Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu gaat leeg in toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accu gaat leeg in toestel

    Oke dus ik heb een Sony Alpha DSLR-A390 van minder dan een jaar oud met de standaard NP-FH50 accu, een paar maanden geleden kocht ik een extra accu (ook een sony NP-FH50) omdat ik op reis ging.
    De originele accu ging altijd goed en ik was ook tevreden over de levensduur, en de nieuwe accu ging even goed.
    Op reis veel foto's getrokken nooit problemen gehad met de accu's. Het toestel en de accu's kregen het wel wat zwaarder te verduren dan normaal door stof en temperatuursverschillen (ik zat in Peru).

    Nu merk ik dat al ik een opgeladen accu in mijn toestel laat zitten dat het zeer rap leeg gaat, terwijl het toestel afligt. De andere accu gaat dan wel nog maar als ik die laat zitten is hij ook na een tijdje leeg.
    Dit gebeurde vroeger niet.

    Hoe zou dit komen? Probleem met de accu? Probleem met het toestel?

    Alvast bedankt,

    Bram
    .MacBook Pro 17" i5
    .Wacom Bamboo One
    .Sony Alpha 390 (18-55 & 75-300)

  • #2
    Re: Accu gaat leeg in toestel

    Het is mogelijk dat er een fout zit in het voedingsgedeelte van de camera.
    Normaalgezien verbruikt een camera zo goed als geen stroom als die uit staat.
    Ik heb zelfs eens een camera (Canon EOS 20D) in de stand-by stand een paar maanden in de kast laten liggen, en toen ik op de ontspanknop drukte startte die meteen terug op.
    De accu zat nog bijna vol, dus zal er in die toestand niet veel stroom verbruikt worden.

    Er zijn een paar zaken waar een lithium-ion accu heel slecht tegen kan.
    De accu diep ontladen verkort de levensduur vrij sterk, en hoge temperaturen zijn ook heel slecht. Bij 25°C gaat er per jaar zo'n 20% van de capaciteit verloren, bij hogere temperaturen veroudert een lithium-ion accu nog veel sneller.
    En als je ze echt volledig leeg maakt, dan is het beste er ook af (om de veiligheid te garanderen zou je ze dan zelfs niet meer mogen laden, want het is mogelijk dat ze dan explodeert, maar gelukkig gebeurt dat maar zelden).

    Maar als de accu's buiten de camera geen last hebben van zelfontlading, dan zit de oorzaak van het probleem waarschijnlijk wel in de camera.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X