens bij aanschaffen?

          hangt ervan af hoe groot je studio is en vooral dus hoe lang en wat je wil fotograferen
          er zijn veel studio's waar mensen continu een 70-200 gebruiken

          voor macro is deze lens wel een goeie, want zo kan je voldoende afstand houden van je onderwerpen en ze niet zo snel zullen verdwijnen
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens bij aanschaffen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            hangt ervan af hoe groot je studio is en vooral dus hoe lang en wat je wil fotograferen
            er zijn veel studio's waar mensen continu een 70-200 gebruiken

            voor macro is deze lens wel een goeie, want zo kan je voldoende afstand houden van je onderwerpen en ze niet zo snel zullen verdwijnen
            Hallo Userke,

            Mijn studio... euhm... die is er nog niet
            Ben nog aant studeren eh, maar de studio van school is redelijk groot (verdeelt in 7 kleinere studio's), we moeten die uiteraard delen met anderen, dus hoe meer mensen, hoe kleiner de studio....

            Alvast bedankt voor alle tips...
            Het is toch pas als mensen hun ervaringen delen dat je iets leert...
            ~Try and fail, but don't fail to try ~

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens bij aanschaffen?

              Oorspronkelijk geplaatst door MyName Bekijk bericht
              Hallo Userke,

              Mijn studio... euhm... die is er nog niet
              Ben nog aant studeren eh, maar de studio van school is redelijk groot (verdeelt in 7 kleinere studio's), we moeten die uiteraard delen met anderen, dus hoe meer mensen, hoe kleiner de studio....

              Alvast bedankt voor alle tips...
              Het is toch pas als mensen hun ervaringen delen dat je iets leert...

              ja, als je makkelijk ne meter of 5 of meer achteruit kan, dan kan je perfect in die studio werken met 80-200 m.i.
              maar in de studio ga je maar heel sporadisch f2.8 gebruiken hoor, ik werk in studio vnl op 6.3, wil je echt met scherptediepte enz spele, gebruik van je 50mm 1.8, jij moet dan wel je voeten gebruiken maar ik slaag met die prime lens om op 3m afstand een full body shot te maken in mijn studio
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens bij aanschaffen?

                -35mm 1.8f primelensje die retescherp is en goedkoop.
                -17-50mm 2.8f all round lichtsterke kitlens(goed scherp)
                -11-16mm2.8f Tokina groothoeklens.
                -85 mm 1.8f nikon

                grtz

                Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens bij aanschaffen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MyName Bekijk bericht
                  dit diafragma (2.8) heb ik ook met de 80-200, maar deze lens is niet geschikt voor de studio. Te grote afstand. Of denk ik hier verkeerd?
                  105mis bij elke lens 105mm dus ook de beeldhoek blijft gelijk.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X