Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf lens voor hondensport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf lens voor hondensport

    Beste,

    Ik ben sinds enkele maanden (terug) bezig met fotograferen, onze pup heeft me aangestoken om terug meer foto's te nemen.
    Ondertussen neem ik foto's van alle honden op de hondenschool en vind fotograferen van honden in actie het mooist. Agility, ringsport,... kortom honden in beweging.
    Omdat ik wat zoom miste met m'n kitlens heb ik een 55-200mm F4.5-5.6 aangeschaft. Nu merk ik dat bij de minste schaduw ,en nu de wintermaanden eraan komen, het vallen van de avond; mijn foto's donker en onscherp worden.

    Daarom wil een lichtsterkere zoomlens aanschaffen, ik dacht aan een F2.8.
    Nu de vraag is welk betaalbaar objectief zou ik hiervoor nemen?
    Voor een 400euro kan ik een tweede handse lens kopen van Sigma (Sigma 70-200mm f2.8 APO DG HSM II) of voor dezelfde prijs een Tamron (Tamron SP AF 70-200mm 1:2.8 DI LD (IF) MACRO)en waarschijnlijk voor ietsje meer een Canon lens (geen top lens natuurlijk)

    Maar welke lens is goed genoeg voor mijn hobby en is betaalbaar... is dat ietsje meer voor een Canon echt de moeite voor een Canon lens enz...

    Alvast bedankt voor jullie reacties

    PS door de reacties van m'n vorige vraag heb ik me een Canon 40D aangeschaft

  • #2
    Re: Aanschaf lens voor hondensport

    Je hebt het goed als je een lichtsterke lens wil aankopen. Je moet voornamelijk kijken op welke sluitertijd je nog tevreden bent van je foto: langer kan je niet belichten of je hebt een bewogen foto. Dus ofwel ISO opkrikken ofwel diafragma opendraaien, maw: hoe lichtsterker, hoe beter!

    Met een 2.8 heb je meer dan 1 stop verschil (of als je vaak op 200mm trekt 2 stops), je kan waarschijnlijk zelf nagaan of dit voldoende is. Indien niet, zal je naar primes moeten kijken, maar dat lijkt mij onhandig voor het soort fotografie dat je wil doen.

    Vertaald in lenzen: zeker voor een 2.8 gaan dus. Je kan voor een vergelijkbare prijs wel een 70-200mm F4 van canon vinden, maar daar ga je sneller tegen de limieten lopen.

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf lens voor hondensport

      Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
      Je hebt het goed als je een lichtsterke lens wil aankopen. Je moet voornamelijk kijken op welke sluitertijd je nog tevreden bent van je foto: langer kan je niet belichten of je hebt een bewogen foto. Dus ofwel ISO opkrikken ofwel diafragma opendraaien, maw: hoe lichtsterker, hoe beter!

      Met een 2.8 heb je meer dan 1 stop verschil (of als je vaak op 200mm trekt 2 stops), je kan waarschijnlijk zelf nagaan of dit voldoende is. Indien niet, zal je naar primes moeten kijken, maar dat lijkt mij onhandig voor het soort fotografie dat je wil doen.

      Vertaald in lenzen: zeker voor een 2.8 gaan dus. Je kan voor een vergelijkbare prijs wel een 70-200mm F4 van canon vinden, maar daar ga je sneller tegen de limieten lopen.
      Ik ben eigenlijk wel overtuigd dat ik voor een groter diafragma moet gaan, ik zie nu al dikwijls dat langharige honden moeilijk 'te bevriezen zijn' ook al is er flink wat zonlicht
      Ik heb ook voor mezelf beslist dat ik het met een F2.8 moet doen, omdat m'n budget nu eenmaal beperk is. Ik weet alleen niet wat een verschil dit gaat geven tov mijn huidige lens (55-200mm F4.5-5.6) en wat het verschil is tussen de verschillende merken

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf lens voor hondensport

        Op welke iso fotografeer je nu?
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf lens voor hondensport

          Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
          Op welke iso fotografeer je nu?
          meestal rond de 400-800 bij een zonnige dag, maar als het begint te schemeren probeer te compenseren door m'n iso naar 1000-1600 te draaien, maar dat is eigenlijk niet wenselijk

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf lens voor hondensport

            Oorspronkelijk geplaatst door GDog Bekijk bericht
            meestal rond de 400-800 bij een zonnige dag, maar als het begint te schemeren probeer te compenseren door m'n iso naar 1000-1600 te draaien, maar dat is eigenlijk niet wenselijk
            ISO 400-800 op een zonnige dag? Normaal moet daar ISO 200 (en misschien nog lager) voor volstaan hoor.

            Een 70-200mm f/2.8 lijkt me wel aangewezen voor wat jij wil gaan doen. Of je bij merkeigen (Canon) objectieven blijft, da's vooral een kwestie van budget denk ik. De andere merken zijn meestal net dat ietsje goedkoper, maar velen zeggen dat je ietsje aan kwaliteit inboet. Ik heb zelf een Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM, en heb deze 2de hands op de kop kunnen tikken voor 'n 580 euro. Dus ietsje boven je vooropgestelde budget, maar ik ben er uitermate tevreden over.

            mvg,
            Bart
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf lens voor hondensport

              Oorspronkelijk geplaatst door GDog Bekijk bericht
              meestal rond de 400-800 bij een zonnige dag, maar als het begint te schemeren probeer te compenseren door m'n iso naar 1000-1600 te draaien, maar dat is eigenlijk niet wenselijk
              Normaal buiten zou dat iso 100 moeten zijn, tenzij je op f/22 of iets dergelijks foto's neemt natuurlijk.

              Ben je zeker dat er niets aan je 40D is?

              De EF-S 55-250 IS van Canon is een zeer goede lens voor buiten, voor binnen is deze niet lichtsterk genoeg, of je moet je iso hoog opschroeven. Hier is dus eigenlijk maar 1 antwoord op : een Canon EF 70-200L IS USM 2.8, maar deze ligt ver boven je budget. Ik zou de 2ehands sites eens afschuimen en uitkijken naar een Sigma 70-200 2.8.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf lens voor hondensport

                Oorspronkelijk geplaatst door GDog Bekijk bericht
                meestal rond de 400-800 bij een zonnige dag, maar als het begint te schemeren probeer te compenseren door m'n iso naar 1000-1600 te draaien, maar dat is eigenlijk niet wenselijk
                staat je cam op auto??

                of manueel of sluitertijdvoorkeuze/diafragmavoorkeuze??

                op een zonnige dag ga ik ook niet boven de 200 zeker nie als't buiten is!
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf lens voor hondensport

                  Ik heb m'n fototoestel op Tv staan voor een vaste sluitertijd, echter staat er een beveiliging op die deze instelling aanpast als het lichtniveau niet hoog genoeg is.

                  Trouwens bij een zonnige dag, moet ik er bij vertellen dat onze hondenschool enkel les geeft na 18u30 en eerlijk toegegeven hou ik m'n ISO niet altijd in het oog.
                  Alleen als m'n foto's donker worden ga ik zelf aan de ISO instelling sleutelen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf lens voor hondensport

                    ISO 400 is prima op een 40D, trouwens liever wat ruis dan onscherpte.
                    40D heeft ook Auto ISO.

                    Na 18h30 ga je deze tijd van het jaar niet veel licht meer hebben om met minimum 1:1000 een snelle hond te bevriezen met opening f:5.6.

                    Maar waarschijnlijk is de autofocus van je (consumer)lens ook te traag.

                    Een Canon L-lens zal het veel beter doen op dat punt (en op lichtsterkte), geen idee wat de AF van de Sigmas waard is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf lens voor hondensport

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      ISO 400 is prima op een 40D, trouwens liever wat ruis dan onscherpte.
                      40D heeft ook Auto ISO.

                      Na 18h30 ga je deze tijd van het jaar niet veel licht meer hebben om met minimum 1:1000 een snelle hond te bevriezen met opening f:5.6.

                      Maar waarschijnlijk is de autofocus van je (consumer)lens ook te traag.

                      Een Canon L-lens zal het veel beter doen op dat punt (en op lichtsterkte), geen idee wat de AF van de Sigmas waard is.
                      Ik heb een 50-150 HSM 2.8 van Sigma gehad die spijtig genoeg op mijn huidige body vignettering vertoond, maar die autofocus zou ik toch wel snel noemen hoor.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf lens voor hondensport

                        Zoek je een Canon EF 70-200 F2,8 L USM, dat is ongeveer de eerste versie, en heeft geen IS, wat je ook niet nodig hebt voor uw fotografie. Dit gaat je lens worden voor meer dan hondensport. Tweedehands schat ik zo tussen de 600 en de 800 Euro, maar dat is goed besteed geld hoor !

                        MVG, Jeff C.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanschaf lens voor hondensport

                          Hebben jullie eventueel nog tips waar ik kan kijken voor een 2dehands lens,
                          Op 2dehands.be en kapaza en hier op het forum is er niet zóveel aanbod

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanschaf lens voor hondensport

                            Fatsoenlijk geprijsde Sigma http://link.marktplaats.nl/486276068
                            Geen enkel fatsoenlijk geprijsde Canon op MP
                            Ben geen Sigma fan ... maar deze 2.8 is optisch heel fatsoenlijk en de HSM ringmotoren doen hun werk ook zoals het moet, zie http://www.photozone.de/canon-eos/32...report--review
                            Dus zoombereik ok, optisch ok en snel in scherpstellen en dat voor dik 400 Euro, zeker te overwegen als alternatief op de 2.8 Canons.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aanschaf lens voor hondensport

                              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                              Fatsoenlijk geprijsde Sigma http://link.marktplaats.nl/486276068
                              Geen enkel fatsoenlijk geprijsde Canon op MP
                              Ben geen Sigma fan ... maar deze 2.8 is optisch heel fatsoenlijk en de HSM ringmotoren doen hun werk ook zoals het moet, zie http://www.photozone.de/canon-eos/32...report--review
                              Dus zoombereik ok, optisch ok en snel in scherpstellen en dat voor dik 400 Euro, zeker te overwegen als alternatief op de 2.8 Canons.
                              De Sigma EX lenzen die ik (uit zuinigheid ) gekocht heb zijn totnutoe OK en tweedehands (zou nooit een Sigma nieuw kopen) val je je er geen buil aan.
                              Een Canon kost meer maar is (bijna altijd) beter en (veel) gemakkelijker verhandelbaar.

                              Comment

                              Working...
                              X