Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

    Goedemorgen,

    Vorig jaar heb ik voor m'n vrouw haar verjaardag een Canon EOS 400D gekocht.
    Nu zou ik haar graag op 19 Oktober een Fish Eye of groothoeklens kado willen doen.
    Ikzelf heb er niet veel kaas van gegeten.
    Heeft iemand iets te koop en indien mogelijk met een woordje uitleg.
    Wat is de beste keuze, zal voornamelijk dienen voor natuurfotografie, panoramische foto's enz...

    Is dit een goede keuze : Samyang 14mm f/2.8 IF ED

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Mvg,
    Last edited by kampioen; 28 september 2011, 09:40.

  • #2
    Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

    zou geen Fisheye nemen gaat heel snel vervelen.
    ga voor een 17-40mmL of zoiets.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

      sigma 10-20 of een canon 10-22 (of zoiets)

      17-40 is op een 400D wel breed maar niet HEEL breed.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
        .........

        17-40 is op een 400D wel breed maar niet HEEL breed.
        OK..maar met in het achterhoofd, dat het kado volgend jaar een FF camera zal zijn, kan je de 17-40mml mooi gebruiken.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

          Fisheye is leuk maar of het echt geschikt is voor landschappen

          Ikzelf heb een Sigma 8mm 3.5. Dit is een circulaire fisheye en als je echt landschappen wilt fotograferen, ga je die telkens moeten rechttrekken en mm's afknippen.

          Denk ook dat die voor landschappen snel gaat vervelen.


          Zou inderdaad zoals de anderen hier al zeiden voor een breedhoek gaan: 10-22, 16-35 of 17-40.

          Mvg

          Steven
          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

          Comment


          • #6
            Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

            Alvast bedankt voor de tips, ben al iets wijzer nu.

            Mvg,

            Comment


            • #7
              Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

              [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Objectieven.[/Mod]

              En als medefotograaf: als mijn EF-s 17-55 f/2.8 IS niet breed genoeg is, schroef ik er de EF-s 10-22 op, da's een z.g. UWA (ultrawide angle). Echte fisheye effecten kan ik daar niet mee bekomen. Heb onlangs van een vriend die met een 50D werkt, foto's gezien gemaakt met een Samyang 8mm. Ik heb eigenlijk een (voor mij toch) complete lenzencollectie intussen, maar mocht ik er ooit nog eentje aanschaffen, zou het waarschijnlijk die Samyang zijn.
              Last edited by LesC; 29 september 2011, 09:39.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

                De 400d is een cropcamera, een klassieke groothoek is niet erg groothoek op een 400d.

                Waar ik zou naar kijken:
                - canon 10-22 lekker allround, goede kwaliteit, maar redelijk hoge prijs
                - tokina 12-24 f/4 Vast diafragma, ook zeer goede kwaliteit, betaalbaar, alleen met 12mm niet zo breed als de canon.
                - tokina 11-16 2.8, erg goede beeldkwaliteit, beter dan de canon, groot diafragma (in donker beter bruikbaar), maar beperkt zoombereik en erg duur.
                - sigma 10-20 f/4-5.6: behoorlijke beeldkwaliteit, goed zoombereik, betaalbaar
                - sigma 10-20 f/3.5: betere beeldkwaliteit (maar minder dan tokina en canon), vast diafragma, maar erg (te imho) duur
                - sigma 8-16: De meeste breedhoeklens die je kan vinden, goede beeldkwaliteit, maar erg duur. Door 16mm aan het lang uiteinde net zoals de tokina 11-16 maar beperkt bruikbaar.

                Ik zou de keuze van je budget laten afhangen en keuze maken tussen volgende lenzen:
                1. canon 10-22 €750 (2dehands rond de €450-500 http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ap-386132.html)
                2. tokina 12-24 €450 (2dehands rond de €250)

                Een fisheye is voor wat jij opnoemt niet echt goed bruikbaar. De canon 17-40, 16-35 en samyang 14mm zijn niet echt breedhoek op een 400d (wel op een fullframe camera als de 5dII, of een filmcamera)
                Last edited by Teun_2; 29 september 2011, 15:06.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Fisheye of groothoek voor Canon Eos 400D

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  zou geen Fisheye nemen gaat heel snel vervelen.
                  Dat vind ik niet en daarbij kun je een FE altijd nog gebruiken met software als gewone groothoek. Kost wat oefening, maar het loont de moeite.

                  Sigma 10mm 2.8.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X